• NKmamma

Varför äggdonation?

Anonym (Undrar) skrev 2015-01-13 22:19:04 följande:
    Okej, visst låter det fint att man bär barnet och är med från början. Men undrar om du har tänkt på att din partner då kommer vara genetisk förälder men inte du? Har du tänkt på följderna av att ni som föräldrar har olika förutsättningar och olika villkor? Din partner kommer tekniskt sett få barn med en annan kvinna? 
    Är gener så viktigt?
    Varför?
  • NKmamma
    Dixie skrev 2015-01-13 22:27:18 följande:
    Nä, vi får inte barn på olika villkor - vi blir föräldrar! Och nej, min partner får inte barn med en annan kvinna - det är han och jag som blir föräldrar tillsammans!
    Varför hänger du upp dig på det genetiska, det är ganska oväsentligt i sammanhanget!
  • NKmamma
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-13 22:31:00 följande:
    Ne, menj det jag menar är att om gener inte är så viktigt så undrar jag varför man inte väljer att adoptera, när man ändå inte blir genetisk förälder. Det verkar som att många som genomgår äd gör det för att det känns som att man blir mer bunden till barnet/blir mer förälder för att man burit det, som om det vore ens genetiska. Men så är det ju inte. Jag själv skulle inte kunna tänka mig att sätta in någon annans ägg, där på köpet bara ens partner har ett genetiskt band, utan hade hellre valt att adoptera. Det går inte att blunda för att det är olika mellan föräldrarna.
    Nu är det ju som nån redan har skrivit inte alla som får adoptera samt att det är långa köer osv.
    Nej det är inte olika mellan föräldrarna (bara nåt som sitter i ditt huvud.)
    Jag är lika mycket mamma som sambon är pappa på alla sätt.
  • NKmamma
    Seven Costanza skrev 2015-01-13 22:46:31 följande:
    Men du läser ju inte vad folk skriver. Det går MYCKET snabbare att genomföra flera äggdonationsförsök än att gå igenom utredning och väntetid på adoption, som lan ta ca 2-7 ÅR och då har man ju oftast försökt minst 2 år på vanligt sätt först, Så om man inte tycker gener är viktigt är det ju snarare ett argument FÖR äggdonation än emot. Har du dessutom inte tagit till dig det som skrivit angående att adoptivbarn ofta mår dåligt pga alla separationer de upplevt, vilket ju inte blir ett problem för ett ÄD-barn som föds in i familjen?! Och om folk som genomgått det anser att det KÄNNS som att man får ett fint band till barnet redan i magen, så ÄR det så för dem. Helt oberoende av vad du tycker.
  • NKmamma
    LoLiNi skrev 2015-08-17 11:08:06 följande:

Jag är mamma till tvillingtjejer som vi fått genom äggdonation utomlands. Detta för att mina ägg var för få och av dålig kvalitet och vi var dessutom för gamla för att adoptera från de länder som vi var intresserade av.

Vi var inte heller intresserade av att adoptera ett "special needs" barn då vi var mycket osäkra på om vi skulle klara det! Det är jobbigt nog att bli förälder!

Vad genetiken beträffar så finns det något som heter epigenetik och som bland annat handlar om att det insatta embryot får fysiska kvaliteter som korresponderar med modern. I korta drag så bestämmer mammans kropp vilka av embryots gener som inte ska aktiveras och vilka som ska aktiveras för att barnet ska bli så likt sin mamma som möjligt!   Sedan när barnet är fött så präglas barnet på sina föräldrar och får även mannerismer och annat som gör att det finns en igenkänning mellan barn och föräldrar!

Eftersom man får klara fysikaliska beskrivningar på donatorerna kan man dessutom välja en donator som är så lik modern, som faktiskt blir biologisk mamma eftersom hon bär barnet, som möjligt. Mina barn är det ingen som tvivlar på att de är mina! De är båda lika mig på olika sätt (tvåäggstvillingar). Och eftersom vi varit helt öppna med att vi gjort äggdonation är det inte konstigt för någon!

Det finns inte heller något ojämnlikt i vårt föräldraskap vad biologin beträffar! Det är just det som är det fina i kråksången! Man får bära sitt barn, epigenetiken gör sitt och som mor knyter man an när barnet är fött eftersom barnet är helt beroende av sin mor (till stor del även sin far) när det är nyfött!

Vi är tacksamma för möjligheten att kunna göra äggdonation, vi fick göra två försök - det första slutade med missfall - men det visade att jag faktiskt kunde bli gravid och ett halvår senare var vi gravida med tvillingar!

Svar på tråden Varför äggdonation?