Inlägg från: Rosenlarv |Visa alla inlägg
  • Rosenlarv

Nån mer som planerar nr tre och vill följas åt :)

Hej alla! Har följt den här tråden i tysthet men tänkte hoppa in nu om det går bra. Känner så mycket igen mig i att varje månad gå och vänta på BIM för att sen bli besviken. Lägger ner alldeles för mycket pengar på graviditetstest och trodde att jag höll på att bli galen eftersom jag har varit skengravid varje månad sen jag tog ut min hormonspiral den 21 juni. Nu har jag förstått att jag inte är ensam! Har två flickor en född 07 och en född 14. Stora tjejen har en annan pappa och innan henne hade jag två missfall. Jag har däremot tidigare haft lätt för att bli gravid och lilltjejen blev till på oplanerat första försök. Jag och min man vill nu gärna ha ett tredje barn (andra gemensamma)! Nu har jag BIM om 9 dagar och känner igen alla tänkbara graviditetssymptom. Är 37 i år så det kanske helt enkelt är åldern som gör det svårt. Sen är jag dessutom rätt stressad över en ev graviditet på grund att jag har ett väldigt krävande arbete där jag har svårt att vara föräldraledig. Jag vet att vi egentligen inte har försökt så länge men för mig känns det så.

• Rosenlarv
    Beebii skrev 2016-09-30 13:29:49 följande:

Ja det är en plåga att veta att äl varit och sen gå och vänta för att bli besviken. När jag fick mf sist så var ju graviditeten oplanerad och det kändes så himla skönt att kroppen klarade av allt själv utan att vi passade på den. Men sen gick det som det gick. Nu går tiden och man blir bara mer frustrerad. Jag som så gärna ville få ett vår/sommarbarn. Kan det vara möjligt att kroppen är inställd på att bara vara fertil en viss tid på året? Jag har oxå ett krävande jobb som inte finns några ersättare till så man kan ju knappt vara sjuk utan att det blir lite problem. Att folk börjat tjata om att vi ska skaffa ett tredje barn är ju inte heller så poppis. Man vill bara trycka tillbaka dom ju.

Jag är oxå 37 och tänker att riskerna med graviditeter ökar. Chanserna för tvillingar ökar. Problem, tungt och svårt. Har min tid varit förbi redan? Jag är normalbyggd men otränad och har alltid haft väldigt jobbiga menstruationer då jag nästan svimmar. Har fastnat i bubblan nu och måste komma ur! :-/

• Rosenlarv

Nu blev det fel! Skulle svara till dig Beebii. När var missfallet? Har ni försökt många gånger efter? Tänker också mycket på det att risken för problem är större. Har ju haft två missfall tidigare och det är så jobbigt. Tar sån tid att komma tillbaka också. Det där med tvillingar är jag kluven till! Visserligen jobbigt men då har man liksom fixat fyran också av bara farten;). Ville också så gärna ha en sommarbebis men får nog ge upp tanken på det nu om det inte dröjer ytterligare ett år :(

• Rosenlarv
    Zora skrev 2016-09-30 15:09:45 följande:

Hej hej :) Jag är 38 och känner o kan att tiden inte är på min sida..

Förstår hur du känner. Samtidigt har vi ju lyckade graviditeter bakom oss. Många (åtminstone i Stockholm där jag bor) börjar ju försöka med första barnet i vår ålder. Försöker tänka positivt:) men det är lätt att fastna i negativa tankar. Hur länge har du försökt?
  • Rosenlarv
    Zora skrev 2016-09-30 15:57:22 följande:

Fick tillbaka mensen efter amning i maj, så det blir väl 4 månader. Tyvärr var senaste månaden misslyckad eftersom sambon var bortrest över Äl..

Typiskt! Men det vore väl vara lungt även om du gjort två snitt. Har ingen erfarenhet av snitt men det enda är väl om det blir en massa ärrbildning? Skulle det bli snitt igen eller skulle du försöka med vanlig förlossning?
  • Rosenlarv
    Zora skrev 2016-09-30 16:59:04 följande:

Nja... det kan hända en massa.. Förutom återhämtningstiden som jag tyckte var oerhört jobbig (särskilt med en 2 åring hemma) så är väl en av de värre komplikationerna placenta accreta, fastvuxen moderkaka. Det är ovanligt men förekommer och risken är större ju fler snitt man gjort. Oftast behöver livmodern opereras bort om det händer. Läste att efter ett snitt förekommer det i ca 3% av fallen, efter tre 40% av fallen och efter fem 67% av fallen, i 2-3% av fallen måste livmodern opereras bort. Fick information om det efter senaste snittet och sedan har man ju googlat också...

Tyvärr får man inte föda normalt efter två snitt, så det är bara snitt som gäller..

Då ber jag om ursäkt om jag var okunnig. Vad jobbigt det låter! Jag antar att det bara är att köra på och hoppas på att det går bra. Kan de säga något om riskerna för dig specifikt?
  • Rosenlarv

Min mens kom i söndags dagen innan jag hade beräknat:( enda positiva är att datumen flyttades så att jag och min man troligtvis är tillsammans under nästa ÄL. Förut såg det ut som vi skulle vara i olika länder. Kommer köra ÄL-test nästa månad. Nästa BIM runt 5 november. Vet någon om man har rätt till utredning om man bara har ett gemensamt barn eller är det bara innan första barnet man kan få hjälp? Ännu har det ju inte gått så långt men börjar känna mig lite orolig nu....

• Rosenlarv
    Orkide skrev 2016-10-10 08:44:07 följande:

Hur länge har ni försökt? Efter ett år kan ni ju ringa gyn för att prata lite och se vad de kan kolla. Men de kanske inte gör en fertillitetsutredning på er och skulle ni behöva ivf så är det på er bekostnad.

Tog ut hormonspiralen i juni så det är väl inte jättelänge. Lilltjejen som är 2,5 nu blev till på första försöket så jag börjar känna mig otålig. Jag är ju dessutom 37 så inte jätteung. Men jag antar att jag får glädjas åt mina två fina tjejer och tänka att det händer när det händer.
  • Rosenlarv

Stort grattis till Bodrum och Beebii!

Själv började jag misströsta rejält efter fem misslyckade försök. I dag var jag hos en fantastisk läkare på ultragyn i Stockholm. Hon tog mig direkt på allvar undersökte med vaginalt ultraljud, blodprov och skrev ut Pergotime, trombyl och flera extra starka vitaminer. Hon sa att jag hade massor av ägg och fin slemhinna och livmoder och att hon trodde att det skulle lösa sig inom kort. Ska försöka en månad till nu och sen köra pergotime och hon skulle spräcka äggblåsan när den var 20 mm. Om inget händer på två månader skulle hon skicka mig på spolning av äggledarna. Så skönt med någon som lyssnar och tar en på allvar. Hon sa dock att pergotime skulle sluta säljas om några dagar vilket hon tyckte var synd eftersom medicinen är så effektiv. Någon som hört om det? Hämtade därför ut mitt recept direkt.

• Rosenlarv
    Orkide skrev 2016-11-14 19:49:56 följande:

Jag har blivit gravid med pergotime tre gånger. Vågade dock inte ta med då de är cancerframkallande och ingen verkar veta hur många omgångar man kan ta av dem. Jag tar nu letrozol som mer eller mindre ersätter pergotime. Ska fungera på samma sätt och det hoppas jag att de gör.

Hur många gånger behövde du ta innan du blev gravid? Frågade läkaren om det men hon sa att det var möjligtvis om man använde pergotime under väldigt lång tid. Känns ju lite olustigt eftersom ingen verkar veta. Det tråkiga är att om jag inte lyckas nu så har det slutat säljas till nästa försök. Hon pratade även om att ge ägglossningsspruta om detta inte hjälpte. Hon påstod att anledningen till att letrozol skulle ersätta pergotime var att det oftast bara ger ett ägg medan pergotime ofta ger fler vilket kan leda till tvillingar eller ännu fler foster. Hur har det gått med letrozol? Jag fick dubbel dos pergotime direkt. Läkaren påstod att det skulle sätta fart på äggen och att det även kunde hålla i sig i kommande ägglossningar. Ska som sagt försöka ett försök till innan jag testar medicinen.
  • Rosenlarv
    Beebii skrev 2016-11-14 19:55:37 följande:

Någon annan som haft blödningar i v6 utan vidare problem? Har bara dåliga erfarenheter av det då jag bara fått blödningar vid de två mf vi haft. Dock blöder jag nu klarrött blod. Inte särskilt ont i magen och brösten är fortfarande väldigt ömma...Finns det hopp? Kan man göra vul så här tidigt 5+5 eller är det bara att vänta ut..h. så ledsen just nu....

Åh nej! Hoppas det slutar. Många kan ju blöda i början av graviditeten utan att det är någon fara. För mig har det betytt missfall men då har jag samtidigt haft ont.
  • Rosenlarv
    Beebii skrev 2016-11-15 11:31:25 följande:

Ja faktiskt! Blödningen verkar ha upphört för nu kommer det ingenting! Väntar på att BM ska ringa upp men det känns positivt igen! Otroligt! Man vet ju att det kan hända men när det aldrig hänt förut utan att det varit kört så blir jag såklart orolig! Men nu känns det bra igen! Får se om bm har något tyckande med

Åh, hoppas hoppas! Håller tummarna för dig! Jag fick även trombyl utskrivet att ta om jag blir gravid. Ska tydligen minska risken för missfall pga små blodproppar i livmodern. Någon som testat det?
  • Rosenlarv
    LeiaBus2010 skrev 2016-11-15 14:27:39 följande:

Trombyl är blodförtunnande. Bra om man har stor risk för propp. Men mycket som man bör tänka på när man tar den... blöder man så blöder man rejält

Jag hade två missfall innan mitt första barn så jag tänker att det inte skadar om jag provar trombyl om jag nu lyckas bli gravid. Det är ju en väldigt låg dos och läkaren påstod att det var riskfritt. Har du ätit 75 mg under graviditet?
  • Rosenlarv
    Orkide skrev 2016-11-25 06:06:16 följande:

Idag kom mensen igång.

Vad tråkigt:( håller tummarna för nästa månad! Får du någon återkoppling från läkaren angående hur det ser ut inför äl? Jag menar vul några dagar innan?
  • Rosenlarv
    LeiaBus2010 skrev 2016-11-28 10:00:45 följande:

Dom hade bara apotekets graviditetstest.

Men jag doppade den i mitt "gamla urin " fick svänga det lite fram och tillbaka för att det skulle suga...vad har ni för erfarenheter av detta test??

Här kommer bildbombning . Blir inte klok på det här. Efter tiden så var alla minsta tecken borta. ..

Får nog vänta några dagar till...

Här kommer bomben. Vad tror ni?

Jag tycker mig nog ana något svagt! Jag har själv haft spökstreck flera gånger så jag skulle nog testa med annat test.
  • Rosenlarv
    Beebii skrev 2016-11-30 13:54:06 följande:

Ja tack! Ska bli intressant! Får gubben med mig som tur är! Han vill göra kub test oxå men jag är osäker. Blev så himla ledsen förra gången när vi fick dåliga odds. Var ju dock inget fel alls så kändes så onödigt att bli upprörd pga siffror och statistik!

Om man får dåliga odds på Kub nu får man vad jag har förstått göra gratis NIPT (blodprov som med 99 procent kan säga om barnet lider av kromosomavvikelse. Detta test är helt ofarligt så då kan det ju vara bra med Kub. Åtminstone erbjuds man detta i Stockholm. Osäker hur det är i resten av landet.
  • Rosenlarv

Fick ett mycket svagt positivt test i morse. BIM-5. Är luttrad efter tidigare spökstreck men hoppas på starkare i morgon. Vågar jag hoppas...

• Rosenlarv
    Beebii skrev 2016-12-02 23:13:43 följande:

Ja idag var vi på vul...så overkligt men skönt att få se den lilla alien som tagit över min kropp! Så liten bara 1.7mm...att det ändå kan finnas så mycket detaljer redan. Dock fick vi ingen vidare bild då läkaren verkade stressad. Men det är nu det bästa vi har en bebis och allt såg bra ut! 8+2 precis som beräknat enl tempning!

Vad skönt! Då kan du slappna av. Grattis igen! Är också gravid. Testade med digitalt i förrgår. Nu hoppas vi bara att allt går bra.
  • Rosenlarv

Hej, tyvärr blir det ingen bebis denna gång. Graviditeten hade trots allt illamående och alla symptom avstannat i v 6 fast jag skulle ha varit i v 10. Inga som helst tecken på att något var fel. Fick reda på det i torsdags på vul. Fick då cytotec och blödde massor natten och morgonen till fredag nu blöder jag bara sparsamt. Ska på återkontroll i morgon redan och hoppas då att jag slipper skrapning. Gravtester är fortfarande superstarka:( illamåendet har åtminstone avtagit och just nu känner jag mig inte ett dugg sugen på att fortsätta försöka eller på att vara gravid igen. Vill ju ändå ha ett tredje barn så hoppas att mina känslor ändras.

• Rosenlarv
    Orkide skrev 2017-01-30 10:05:34 följande:

Happ. Inga blåsor var väl woho. En på 16 och en på 19mm. Sist jag kollade var det en på 28mm så väldig skillnad. Ingen spruta pga att det två två blåsor som kan släppa. De rekommenderar inte sex. Jag vet inte alls hur jag vill göra men jag vill inte ha tvillingar. Jag har två andra barn att ta hand om känner jag. Så för deras skull bör vi väl avstå. Men faan vad jobbigt

Jag skulle ha kört! Som sagt, du vet ju inte hur många gånger det varit så innan. Med Pergotime är det ju jättevanligt. Om det mot förmodan blir tvillingar så löser ni det och era barn med. Så hade jag känt men bara du vet ju vad som är bäst för dig så klart!
Svar på tråden Nån mer som planerar nr tre och vill följas åt :)