Inlägg från: Meh01 |Visa alla inlägg
  • Meh01

"Naanbröd"

Nej tack, jag kommer fortsätta säga naan/naanbröd. Säger jag bröd/indiskt bröd fattar ju folk inte vad jag menar. Tror du det bara finns ett slags indiskt bröd eller?

• Meh01
    frökenelisabeth skrev 2015-01-18 19:08:52 följande:

Haha! Okej, det visste jag faktiskt inte. Dock så vet ju "alla" här vad man menar när man säger "naanbröd" så då är det ju mest vettigt att använda det, även om det blir lite fel med ursprungsbetydelsen. 

TS tramsar bara. Naan betyder inte bara "bröd" i Indien, det är ett speciellt bröd, precis som tunnbröd eller hönökaka i Sverige. N?n betyder "bröd" i Iran, men det är inte samma sak som naan i Indien.
  • Meh01
    Esoada skrev 2015-01-18 19:18:18 följande:

Vad är skillnaden på naan och paratha? (bröd)

Naan bakas med vitt mjöl (och ibland med yogurt), medan man gör paratha med fullkornsmjöl. Man gräddar dessutom naan utan olja, men använder matolja när man gräddar paratha. 
  • Meh01
    Velouria skrev 2015-01-18 20:30:46 följande:
    Tramsa gör du själv som inte begriper att "naan" betyder bröd. När du säger naan betyder det bröd. Ingen i Indien säger naanbröd. Dock kan "naan" vara ett speciellt bröd när du är i Indien och säger "naan". Utanför Indien betyder "naan" enbart bröd och inget annat. 

Så vill du säga rätt så säger du indisk naan. 
    Naan ÄR ett slags bröd och det behöver inte vara indiskt heller. Språk utvecklas och i stora delar av världen betyder naan just flatbröd idag. Att du hakar upp dig på att folk säger "naanbröd" är bara tramsigt. 
  • Meh01
    Velouria skrev 2015-01-18 20:36:47 följande:

Chaite är väl en av dessa dumma ord. Antingen chai eller te, men det bästa är väl att använda det ord som "ingår" i ens eget språk. I Sverige blir det väl "te". I många andra länder säger man "chai".

Varför chaite förresten? 

Chaité syftar i västvärlden på masala chai, det är inte samma sak som vanligt té. Vet du inte hur man använder google? 
  • Meh01

Uppenbart att du är fullkomligt ignorant inför det faktum att språk utvecklas och att du inte kan använda mer än en synaps i hjärnan samtidigt. Nu orkar jag inte bemöta ditt svart-vita wannabe-elitistiska trams längre, så nu lär väl tråden dö. Bättre lycka nästa gång.

Svar på tråden "Naanbröd"