• Anonym (Väljarätt)

Särbo eller sambo?

Jag skulle vilja höra vad ni har att säga som flyttade ihop (med egna tidigare barn inblandade), och om ni ärligt talat ångrar er., eller tycker det var jättebra Jag står vid ett vägskäl efter två års fin relation. Ibland så tycker jag att det är jätteskönt att bo i sär i varsin lägenhet i samma stad, det blir så jättetrevligt när vi väl ses. Men ibland saknar jag t ex någon i ett spontant vuxensamtal. Någon (min särbo:) som sitter och läser någonstans i någon fåtölj. flytta ihop eller bo kvar isär?

• Svar på tråden Särbo eller sambo?
  • Anonym (Beatrice)

min personliga erfarenhet av särbo är att man förr eller senare blir sambos utav bara farten. 

I början är det rätt tydliga gränser för när man går hem och att man bryter upp och går åt varsitt håll efter en utekväll och är tydlig med att man sover över osv osv.  Men ju längre tiden går ju mer suddas dom där sakerna ut .
    Det blir diffust med tiden vem som egentligen bor vart , man går hem och läser post och vattnar blommor och uppskattar den ensamma stunden men längtar genast tillbaka till särbon/sambon, man slutar handla hem till sig själv för man är ändå så sällan hemma , det blir mer bekvämt att tvätta gemensam tvätt hos den ena, närmare till jobbet från särbon så några extra nätter här o där blir plötsligt att man stannar i veckor  osv osv... 

i mitt fall var det killen som hade barn och inte jag och barnet var så litet att jag blev inblandad i dess vardag per automatik eftersom markservicen blev enklare av att jag fanns tillgänglig.  Barnet bodde varannan vecka redan som väldigt liten och för att vi skulle ha chans att träffas någorlunda regelbundet så fick jag helt enkelt vara där , jag hade körkort men inte han.  

Efter dryga tre år som särbos så insåg vi en dag att jag faktiskt inte hade varit hemma på flera veckor mer än snabba besök och vittja post på vägen hem.  Mitt hem hade blivit en övernattningslägenhet. Jag sov hemma kanske 4-5 nätter i månaden max dom sista månaderna och det var då vi insåg att vi borde flytta ihop officiellt också.  

• Anonym (Isär)
    Anonym (Beatrice) skrev 2015-01-18 20:31:54 följande:
    min personliga erfarenhet av särbo är att man förr eller senare blir sambos utav bara farten.  I början är det rätt tydliga gränser för när man går hem och att man bryter upp och går åt varsitt håll efter en utekväll och är tydlig med att man sover över osv osv.  Men ju längre tiden går ju mer suddas dom där sakerna ut . Det blir diffust med tiden vem som egentligen bor vart , man går hem och läser post och vattnar blommor och uppskattar den ensamma stunden men längtar genast tillbaka till särbon/sambon, man slutar handla hem till sig själv för man är ändå så sällan hemma , det blir mer bekvämt att tvätta gemensam tvätt hos den ena, närmare till jobbet från särbon så några extra nätter här o där blir plötsligt att man stannar i veckor  osv osv...  i mitt fall var det killen som hade barn och inte jag och barnet var så litet att jag blev inblandad i dess vardag per automatik eftersom markservicen blev enklare av att jag fanns tillgänglig.  Barnet bodde varannan vecka redan som väldigt liten och för att vi skulle ha chans att träffas någorlunda regelbundet så fick jag helt enkelt vara där , jag hade körkort men inte han.   Efter dryga tre år som särbos så insåg vi en dag att jag faktiskt inte hade varit hemma på flera veckor mer än snabba besök och vittja post på vägen hem.  Mitt hem hade blivit en övernattningslägenhet. Jag sov hemma kanske 4-5 nätter i månaden max dom sista månaderna och det var då vi insåg att vi borde flytta ihop officiellt också.  

Om man inte bor långt ifrån varandra. Mitt ex och jag (särbo) hade en timmes restid mellan våra hem. Då sticker man inte bara förbi, det var väldigt välplanerat när vi skulle ses. Barnveckor sågs vi inte alls eftersom våra respektive barn inte ville ha ett tredje hem, de trivdes tillsammans och hade kul de gånger vi sågs, men att vara gäst i någon annans hem kändes inte bra för någon. De ville leka med sina kompisar, inte mammas nya killes barn en hel helg. Inga av mina två särboförhållanden sen barnen kom har utvecklats tills samboförhållanden. Barnen och deras behov prioriteras först. De ville inte bli sammanboende med en annan familj eftersom någon skulle behöva byta stad, skulle aldrig utsätta dom för det.
  • marmik

Ingen kan väl svara på hur det kommer att vara för er, oavsett om ni är sambo eller särbo? Det är ju helt beroende på hur ni är som människor, hur barnen är etc... Prova på ett tag är väl det enda sättet att ta reda på hur det kommer att vara för er. Ha kvar båda boenden och hyr ev ut i andra hand, om ni nu båda är sugna på att vara sambo istället.

• Anonym (Väljarätt)
    marmik skrev 2015-01-18 22:17:04 följande:

Ingen kan väl svara på hur det kommer att vara för er, oavsett om ni är sambo eller särbo? Det är ju helt beroende på hur ni är som människor, hur barnen är etc... Prova på ett tag är väl det enda sättet att ta reda på hur det kommer att vara för er. Ha kvar båda boenden och hyr ev ut i andra hand, om ni nu båda är sugna på att vara sambo istället.

(Tack för alla svar:), nej, det tror inte jag heller, men det är ändå intressant att få höra hur andra resonerar. För min del är det mest att jag tänker på (han har inga barn själv,bara jag) på att han kanske tycker det är jobbigt i en barnfamilj. Att jag får någon slags "beskyddarroll" om jag (som är van vid det mesta när det gäller stök och bök kring familjeliv) upplever att han tycker det är besvärligt att vara i det. Men som sagt, man kan testa t ex en lång semester kan vara en bra början för att se hållbarheten i det hela. Kram och ha en bra dag!
  • Nyfiken gul

Alltså efter två år borde du veta hur han tycker och tänker om er som familj?

Vad säger han själv?

Felet jag ser många gör när de är särbo är att man bara plockar russinen ur kakan och effektivt undviker allt som är tråkig vardag. Jag kan inte för mitt liv begripa varför.

I ett förhållande ingår ju allt, även sjuka barn ,räkningar och storhandla. Varför ska det undvikas bara för att man är särbo?

Om ni ska flytta ihop eller inte beror ju helt och hållet på er själva. Ni måste prata med varandra och veta vilka förväntningar ni har på varandra. Vilken roll ska han ha gentemot dina barn? Hur tänker ni kring uppfostran osv?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Max)
    Tecum skrev 2015-01-18 19:48:52 följande:

Särbo är bara ett finare ord för kk men det kan vara bra och praktiskt ändå. Det viktigaste är att bägge är överens om hur ni ska ha det.

Helt sant! Man träffas då och då, har lite trevligt, knullar = KK.

Sambor blir folk för ekonomins skull; bostadskostnaden sänks med hälften!
  • Anonym (Beatrice)

Om du på förhand dömer ut ert förhållande och inte tror på er som sambos, ja då kommer det nog att krascha också.

Det känns lite som att du kör safe-spel här. Det är väl dumt?

Ett förhållande håller ju inte bättre av att ni är särbo istället för sambo. Det är ju inte så det funkar.

• Tecum
    Nyfiken gul skrev 2015-01-19 09:11:03 följande:

Vad säger han själv?

Felet jag ser många gör när de är särbo är att man bara plockar russinen ur kakan och effektivt undviker allt som är tråkig vardag. Jag kan inte för mitt liv begripa varför.

I ett förhållande ingår ju allt, även sjuka barn ,räkningar och storhandla. Varför ska det undvikas bara för att man är särbo?

Om ni ska flytta ihop eller inte beror ju helt och hållet på er själva. Ni måste prata med varandra och veta vilka förväntningar ni har på varandra. Vilken roll ska han ha gentemot dina barn? Hur tänker ni kring uppfostran osv?

Precis! Särbo innebär i praktiken att man bara plockar russinen ur kakan. När man träffas gör man det som är kul, umgås, har sex, träffar vänner, går ut. Det är ingen slump att en fd partiledare kallade sin sambo för kulbo... Men vardagen får resp hantera själv och det är det som är livet. Att dela vardagens bekymmer och glädjeämnen, att somna tillsammans och vakna tillsammans varje dag är för mig ett riktigt förhållande.

Jag menar inte att särbo är fel eller sämre, tvärtom är det både praktiskt och behagligt i många fall. I synnerhet om man har egna barn även om det är jobbigare och dyrare som ensam.
    Men jag menar att det är större skillnad på sambo och särbo än på särbo och kk.
  • Anonym (Väljarätt)
    Anonym (Beatrice) skrev 2015-01-19 10:09:58 följande:

Om du på förhand dömer ut ert förhållande och inte tror på er som sambos, ja då kommer det nog att krascha också.

Det känns lite som att du kör safe-spel här. Det är väl dumt?

Ett förhållande håller ju inte bättre av att ni är särbo istället för sambo. Det är ju inte så det funkar.

Hej,
    ja, det är nog en smärtsam sanning att det kan vara så. Jag tror det är en nackdel att vi inte båda har upplevt föräldrarollen på riktigt, i ur och skur. Det skulle säkert fungera att bli sambos, men jag känner att jag landat så bra i detta nu att jag kanske är lite rädd att förstöra något. 

Jag tror det finns gott och dåligt i allt, som sagt - i särbo finns saknaden efter att vara "i närheten" men det är lyx att det blir russinen i kakan hela tiden, i sambo vadar man runt i både mys och elände tillsammans, det är en härlig charm i det med. Har ju upplevt båda av dessa liv.
  • Anonym (Beatrice)
    Anonym (Väljarätt) skrev 2015-01-20 16:23:28 följande:
    Hej,
    ja, det är nog en smärtsam sanning att det kan vara så. Jag tror det är en nackdel att vi inte båda har upplevt föräldrarollen på riktigt, i ur och skur. Det skulle säkert fungera att bli sambos, men jag känner att jag landat så bra i detta nu att jag kanske är lite rädd att förstöra något. 

Jag tror det finns gott och dåligt i allt, som sagt - i särbo finns saknaden efter att vara "i närheten" men det är lyx att det blir russinen i kakan hela tiden, i sambo vadar man runt i både mys och elände tillsammans, det är en härlig charm i det med. Har ju upplevt båda av dessa liv.
    men vad skulle bli förstört av att bli sambos? 

Ja möjligen det rosaskimrande russinen ni smaskar på båda två.  Men det är väl att undvika livet om något? 

och vad säger att sambos skulle vara något sämre?  Du har säkert besvikelser med i bagaget som gör att du du tvekar och kanske med all rätt.

men tänk på att inte våga ta steget är också ett sätt att sabotera för dig själv....  

Vad är det som säger att inte ni kan få det där rosaskimrande härliga vardagslivet tillsammans som många vi andra har? 

och ett steg längre, en dag kanske ni vill ta förhållandet till en ny nivå, ni kanske vill förlova er, ni kanske tänker giftermål. Ni kanske springer på det där ultimata drömboendet..   Hur blir det då? 

särboskapet har ju en begränsning i att ni är just .. särbos...    att utveckla förhållandet som särbos är en rejäl utmaning.  Till sist når man en gräns då man bör flytta ihop eller man glider isär...  

och att vara särbos allt för länge ger ju nackdelen av att ni levt separata liv väldigt länge och kanske har svårt att en dag kunna bo under samma tak.

Kom ihåg att din särbo är inte ditt ex!   Vilka minnen du än bär med dig av tidigare förhållanden är det inte rätt mot honom att dra paralleller med ett förhållande som inte fungerade.   
  • Anonym (Väljarätt)
    Anonym (Isär) skrev 2015-01-18 19:23:37 följande:

Har svårt att se hur jag skulle kunna bli sambo med någon så länge jag har barnen boende hemma. Min prioritering kommer alltid vara barnen, skulle jag ha någon annan boende här skulle jag definitivt känna mig skyldig till denna prioritering. Sen, så tror jag särbolivet är bra. Då saknar man varandra ibland. De värsta vardagsslitningarna blir mindre, man värdesätter mer de stunder man ses istället för att ta varandra för givet.

Jag håller med, och det kan också vara svårt (speciellt om den andre aldrig haft barn) att just dela det värsta "slitet", ibland tror jag nästan att man måste ha varit med från början för att växa in i det och klara av det, från baby - genom hela tonåren till vuxen. Det finns inga garantier för att alla i "nya familjen" tål varandra heller, det finns hur många historier som helst där bonuspappor och mammor aldrig riktigt blir  accepterade och det i sin tur skapar slitningar. Man vill så gärna att allt ska bli så "familj" kanske när man flyttar ihop,  och det kan det säkert bli också men jag tror det är tufft om man märker för sent, att det inte funkar för alla.
  • sextiotalist
    Nyfiken gul skrev 2015-01-19 09:11:03 följande:

Vad säger han själv?

Skulle jag bli singel idag, så skulle jag absolut vilja ha ett särbo-förhållande, just för att plocka russinen ur kakan.
    Det var precis allt detta du rabblar upp som fick mig att tveka många gånger att flytta ihop med min sambo. Men han lovade (och höll löftet) att jag endast behövde plocka russinen ur kakan när det gäller hans tidigare barn. Detta gällde självklart för barnen också, de kunde plocka russinen ur kakan när det gällde mig också.
    Jag har lite svårt att förstå varför man måste ha med de tråkiga sakerna bara för att man är ett par.
  • Gnuggarn

Jag vill ligga varje dag och hon ville ha någon att somna bredvid, summa vi flyttade ihop. Skulle nog med facit i hand avvaktat då hennes avkommor inte är uppstyrda. Det vara sagt barn varannan vecka det blev heltid. Inte ligga så mycket som jag vill! 

Nej jag hade hellre bott kvar som särbo...

• Anonym (L.)

Alla gånger särbo, aldrig mer sambo.

• sextiotalist
    Anonym (Beatrice) skrev 2015-01-20 16:42:18 följande:
    men vad skulle bli förstört av att bli sambos? 

Ja möjligen det rosaskimrande russinen ni smaskar på båda två.  Men det är väl att undvika livet om något? 

och vad säger att sambos skulle vara något sämre?  Du har säkert besvikelser med i bagaget som gör att du du tvekar och kanske med all rätt.

men tänk på att inte våga ta steget är också ett sätt att sabotera för dig själv....  

Vad är det som säger att inte ni kan få det där rosaskimrande härliga vardagslivet tillsammans som många vi andra har? 

och ett steg längre, en dag kanske ni vill ta förhållandet till en ny nivå, ni kanske vill förlova er, ni kanske tänker giftermål. Ni kanske springer på det där ultimata drömboendet..   Hur blir det då? 

särboskapet har ju en begränsning i att ni är just .. särbos...    att utveckla förhållandet som särbos är en rejäl utmaning.  Till sist når man en gräns då man bör flytta ihop eller man glider isär...  

och att vara särbos allt för länge ger ju nackdelen av att ni levt separata liv väldigt länge och kanske har svårt att en dag kunna bo under samma tak.

Kom ihåg att din särbo är inte ditt ex!   Vilka minnen du än bär med dig av tidigare förhållanden är det inte rätt mot honom att dra paralleller med ett förhållande som inte fungerade.   
    Jag har en perfekt sambo, vi har det toppen och därför vet jag att jag med all säkerhet inte vill bli sambo om jag skulle bli singel igen. Jag tvivlar starkt på att någon annan man skulle acceptera det jag skulle vilja ha. Mycket egentid, separata sovrum och inte leva som siamesiska tvillingar.
    Med andra ord, valet att inte förbli särbo om man mot all förmodan blir singel igen, kan faktiskt beror på att man har levt med en man/kvinna som har trivts med men vet att man tillsammans fixat ett liv som passar just oss två.
Svar på tråden Särbo eller sambo?