• Hoppkärlek

Hur funkar nattdagis?

Hej!

Kan någon hjälpa mig med några frågor.

Hur funkar det med nattis?

Jag och min sambo jobbar på samma jobb och jobbar skift. Än sålänge är jag föräldraledig men snart ska jag börja jobba igen och då hamnar barnen på dagis och nattis här.

Finns där en gräns på hur sent man får hämta dom?

Vi slutar tidigast 23,40. Känns ju inte så kul att dra ut barnen i bilen då och köra hem och natta om då, men heller inte alls bra om dom skulle bli tvinga att sova där.

Så finns där någon sista hämtningstid?

Och om barnen skulle sova där, när ska man hämta på morgonen?

Tacksam för alla svar

• Svar på tråden Hur funkar nattdagis?
  • Drottningen70

Helt absurt att tänka att du ska dit vid 23-tiden och väcka barnet och alla andra på nattis som då sover, hur i hela friden skulle det vara bättre än att låta barnet sova vidare, själv Åka hem och sova ut för att sedan hämta hem barnet på morgonen och ha en hel dag med både kvalitet och kvantitet innan ni lämnar inför nästa natt. Nattis är mer hemlikt än vanligt dagis. De kollat Bolibompa om kvällen, få barn, myser tillsammans innan de somnar i sina egna riktiga sängar. Med barn på nattis får man betydligt mer vakentid med sina barn än om man dagarbetar. Ja det känns skumt att ens barn sover nån annanstans än hemma, men vinsterna och tiden man får med sitt barn är större. Nattis är betydligt trevligare.

• cher82

Jag var vikarie på en nattförskola i somras, nog kan tiderna för lämning/hämtning variera men där var gränsen för hämtning på kvällen kl.20.00. Hämtning på morgonen ska ju ske innan "ordinarie" förskola öppnar. Hos oss öppnade "dag"förskolan kl. 6.30 och då ska de ta över verksamheten.

• Hoppkärlek

Ja, det är det jag också tänker.

Jag gillar inte tanken på att ha dom där men det känns så mycket bättre än att ta upp dom mitt i natten. Men du vet inte om jag måste hämta dom när jag slutat?

Om där finns en sista hämtningstid på alla nattis?

• cher82

Tror inte du "får" hämta barnen så sent!
    De kommer få sova kvar.

• Hoppkärlek

Okej, men det borde väl vara ungefär samma tider för alla tycker man.

Men 6,30. Känns inte snällt att väcka barnen så tidigt bara för att dom ska bli hämtade.

Och jag som inte e hemma för 00.00 är ju inte väldigt motiverad till att gå upp då om jag inte måste.

• Drottningen70
    cher82 skrev 2015-01-15 20:35:14 följande:

Jag var vikarie på en nattförskola i somras, nog kan tiderna för lämning/hämtning variera men där var gränsen för hämtning på kvällen kl.20.00. Hämtning på morgonen ska ju ske innan "ordinarie" förskola öppnar. Hos oss öppnade "dag"förskolan kl. 6.30 och då ska de ta över verksamheten.

Det är nog olika i sådana fall. Man ska ju ha rätt att få sin dygnsvila, och vissa barn går ju både på nattis och dagis. Om föräldrarna slutar kl 4 på natten så kan de givetvis inte hämta klockan 6 . De ska få sova sina 8 timmar och sedan hämta vilket innebär att barnet går över från nattis till dagis och sedan hämtas efter lunch.
  • Drottningen70
    Hoppkärlek skrev 2015-01-15 20:38:47 följande:

Okej, men det borde väl vara ungefär samma tider för alla tycker man.

Men 6,30. Känns inte snällt att väcka barnen så tidigt bara för att dom ska bli hämtade.

Och jag som inte e hemma för 00.00 är ju inte väldigt motiverad till att gå upp då om jag inte måste.

Så var det inte på

Mitt nattis. Jag hämtade när jag sovit klart omkring 9 på morgonen. Sen hade vi hela dagen tillsammans innan jag lämnade inför nästa natt vid 15 el 16.
  • Drottningen70

Dessutom får nattisbarn ofta sin tid med utvilade föräldrar INNAN arbetet, snarare än som när man jobbar dag, är skittrött och stressad efter jobbet ska hinna handla, laga mat OCH klämma in lite avslappnad kvalitet på

Några timmar innan läggdags.

Svar på tråden Hur funkar nattdagis?