• billies

hjälp min 2 åring bankar sitt huvud i saker?!

Precis är det så jäkla lilla som rubriken låter. När han leker och tappar tålamodet, tex att hans tåg spårar ur igen för att det är för långt så kan han bli så arg på sig själv att han bankar huvudet i golvet ett par gånger. Andra gånger kan han slå sig själv i ansiktet. Han brukar inte våld mot oss eller så, utan när han blir arg så är det oftast så att han bankar sitt huvud i väggar, soffkanter, golv.. Ja sånt som inte är så skönt. Han gör det ganska hårt men inte så att det blir liksom blåmärken på honom. Men det är läskigt att de och jag blir orolig ifall det verkligen är en sund reaktion. Hur ska jag bemöta honom? Varför gör han så här? ska jag vända mig någonatns och i så fall vart?

• Svar på tråden hjälp min 2 åring bankar sitt huvud i saker?!
  • Natulcien

Du behöver inte vara orolig för att det är något fel eller en osund reaktion. Det verkar vara ganska vanligt att små barn gör så där när de blir frustrerade.
    Vår son gjorde likadant när han var ca 1,5-2 år. När han blev frustrerad och inte kunde kanalsera det på något sätt så la han sig på golvet och bankade pannan mot det. Vi gjorde ingen stor grej av det. Lyfte bara upp honom och höll om honom och försökte sen reda ut vad det var som hade orsakat frustrationen.
    Han slutade med beteendet när han var drygt 2 år. Då började han istället kasta saker...och det händer fortfarande att han kastar saker i ren frustration (han är 4 år nu). Det tar ju ett tag innan barn lär sig att styra sina impulser. Man får försöka behålla sitt lugn själv, trösta, hindra skador och förebygga.

• Maddi

Han gör de en gång för att göra det ytterligare fler gånger. Det gjorde ont en gång, gör de ont igen ?Barn testar. 

Svar på tråden hjälp min 2 åring bankar sitt huvud i saker?!