• jordnöten

recept thailändska bananpannkakor

Nyss hemkommen från thailand. Blev störtförälskad i deras supergoda bananpannkakor. Någon som har recept och vill dela med sig???

• Svar på tråden recept thailändska bananpannkakor
  • johanna21

hmm de låter intressant.. puffar upp

• mummelman

Har provat att mosa i banan och vaniljsocker i amerikanska pannkakor. Men det blev inte lika gott som i thailand. kanska är det kokosmjök i??

• PuhTiger

Jag antar att du menar pannkakorna som de steker i wokpanna i de små moppe-ambulerande vagnarna?

Vi bjöd nyligen på Thai-middag för några kompisar, och då gjorde vi bananpannkaka till dessert. Jag provade att paketera skivade bananer i filodeg, vek alltså ihop degen runt bananerna till liknande paket de gör i Thailand. Stek sedan i rikligt med smör och strö socker över.

Det funkar jättebra tycker jag!
    Lycka till!
    Tiger

• jordnöten

Tack för tipsen

Är det någon mer som har någon receptvariant på dessa gudomliga pannkakor???

• Glad i hågen

Menar du de tunna pannkakorna som görs av deg och inte av smet som här? Dom pannkakorna som vi åt i Thailand, med alla möjliga fyllningar (kokos, lime, choklad, banan mm mm) kan jag längta ihjäl mig efter. Har flera thaikokböcker men dom finns inte med där.

• Anne Yone

Jag hittade ett recept som lät jättegott! Har ingen aning om vad det egentligen är ni pratar om men det kanske är nåt sånt?

Bananpannkakor

Antal portioner
    ca 10 st små

Ingredienser
    2 1/2 dl vetemjöl
    1/2-1 dl strösocker
    ev 1/2 tsk salt
    1 1/2-2 1/2 dl kokosmjölk
    3 msk kokosflingor
    1/2 tsk malen ingefära eller kardemumma
    3-4 mosade bananer
    Rapsolja/mjölkfritt margarin/smör att steka i

Gör så här:
    Blanda ihop alla ingredienser utom bananerna. Blanda sedan i bananerna.
    Smeten blir tjockare än vanlig pannkakssmet. Klicka ut ungefär 10 cm stora pannkakor och stek på båda sidor i stekpanna i ganska mycket olja/margarin/smör.

Servera med vaniljglass (ev vegansk som tex Oatley´s).

• jordnöten

Anne Yone: Det där kan säkert vara receptet som jag är ute efter Det verkar troligt!!!! Måste testa nu i helgen Tack snälla!!!!!!

• Liam med mamma

Åhh vad sugen jag blev nu, var där i januari och min son blev oxå förälskad, har prövat med vanliga pannkakor och banan till men inte alls som i thailand, men de häller ju på sådan där seg kokosmjöl oxå.

• Pink Skippy

seg kokosmjölk. Kondenserad mjölk är det!

Jess_the_mess
Svar på tråden recept thailändska bananpannkakor