• anonymtjej1

    Vårdnadsbidrah borta? Hur få pengar?

    I vår kommun så har vi haft Vårdnadsbidrag men nu har det beslutats att det ska tas bort från o med 1 januari 2015 och mitt barn är nu 8 månader och jag har inte mycket föräldrardagar kvar att ta ut och jag / vi har tänkt att vara hemma med dottern tills hon är 2 år minst och sen hos en dagmamma. Men jag undrar nu hur jag ska få pengar eller så? Något måste man väl få? Vi har väldigt god ekonomi annars så visst klarar vi oss på en jobblön (sambons) men något måste väl jag kunna få?? Eller hur går man tillväga?

    Jag ska inte jobba utan jag ska vara hemma o ta hand om mitt barn ? ?

  • Svar på tråden Vårdnadsbidrah borta? Hur få pengar?
  • konichiwa

    Om ni nu har så bra ekonomi så hade det ju varit smart att spara föräldrapenning? Vi har varit hemma till barnen har varit två år utan vårdnadsbidrag. 

    Du får barnbidrag. 

  • zemer

    Vad är det för pengar du ska få menar du?

    Är dina dagar slut så får du arbeta, har du inget jobb så får du ansöka om akassa eller socialbidrag, men då kräver ju att du har barnomsorg fixad och söker arbete aktivt.

  • Flickan och kråkan

    Nej, du får inget utom barnbidrag. Om ni har det så väl ställt så förstår jag inte varför ni tagit ut FP alls nu under första året? Bättre att ha haft kvar dagarna för att skydda din sgi eller överhuvudtaget ha rätt till föräldraledighet efter barnet är 1,5 år......

  • Natulcien

    Sparar man föräldradagar första året så kan man utan problem vara hemma i 2 år. Om ni klarar er på en lön så är det ju under barnets första år du ska låta bli att ta ut dagar, för när barnet fyllt 1 år så måste du ju ta ut 5 dagar/vecka för att skydda din SGI.

  • whitestar

    Har maken skrivit över alla dagar han kan?Annars får han väl göra det om han vill att du ska vara hemma hela tiden.

  • Tow2Mater

    Pupma ut en andra bebis så får du nya vara-hemma-dagar. Men det tar ju normalt minst 9 månader dit. Sen kan du skaffa en tredje, och en fjärde....

  • zemer

    Har din man fört över sina dagar (dom han kan) och du tagit ut 7 dagar I veckan så kan du ju va hemma 60 veckor, ca 14 månader. Men om ni har bra ekonomi och i kris kan leva på 1 lön så förstår jag inte varför du tagit ut så många dagar redan?

  • anonymtjej1

    Det är ju lite för sent nu att börja spara föräldrardagar imed hon är 8 månader. Jag har fram till mars med föräldrardagar och efter det har jag ca 90 föräldrardagar kvar som jag sparar. Tanken var att ta ut vårdnadsbidrag men nu när jag kollade så har dom tagit bort det i vår kommun. Jag har tagit ut dagar dels för att jag ska kunna försörja mig själv o ha lite fickpengar till dotter och mig. För bara för SAMBON har bra ekonomi och betalar det mesta o vi bor i bostadsrätt (3400kr i hyra) så betyder det inte att JAG får några pengar från honom allmänt . Sådär är det en självklarhet för oss att jag har lite pengar själv från annat håll. Därför jag undrar.

    Jag tänkte försöka plugga distans till undersköterska samtidigt som jag har dottern hemma, får man pengar från csn då? (Utan lån då tack)

  • anonymtjej1

    Det är ju lite för sent nu att börja spara föräldrardagar imed hon är 8 månader. Jag har fram till mars med föräldrardagar och efter det har jag ca 90 föräldrardagar kvar som jag sparar. Tanken var att ta ut vårdnadsbidrag men nu när jag kollade så har dom tagit bort det i vår kommun. Jag har tagit ut dagar dels för att jag ska kunna försörja mig själv o ha lite fickpengar till dotter och mig. För bara för SAMBON har bra ekonomi och betalar det mesta o vi bor i bostadsrätt (3400kr i hyra) så betyder det inte att JAG får några pengar från honom allmänt . Sådär är det en självklarhet för oss att jag har lite pengar själv från annat håll. Därför jag undrar.

    Jag tänkte försöka plugga distans till undersköterska samtidigt som jag har dottern hemma, får man pengar från csn då? (Utan lån då tack)

Svar på tråden Vårdnadsbidrah borta? Hur få pengar?