Du måste logga in för att svara i en tråd.

• citybird

Innekatt? Tips?

Lite frågor om en tanke jag lekt med om att skaffa katt.

1. Hur många kvm behöver en katt? Det finns yta på höjd också.

2. Hur mycket kostar allmäna kostnader såsom mat och dyl per månad?

3. Går det att koppelträna katter till framtida utomhuspromenader?

4. Kan man gå med katter i koppel eller ger det mersmak att gå ut o vara "fri"? 

Jag är hemma mycket utom enstaka timmar mitt på dagen. Åker sällan på semester och vid behov så har jag flera som kan agera kattvakt. Jag har råd att skaffa katt, men en cirka kostnad per månad vore trevligt. 

Hur vanligt är det egentligen att innekatter blir otrevliga och rastlösa? Och finns det katter som särskilt passar som innekatter dvs inte har samma jaktbehov/lika mycket energi som andra. Nu vet jag att detta är helt beroende på vem katter är som katt men tänker rent generellt om det finns lugnare raser. 

• Svar på tråden Innekatt? Tips?
  • Tablettask

Vet inte om det finns någon tumregel, våra två katter trivdes bra på 50 kvm med klätterträd. De raceade runt i lägenheten.

Det beror på vad för mat och kattsand du väljer. Här lägger vi väl runt 500 kr i månaden på två katter inklusive mat, kattsand, försäkring och veterinär. Då gör vi en hälsocheck per år med vaccination och har Agrias bästa försäkring.

Ja

Det är nog olika, alla innekatter gillar inte att gå ut. Vi har haft en som längtat ut och en som absolut inte vill ut. Det enda man får räkna med om man börjar med det är att det förväntas fler promenader..

5. Hur vanligt är det egentligen att innekatter blir otrevliga och rastlösa? Och finns det katter som särskilt passar som innekatter dvs inte har samma jaktbehov/lika mycket energi som andra. Nu vet jag att detta är helt beroende på vem katter är som katt men tänker rent generellt om det finns lugnare raser. 

Det är nog individuellt men jag skulle tippa på att det generellt är lättare att få en "lugn ras" som birma eller ragdoll att trivas inne än en bengal. Jag tror att alla katter kan vara innekatter så länge de inte redan vant sig vid att gå ut. Jag tycker att det känns lite taskigt att bara ha en katt då de inte får så mycket stimulans som innekatter, vi märkte stor skillnad på vår birmahane när han fick en kompis, innan dess kändes han lite deppig.

• Zadre

Max en katt per rum brukar man säga. Och som du skriver så lever katter i kubik och inte kvadrat, så de den klätterböjligheter.

Runt 500 i månaden kostar det med mat och sand och då har jag två katter. Sen blir det lite mer om jag köper leksaker också.

Absolut! Vänj katten vid selen först. Sätt på selen inomhus och om den verkar tramsen på selen så börja leka med den till den inte tänker på selen. Jag har två selar, en mjuk och en lite fastare. Första gången jag satte den lite fastare på min ena kisse så la hon sej ner på sidan men så fort hon kom ut så brydde hon sej inte. Nu står hon stilla så snällt när man sätter på den.

Olika från olika individer. Jag kan tycka att om katten inte visar att den vill gå ut från början så kan man låta den vara inne och njuta av utet i en kattgård eller innätad balkong. Min ena katt vill prompt gå ut varje dag så får ta mej i kragen och göra det. Den andra var född ute men visar nu inga tendenser på att vilja gå ut så, däremot så gillar hon kattgården.

• Deviant

Nu svarar jag inte på dina frågor men.. 

Jag vill av hela mitt hjärta rekommendera att du tar en katt från exempelvis det lokala djurskyddet där du bor eller liknande organisation. Ofta har de flera som på grund av det liv de levt hittills, verkligen vill vara inne och inte gå ut. 

• citybird
    Deviant skrev 2015-01-17 07:36:58 följande:

Jag vill av hela mitt hjärta rekommendera att du tar en katt från exempelvis det lokala djurskyddet där du bor eller liknande organisation. Ofta har de flera som på grund av det liv de levt hittills, verkligen vill vara inne och inte gå ut. 

Ofta har sådan organisationer 20/21års gräns, iallafall där jag bor. Och den åldern har jag tyvärr inte än.
  • citybird
    Deviant skrev 2015-01-17 07:36:58 följande:

Ofta har sådan organisationer 20/21års gräns, iallafall där jag bor. Och den åldern har jag tyvärr inte än.
Svar på tråden Innekatt? Tips?