• Blåsippan84

    någon som studerat under föräldraledighet?

    Har en son på 5,5 år som kommer börja förskoleklass efter sommaren. Vi väntar första syskonet i sommar. Sonen började nytt dagis i höstas efter flytt och umgås inte med så många av de barnen. Känner att det kan bli svårt för sonen att komma in i förskoleklassen då vi i vår kommun måste hämta innan lunch som fl. har en tanke att plugga kvarts/halvfart under mammaledigheten så sonen kan gå några få timmar på fritids ett par dagar i v för att komma in i gemenskapen.

    Ringt kommunen och hon sa att det är upp till varje rektor att avgöra hur mkt tillsyns behöv barnet har vid deltidstudier. Undrar om någon mer gjort så och er erfarenhet?

  • Svar på tråden någon som studerat under föräldraledighet?
  • Alexi

    Måste du inte plugga minst halvtid för att få rätt till fritids? Det har jag för mig att man måste på vissa ställen. För om du bara pluggar på kvartsfart så kanske det anses räcka med de typ 15 timmar som sonen är på skolan?

    Jag skulle inte tro att det är något krav på att ta poäng så ur det perspektivet behöver du ju inte tveka inför halvfart.

  • Blåsippan84
    Alexi skrev 2015-01-16 21:52:34 följande:

    Måste du inte plugga minst halvtid för att få rätt till fritids? Det har jag för mig att man måste på vissa ställen. För om du bara pluggar på kvartsfart så kanske det anses räcka med de typ 15 timmar som sonen är på skolan?

    Jag skulle inte tro att det är något krav på att ta poäng så ur det perspektivet behöver du ju inte tveka inför halvfart.


    Hade de funderingarna också att det nog måste halvfart. Du menar att det inte är krav att bli godkänd på kursen?

    Hittat några kurser med halvfart som jag skulle tycka vore intressanta. Men sen vet man ju aldrig om bebisen kommer ha kollik i 3 månader och så vidare. Kan bli tufft. Vill att sonen ska ha det bra också och inte bli utanför under detta 1/1,5 år. Märker att han har mkt större behov av att leka med kompisar nu än innan och detta kommer ju säkert bli mer när han blir större.
  • Alexi

    Vad jag hört från folk i vår kommun som gjort så här är det inga krav på poäng. Det handlar om att visa intyg på att man är inskriven. Vad ska de göra om man inte tar poängen liksom?

    Men jag har hört att reglerna hårdnat i vissa kommuner så kolla i din kommun.

Svar på tråden någon som studerat under föräldraledighet?