Anonym (nyfiken) skrev 2015-01-18 17:37:52 följande:
Tack så mycket för alla svar Jo jag har funderat över detta fram och tillbaka i flera år. Jag har fött tre barn till världen som jag ammat. Jag kommer inte behöva tänka på amning längre då jag är klar med barnafödandet. Sen tänker jag inte göra några jättebomber, typ en stor c-kupa. Jag har alltid haft ganska små bröst men ändå alltid supernöjd med min kropp. Efter graviditeter och amning känns brösten tomma och de bristningar jag har kommer knappt att synas om brösten fylls upp. Jag känner mig inte sexig längre och brösten jag har nu passar inte till resten av min figur.
Jag var till en klinik för några år sedan och gjorde en undersökning samt fick ett pris. Men jag fegade ur plus att jag blev osäker på om kliniken var så nra. De använde flytande silikon och hade hört att det inte är så bra. Så hellre betalar jag lite till för en bra klinik. Jag bor i Gävleborg så har inte alltför långt till Stockholm. Bästa kliniken där? Nån som har erfarenhet av en klinik i Ockelbo?
Måste jag dit för en undersökning och sen boka en tid och komma dit igen? Hur länge kan man få vänta? När kan man jobba igen efter oprrationen?
Det som får mig att tveka mest är att jag inte kommer känna mig som någon bra förebild. Barnen kommer ju att se skillnaden och hur förklarar man det. På något sätt tycker jag ju att man ska va nöjd som man är och att dem ska va nöjd med den kropp dem har. Sen är jag rädd att känseln blir sämre eller försvinner eller att det blir komplikationer.
I stort sett ingen använder flytande idag utan det är geléhallon som används. Jag bor också i Gävleborg haha. Skulle inte rekommendera Eija då hon bara gör bakom bröstmuskeln, även om man vill ja bakom är det mycket bättre att ha en kirurg som kan flytta fram om man får komplikationer.
Man kan ha konsultation och operation samma dag, men du som bor så nära Sthlm skulle jag rekommendera att åka dit för konsultation först och boka op där om det känns bra. Jag hade tur och fick vänta bara två veckor men skulle säga ca 1-2 månader om man kan alla dagar i veckan. Vill du absolut opereras på en måndag tex kanske det blir svårare. Jobba beror på jobb, men två veckor brukar läkaren skriva ut sjukintyg på.
Jag tycker inte att du ska oroa dig för barnen, min so har inte sagt något. Visserligen inte så stor.
Men du kan förklara på ett bra sätt för barnen, tex att när man ammat så kan brösten bli mindre och därför vill du göra. Då är det ju inte bara för att heller.
Jag opererades på proforma och är jättenöjd! :)