Min 6 åriga pojke kan inte sluta svära
För några månader sedan började min äldsta pojke förskoleklass, detta innebar även fritids efter skolan. Nu använder han de flesta svordomar du kan komma på så fort han blir arg av någon anledning. Han svor redan innan han började skolan, men det var mest fan och jävlar som kom ur munnen när han blev arg eller uppretad. Ord som är vanliga i vuxnas mun.....
Nu är det så att min pojke är ett utåtriktat barn och har svårt med att sitta still, koncentrera sig och även lyssna. Speciellt om det är något han tycker är jobbigt eller svårt. Detta gör att han har väldigt lätt att ta till dessa "trevliga" ord när han blir arg. Ord som kommer ur munnen kan vara fuck you, jävla unge, ska sparka dig i snipan, ska bita dig, fan, helvete mm. Nu vet jag att en del kommer från större barn på fritids men det gör inte det mycket lättare för det. Inte så roligt när man står i affären och han blir arg pga något och han säger fuck you till en. Man känner sig inte lite dum,
Vi har försökt allt. Straffa, ryta ifrån, säga till lugnt att man inte säger så och det är fult att säga så och man kan blir ledsen, ignorera mm.
Nu vet vi inte riktigt vad vi ska göra. Känner oss lite handfallen. Han pratar även så i skolan och på fritids dock inte lika mycket som hemma.
Någon som har något bra råd vad vi skulle kunna göra?
Vi har kontakt med BUP och de förslag vi har fått där har vi redan testat och inte riktigt fungerat.