• Grus grus

Hur få ska det vara för att ett namn och efternamn ska räknas som ovanligt?

Ja hur är det egentligen? Jag vet både för- och efternamn som känns vanliga när man säger dom, tex efternamnet Hultman och förnamnet Elis. Ser man på hela befolkningen i vårt land är det lite fler än 2000 som har Hultman som efternamn och ca 6000 som har förnamnet Elis. Det är ju egentligen väldigt få med tanke på oss över nio miljoner i Sverige. Ändå känns inte de namnen ovanliga. Så när räknad ett för- och efternamn som ovanligt?

Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Svar på tråden Hur få ska det vara för att ett namn och efternamn ska räknas som ovanligt?
  • septemberbarn08

Våran sons mellannamn hade 11bärare i Sverige när han föddes, förnamnet hade 69. Vet inte vars gränsen ska dras för ovanligt men med tanke på hur många som reagerade och aldrig hade hört nåt av namnen så borde de väl vara relativt ovanliga:)

• Tirem

Vet faktiskt inte.. Jag anser att jag har både ovanligt för- och efternamn. 197 personer heter mitt förnamn, 50 mitt efternamn och jag är ensam om min kombination.

• Tilja

För mig är både Elis och Hultman väldigt ovanliga eftersom jag aldrig hört någon som hetat så. Både mitt för- och efternamn är ovanliga (nästan 13000 har förnamnet och 5 personer har efternamnet). Mitt förnamn är nog på gränsen - tillräckligt vanligt för att ingen ska reagera på det men tillräckligt ovanligt för att jag under mitt liv bara träffat typ 3 personer med samma namn.

• Sous

Min son har ett namn med ca 200 bärare och det är ändå ingen som reagerar på att det skulle vara ovanligt. Det är ett fullt etablerat namn som de flesta hört, även om inte många heter så längre.

Jag vet inte om det finns någon "gräns" men folk kan nog tycka att något känns ovanligt/vanligt helt oberoende av hur många som faktiskt bär namnet.

• Erizajo

För mig är Elis vanligt just för att det funnits länge även om kanske inte så många heter så idag. Mina barn har alla ovanliga namn, Eliza och Wilton har några hundra bärare och min son Lewian är helt ensam om sitt namn :)

• Lainen
    Erizajo skrev 2015-01-16 10:04:57 följande:

För mig är Elis vanligt just för att det funnits länge även om kanske inte så många heter så idag. Mina barn har alla ovanliga namn, Eliza och Wilton har några hundra bärare och min son Lewian är helt ensam om sitt namn :)

Fast Eliza är det över 2000 som heter.
  • umabdellah

Finns bara jag och mina föräldrar i hela sverige som har mitt efternamn och det är väl ändå ovanligt

• Thotis90

Jag har ett efternamn som bärs av 855 st medan min sambo har ett efternamn som bärs av 70 500 st. Jag anser att mitt efternamn är ovanligt. 

Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Abbe83

Jag ser mitt tilltalsnamn Albertina som ovanligt. Mitt efternamn har under 10 bärare. 

• cirkusmusen

Det är 1600 som bär mitt namn, sedan vet jag inte hur många som har det som tilltalsnamn av dessa, var kan man se det? Mitt efternamn heter bara min släkt i sverige.

Svar på tråden Hur få ska det vara för att ett namn och efternamn ska räknas som ovanligt?