• Anonym (cystor)

Knölstruma

.Är cystor i sköldkörteln vanligt? Hur ser man på ultraljud att dem är ofarliga?
    Har idag varit på ultraljudsunderökning av min sköldkörteln då den är förstorad. Då upptäckte han cystor på båda sidorna. Dom såg godartade ut, mätte dom 2 var 1cm, 2st var 2 cm. Han sat knölstruma.

Och inga förstorade lymfkörtlar hade jag. Nu ska jag bli vidareskickad på vad det nu heter finnåls biopsi....varför skickar han mig dit....blir så rädd nu att jag har cancer. Han sa att dom såg godartade ut, men varför skickar han mej vidare. Snälla nån hjälp mig.....är det cancer jag har nu??????????? :( Jag känner på mig att det inte såg bra ut därför så skickar han mej på vidare undersökningar....såg allt godartat ut så varför ska man vidare då???

• Svar på tråden Knölstruma
  • Påven Johanna
    Anonym (cystor) skrev 2015-01-15 15:29:15 följande:

.Är cystor i sköldkörteln vanligt? Hur ser man på ultraljud att dem är ofarliga?
    Har idag varit på ultraljudsunderökning av min sköldkörteln då den är förstorad. Då upptäckte han cystor på båda sidorna. Dom såg godartade ut, mätte dom 2 var 1cm, 2st var 2 cm. Han sat knölstruma.

Och inga förstorade lymfkörtlar hade jag. Nu ska jag bli vidareskickad på vad det nu heter finnåls biopsi....varför skickar han mig dit....blir så rädd nu att jag har cancer. Han sa att dom såg godartade ut, men varför skickar han mej vidare. Snälla nån hjälp mig.....är det cancer jag har nu??????????? :( Jag känner på mig att det inte såg bra ut därför så skickar han mej på vidare undersökningar....såg allt godartat ut så varför ska man vidare då???

Det är väl jättebra att de är noga och utreder saken vidare? Varför skulle du vilja nöja dig med bara hans utlåtande när du istället kan få ytterligare undersökningar?
  • Anonym (cystor)

Ja jag vet att det är bra att undersöka det vidare.....men blir så orolig för minsta lilla sak nuförtiden

• Påven Johanna
    Anonym (cystor) skrev 2015-01-15 15:51:57 följande:

Ja jag vet att det är bra att undersöka det vidare.....men blir så orolig för minsta lilla sak nuförtiden

De säger inte att det ser bra ut om det inte gör det. Det vore tjänstefel. Men det är ju självklart att de bör utreda det vidare, det är inte allt som man kan nöja sig med att kasta en blick på eller känna lite på med fingrarna. Många åkommor och tillstånd måste analyseras på helt andra sätt för att med säkerhet veta vad det rör sig om. 

Förstår att du är orolig, men försök att tänka på att det är en bra sak att de vill förvissa sig om vad det är du har och inte.
Svar på tråden Knölstruma