Vår 3 1/2 åring gör oss galna!
Visst vi har en hel del duster här också med 4-åringen. Min äldsta dotter bor ju med en bonuspappa och vill oftast att det bara är jag som ska göra allt. För att råda bot på det tog vi varannan läggning konsekvent i början, lite mer flexibelt nu 1 år senare. Vi har bestämda platser vid matbordet. Kvällen innan försöker vi ta fram kläder till dagen efter och då får hon mestadels välja. Det är inte okej att ändra sig dagen efter.
Till frukost får hon välja på två pålägg när det är struligt. Nu vill hon oftast ha varannan smör, varannan leverpastej, vissa dagar kaviar. Just nu gillar hon nästan bara kyckling, sås och ris, resten påstår hon att hon inte gillar trots att hon äter det med hyfsat god aptit.
För vår del fungerar beröm för minsta lilla bra i sämre perioder. Sedan försöker vi ge henne mer positiv tid ca 10 minuter om dagen då vi inte tänker på allt annat, vilket hon uppskattar. Parkerar jag och lillasyster i hennes rum blir livet oftast bättre.
Så börja sätta gränser, just nu är det er son som styr! Inte konstigt om han letar efter era gränser.