• BlackFlyingBird

Kan någon räkna ut skatteåterbäringen?

Jag vill börja med att skriva att jag är medveten om att Skatteverket har ett verktyg för detta, men jag skulle bli glad om jag kunde få hjälp med detta.

Det jag tjänat är:

Cirka 5000 kr brutto sedan i juni (5000 kr x 7 månader)
    Totalt i runda slängar 35 000 alltså för 2014.

Jag är 24 år gammal.

Jag bor i Halland.

Vad kommer jag ungefär få i skatteåterbäring?
  • Svar på tråden Kan någon räkna ut skatteåterbäringen?
  • Frontline

Vad är det som säger att du ska få skatteåterbäring?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Frontline

Jo men du får komma med mer fakta..
    Har du betalat nån skatt alls på dessa pengar?

• Tirem

Men det är ju omöjligt att svara på! Det beror ju på hur mycket skatt du har betalt! Din fråga är lina svår att svara på som att säga hur långt ett snöre är...

• Mariiiah

När du arbetar tar staten en viss procent av det du tjänar. Olika procentsatser beroende på var du bor, hur mycket du tjänar osv. När året är slut räknar man ihop allt, hur mycket du egentligen har tjänat och hur mycket du har betalat in i skatt. Har det dragits för mycket skatt får du tillbaka den summan. Återbäring. Har du betalat in för lite får du betala in den summan som fattas. Restskatt. Omöjligt för oss att veta hur det blev för dig med andra ord.

Sigrid född 2013
  • BlackFlyingBird

Jo, det förstår jag. Men låt säga då att det på de 5000 kr har varit ungefär 1000 kr i skatt per månad, alltså 7000 kr i skatt. Någon som kan räkna ut det då?

• FDFMGA
    Nerfherder skrev 2015-01-18 16:15:31 följande:

Det är inte så att detta är ts hemläxa?

Ingen bra hemläxa i så fall. Det lär ju skilja i kommunalskatt mellan kommunerna i Halland.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • BlackFlyingBird

Haha, nej, det är det inte, det är helt preliminärt och det var därför jag vände mig hit. Men tydligen så gick inte det.

• FrökenCarlsson

Fast då måste du skriva exakt hur mkt du har tjänat, hur mkt du har betalat i skatt o vilken kommunalskatt du betalar.. Har vi dom siffrorna kan vi kanske hjälpa dig!

• Nerfherder

Och varför inte använda dig av skatteverkets verktyg, så får du svaren utan att lämna ut mer uppgifter än nödvändigt här...

• Frontline
    Anghammarad skrev 2015-01-18 17:11:04 följande:
    Men va fan, jag har ju redan gett svaret!. Varför fortsätter ni att diskutera detta?
    Och hur kom du fram till ditt svar?
  • Tirem
    BlackFlyingBird skrev 2015-01-18 16:53:51 följande:

Haha, nej, det är det inte, det är helt preliminärt och det var därför jag vände mig hit. Men tydligen så gick inte det.

Om du skriver exakt inkomst, exakt inbetald skatt, vilken kommun du bor i samt om du är medlem i kyrkan eller ej. Sedan behöver du ange om du har betalt ränta eller pensionsspar och på hur mycket. Har du avdrag du kan göra behöver du även nämna det med summor. Denna information är ett måste för att du ska få hjälp.

Nu kanske du förstår att du inte kan få rätt svar här...
Svar på tråden Kan någon räkna ut skatteåterbäringen?