Anonym (X) skrev 2015-01-19 00:37:36 följande:
Jag är en invandrare men har bott i Sverige i ca 25 år (nästan hela mitt liv). Jag känner också personer som öppet är rasister. De är mina kollegor och ibland hör jag kommentarer som låter från slav-tiden. Helt sjukt. Till en början respekterade vi varandra hyfsat och kunde prata om saker och ting... Oftast väder och annat småprat.
Men efter nåt år sa en kollega på en fredagsfika mitt på dagen: hörni allihopa! Jag ska berätta en rolig historia som handlar om en neger... Då blev alla häpna och några började småfnittra.. Nej sluta sa några. "Vadå sluta? Det heter ju visst neger" ...
Nåt år senare sa en annan kollega att "alla dessa tiggare som är utländska... Jag blir så trött på dom. Såhär såg det inte ut i Sverige för 20 år sen. man skulle ha samlat alla tiggare från hela Europa och skicka dom tillbaka till deras länder. Förresten vill inte deras egna länder ha dom så varför skicka till Sverige menade kollegan. Sen kom hon på en "smart" idé. " Eller skapa ett nytt land och låta dom bo där så vi inte får några tiggare".
Vill ni veta det värsta om dessa kollegor? De är lärare på en lågstadie-skola !
Och dom ska lära ut kunskap och värderingar till våra barn, det är som man baxnar,
Sådana människor ska inte jobba med barn.
Sen att det finns människor som fortfarande tycker att 'neger'-skämt är roliga är ju direkt pinsamt. Istället för att lära ut borde dom sätta sig i skolbänken igen och lära sig empati och uppförande mm
Dessa fördomsfulla människor representerar som tur var inte majoriteten av vanliga människor, jag tänker inte be om ursäkt å deras vägnar även om det är det första man vill göra men enart dom har ansvar för deras bristande beteende. Skäms för dom kan jag däremot göra och beklaga att du råkat ut för såna otroligt vidriga människor.