Orkar inte skolan, hoppa av/sjukskriva sig
Hej, jag vet inte om jag skriver där jag skall skriva men jag lägger ändå ut detta här.
Jag går i ettan på gymnasiet just nu och jag har haft denna känslan väldigt länge nu, jag har en klump imagen mina hände är kalla och jag kallsvettas ur dem och mår illa av denna klump i magen så fort jag tänker på skolan.
Allt detta började ca 2 månader efter att jag hade börjat gymnasiet, fram tills dess så kändes allting bra skolan gick bra vänner gick bra livet fungerade. Men sen kom den dagen när jag satt en Söndagskväll och kände jag orkar inte mer jag klarar inte detta, det var då jag fick ont i magen oro för skolan ångest kände mig stressad började kallsvettas bara av att jag tänkte på skolan som jag skulle till dagen efter. (så fort jag var hemma efter skolan så försvann denna känslan och jag kunde slappna av fram tills 18:00/19:00 tiden på kvällen sen kom oron igen)
Jag brukade vara denna killen som alltid vad glad och inte visade mig ledsen osv, så det kom som en chock för mina föräldrar och min mentor när jag berättade vad som stod på. Jag kände att jag inte skulle klara av skolan.
Jag sa till min mamma och pappa att jag tror jag skulle klara av studierna om jag kunde läsa dem på distans på något sätt, så vi tog oss tiden och sökte in till den ända skolan med distansutbildning i Sverige och tyvärr så var det fullt hos dem, jag väntar till att söka in på mina skolbetyg jag hade i 9:an och ser om jag kommer in till skolan nu till Sommaren.
Problem är att jag inte klarar av att gå till skolan de sista 6 månaderna som är kvar till Sommarlovet, det är klasskompisarna som jag inte klarar av och själva situationen att gå upp kl 07:00 på morgonen och ha dessa hjärtklappningarna jag har p.g.a skolan.
Så nu har jag satt mig i en svår sits, eftersom jag har gått ett halvår i skolan första terminen och känner nu att jag inte klarar av skolan och vill hoppa av och söka in nästa år så har jag slösat bort ett halv år i skolan och måste börja om från början om jag inte kommer in på denna skolan jag vill till Sommaren, och gå till skolan klarar jag inte av. Jag vill ju plugga men jag klarar inte av att vara i skolan jag kan ju klara dem om jag är hemma men inte när jag väl är där jag kan inte koncentrera mig p.g.a mitt problem. Jag vet inte om jag skall hoppa av eller inte jag ser ingen utväg av detta jag har satt mig i.
Mina föräldrar försöker hjälpa mig att stanna kvar i skolan men jag klarar det helt enkelt inte jag gråter om nätterna och mornarna och det känns som en ända ont cirkel. Jag har pratat med Kuratorn på skolan men han sa bara "ta en dag i taget och stressa inte upp dig" när jag redan är stressad och stressad över om jag kommer klara dessa 6 månaderna eller inte och om jag kommer in på den skolan jag vill. Jag har pratar med psyk men det hjälpte inte, vad borde jag göra. Man kan inte sjukskriva sig och jobba hemma säger dem och jag vill inte hoppa av, allting känns meningslöst och ibland vet jag inte varför jag ens är här (nästan meningslös just nu att leva känns det som) finns det någon annan där ute som har det som mig och vet vad man kan göra, för jag vet inte vad jag borde göra och det gör mig bara mer stressad. Mycket tacksam för svar <3
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-14 22:07
Men hoppar jag av måste jag gå om ettan och har slösat bort ett halvår av arbete