Inlägg från: Vitrysk hockeyhjälte |Visa alla inlägg
  • Vitrysk hockeyhjälte

Sd-släktingar

Folk som säger upp bekantskapen med andra över politiska åsikter är ju inte direkt toleranta, nej.

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-19 10:29:36 följande:
    Anser du det tolerant att rösta på SD då? En röst på SD är en röst för toleransen?
    Eller varför inte Svenskarnas Parti, där ser vi ju verkligen tolerans, det är alltså några du själv inte skulle ha problem med att bjuda på middag?

Låt oss inte låtsas om att det handlar om något annat än människosyn.
    Det är inte 'politiken' man är emot när det gäller SD det är den 'rasistiska politiken' man är mot och de rasistiska åsikterna.

I min bekantskapskrets så ingår människor med samma människosyn som jag har, jag bjuder inte över rasister, homofober eller pedofiler etc på middag oavsett vilket parti dom röstar på.

Det är ingen rättighet att bli inbjuden av mig till middag, däremot är det en rättighet att inte bli utsatt för rasism. eller homofobi etc
    Jag brukar inte fråga mina middagsgäster vilka politiska åsikter de har.

Det blir lite dubbelmoral när man å ena sidan vill göra sig själv till förkämpe för tolerans, och å den andra är beredd att klippa banden med folk som inte tycker som en själv. Intolerans kommer från SD, men den kommer också från andra håll. Den ser bara lite olika ut.

Jag tror inte heller att det är så enkelt så att alla som röstar på SD är rasister.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Gott&blandat55 skrev 2015-01-19 12:33:21 följande:
    Nu var du lite smart där va och försöker få oss att tro att SD är precis som vilket parti som helst. De flesta har nog inga problem med att umgås med en person som röstar på moderaterna eller sossarna. Ingen av de andra partierna värderar människor utifrån etnicitet !!!

Men det är väl lite typiskt att de flesta som röstar på SD är lågutbildade och även lite white-trash!! Att rösta på SD har äääntligen fått dem att känna att de är lite bättre än andra... För ingen annan har brytt sig om dem hittills !
    Vad är det ni brukar prata om, ni "toleranta"? Människosyn?

Din verkar inte heller så bra.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Gott&blandat55 skrev 2015-01-19 12:46:25 följande:
    Om jag inte är tolerant, så är det åtminstone inte pga av din etniska bakgrund!
    "Pga". Inte "pga av".

Jag röstar inte på SD och sympatiserar egentligen inte med dem i särskilt stor utsträckning. Men jag tycker inte det är svårt att förstå varför de lockar röster. Det finns helt enkelt inga mellanlägen vad beträffar invandringen och integrationen. Det är antingen nuvarande invandringspolitik som är skriven i sten och tycks helt oföränderlig, eller SD:s väg.

Själv gillar jag ingen av dem.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (Anonymous Coward) skrev 2015-01-19 13:16:21 följande:
    Nu har vi faktiskt ett läge där man kan bli av med jobbet, sina vänner och släktingar för att man sympatiserar öppet med ett demokratiskt parti som är representerat i vårt parlament. 
    Ja. Samma människor som ondgör sig över näthatet från SD:are och annat "löst folk" (en förvisso helt berättigad reaktion i de fall det verkligen rör sig om hat och hot) tycker inte sällan det är helt rätt att t.ex. en lärare får sparken för att vederbörande är politiskt aktiv inom eller har röstat på SD. 

Jag hade ju kunnat förstå det om det vore så att läraren öppet hade propagerat för SD i sin undervisning, men då är det å andra sidan precis lika fel och oförenligt med läraruppdraget att propagera för MP, M eller vilket annat parti som helst också.

Jag vet inte var någon av de lärare jag haft genom åren stod eller står politiskt.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Det här med att SD "svikit pensionärerna" är ju också ett rätt enfaldigt argument som av någon anledning alltid kommer från vänster.

• Vitrysk hockeyhjälte
    Solidaritet skrev 2015-01-19 15:39:51 följande:
    Att tro på SD från början var rätt enfaldigt om du frågar mig. 
    Att tro på politiker överhuvudtaget är dödsdömt.

SD har en kärnfråga: invandringen. Klart som tusan de då går all in för att få till stånd en förändring i just det området av politiken, eftersom det är det deras väljare framför allt förväntar sig. Jag har svårt för det där när man hittar på argument för att sänka SD och låtsas som om övriga partier inte funkar ungefär likadant (det är väl mer regel än undantag att partier kompromissar med sina vallöften när det kommer till kritan), speciellt som det faktiskt finns tillräckligt med angreppspunkter mot SD man inte behöver fabricera på det sättet.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-19 15:44:20 följande:
    Enfaldigt? Jaha här kommer lögnerna för om du nu är det minsta insatt så vet du ju att SD röstade med alliansen när det gällde att förbättra det för pensionärerna och förslaget röstades ner. Då var alliansen vid makten sen när Rdögröna var vid makten och pensionärerna skulle få det bättre så vet vi ju alla vad SD gjorde då, då visade man tydligt att man är enfrågesparti och att allt handlade om invandringen och förbättringarna gick inte igenom den gången heller.

Så frågan är varför ljuger du om saker, eller är det så att du inte är så insatt i vad ditt parti gör?
    Oj, du låter nästan lite arg tycker jag. Ta några djupa andetag och försök formulera om ditt inlägg.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-19 15:58:10 följande:
    I vanlig ordning så bemöter man inte det som sägs utan hänfaller istället till att försöka nedvärdera meningsmotståndaren

Du gör bara bort dig själv när du tramsar så där, en taktik människor tar till som  inte kan argumentera eller vill bemöta fakta och istället försöker nedvärdera andra. Snacka om att försöka rikta strålkastarna på annat än att stå för den egna politiken.

Frågan är visste du inte om att SD svikit våra pensionärer eller försökte du bara mörklägga medveteteftersom du undvek att svara på frågan, du är väl medveten om att det är fakta som är väldigt lätt att ta reda på för den som är intresserad av att veta hur det ligger till, Men du kanske räknade med att man som tyvärr många av SD's väljare bara ska svälja allt med hull och hår utan at tta reda på fakta.
    Du kallade SD för "mitt parti". Ungefär där slutade jag ta dig på allvar. 

Men jag antar att du är lika besviken på V som nu tycks ha gett upp sitt löfte om vinster i välfärden? Som sagt, att partier kompromissar med sina vallöften (t.ex. genom att ge upp ett eller flera för sådant de anser viktigare) är inte konstigt alls och verkligen inte förbehållet endast SD.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-19 16:20:33 följande:
    Och fortfarande så bemöter du inte, du kastar ut påståenden som inte är sanna och vägrar bemöta det istället så hänfaller du till tramsig personangrepp för att sen köra med den allra vanligaste taktiken att låtsas om ingenting och inte svara och hoppas det försvinenr av sig själv.
    Trots att du nu indirekt erkänner att jag hade rätt(återigen det är lätt för intresserade människor att ta reda på fakta om saken) så fortsätter du med att försöka rikta strålkastarna åt annat håll istället för att erkänna rakt ut att jag hade rätt och att det bara var dumheter från din sida att påstå att det var trams från vänstern när du mycket väl visste om sanningen.

Om något så är jag mer benägen på att nu istället rösta på V (vilket jag inte gjorde innan) för att valt att sammarbeta för Sveriges bästa, inte direkt något man kan säga om SD som för egen vinnings skull stannade upp hela Sverige och det enda dom lyckades med var att få blocken att samarbeta, något som visar att man hellre samarbetar över blockgränserna än med SD, och det är för att SD är ett extremt parti.

Du har en avatarbild som står för något speciellt och ändå försvarar du ett extremt parti. Lite smaklöst faktiskt
    Jag vet inte exakt vad det är du vill att jag ska bemöta, eftersom det enda du gör är att kasta skit och hitta på sådant som inte stämmer.

Men okej, det är noterat: du tycker att när SD sviker vallöften är det hemskt och katastrof, medan när t.ex. V gör det är det nästan positivt. Vad man än tycker om SD är det bekymmersamt när folk på allvar tycks anse att olika spelregler ska gälla olika partier. Det beteende ett parti sågas för hyllas ett annat för.

Att SD är ett enfrågeparti är det väl förresten inte särskilt många som förnekar? Jag gör det i alla fall inte.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-19 16:31:37 följande:
    vad krävs för att man ska säga 'nej nu har det gått för långt' alla normala människor hade reagerat, vanligt folk blir arga när politiker i det egna partiet orsakar skandaler men vissa SD väljare tycks vara som en sekt där man bortser från allt som faktiskt är och ursäktar det med att alla bara mobbar er.. Känns lite som Livets Ord över det hela
    Tja. Vad krävs för att man ska säga "det kanske behövs kritiska röster mot den nuvarande invandringspolitiken också?" i stället för att helt ge bort frågan till ett i grunden rätt menlöst missnöjesparti med generellt inkompetenta företrädare?

Det är ju där skon klämmer. Det finns inga mellanlägen alls.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (Anonymous Coward) skrev 2015-01-19 16:38:57 följande:
    Där har SD sig själva att skylla också. 

Jag törs hävda att om inte SD hade funnits så hade Sverige haft en mer restriktiv invandringspolitik. 

Som det är nu när de övriga politikerna inte kan göra en korrekt lägesanalys så kommer det tyvärr betyda att SD får monopol på det här området. Problemen finns där. Tydliga för alla att se. Att hävda att de inte finns, alternativt tala om att "öppna era hjärtan" kommer att driva mängder av väljare mot SD. Och vad får vi då? Ett gäng idioter som ska styra Sverige... För ja, SD:s politiker är i regel idioter. Kanske i vissa fall även rasistiska idioter. 

Det är ett ordentligt problem att låta SD styra ALLA partier. Ingen vågar närma sig något som skulle kunna vara SD:s åsikt. Beröringsskräcken är total.
    Nej, SD har ju inte tillfört direkt någonting, det håller jag med om. Men så länge SD:s valframgångar inte tas som något annat än en intäkt på att 13 procent av Sveriges befolkning är lågpannade rasister som inte vet sitt eget bästa kommer de knappast mattas heller.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Zuzanne skrev 2015-01-20 15:23:53 följande:

Jag kommer att bryta kontakten med min bror som röstar SD. Enda anledningen till att vi umgås beror på att vår mamma har dött och vi är inte färdiga med huset etc än. Han pratar inte längre så mycket om sina åsikter, troligtvis av rädsla för att bli ensam. Jag ser igenom och lämnar honom gärna åt sitt öde. Sedan finns det fler orsaker till mitt hat för honom.

Men SD-röstandet är den största orsaken? Eller var det de där andra orsakerna som fick dig att ta beslutet egentligen?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Dorian Ertymexx skrev 2015-01-21 10:54:19 följande:
    Inte alls. Jag vet att när någon i förorten kastar sten på en buss så är det "invandringsproblem" (även om personen som kastar är ursvensk). När barn och unga kastar sten på invandrare i småstäder så är det "busstreck".
    Den här stenkastningen på invandrare sker alltså i samma eller större omfattning som stenkastning mot bussar och utryckningsfordon i förorterna?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Dorian Ertymexx skrev 2015-01-21 11:05:44 följande:
    Du tycker alltså det är okey att jämföra att kasta sten på fordon med att kasta sten på människor?
    Det sitter människor i bussarna. Det är människor som kör ambulanser, polisbilar, brandbilar.

Stenkastning är lika primitivt och korkat vare sig det är ett par vilsna nazister i Knäckebröhult eller en mobb missanpassade invandrare i Tensta som utför den. Det är dock bara det senare du försöker tona ner.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Solidaritet skrev 2015-01-21 14:26:05 följande:
    Att vänstergrupper skulle vara ett hot mot samhället är en åsikt. 
    Jag har läst om hur våldsam extremhögern är. Hur de attackerat vänsteranhängare. 

Jag läser inte Avpixlat. 
    Extremisterna är ju ungefär lika puckade och våldsbenägna vare sig de står till vänster eller till höger. De kan vara nazister som ger sig på en demonstration, eller de kan vara "antifascister" som kastar sten under ett EU-möte. Samma skit.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Och där kom Dorians skåningar igen. Lika kul varje gång.

Svar på tråden Sd-släktingar