Varför äggdonation?
Vi har inte ens börjat med IVF och såvitt vi vet är mina ägg bra (normala äggstockar och AMH-värde), men äggdonation är ändå något jag fasar för att vi ska behöva ta beslut om. Dels för att jag iaf just nu känner väldigt starkt att jag vill ha MITT barn, dvs mitt genetiska barn, dels för att det är så mycket mer risker under graviditeten. Men jag tror att jag nog skulle välja det ändå, istället för att adoptera. Jag vill veta hur det känns att vara gravid, att gå igenom en förlossning, få ett nyfött barn på bröstet o.s.v. Jag vill amma (vet att man kan göra det med adoptivbarn också men blir ju en helt annan process och kräver att man får en bebis). Dessutom kan jag ändå påverka barnet under graviditeten med vad jag äter och hur jag lever (till skillnad från ett adopterat barn där den biologiska mamman kanske använt droger, rökt, druckit alkohol, inte kunnat äta och dricka ordentligt, inte tagit folsyra o.s.v. o.s.v.) och dessutom börja knyta an redan under tiden i magen. Dessutom, även om inte jag kan bli genetisk förälder så vill jag inte ta ifrån min man den möjligheten. Hellre hans barn med någon annans ägg än två helt främmande genetiska föräldrar.