• Anonym (W)

Kan jag ha ADD, ångest osv eller är jag bara löjlig?

Jag är strax under 20 år och har alltid känt mig lite annorlunda. Har alltid varit introvert och blyg osv. Har läst och gjort massa online tester om ångest och deppression, varav jag alltid fått skyhöga resultat att jag mår dåligt. Kommer nog aldrig våga gå till en doktor om det. Har läst lite om ADD också och funderar på om det kan vara det jag har. Men jag var aldrig hyperaktiv som barn vilket gör mig osäker. Har inte haft så bra liv och funderar på om mina problem bara är pga mina livserfarenheter. Lista på några symptom och problem jag har:

- Jag kan vara väldigt glömsk ibland. Har otroligt svårt att minnas siffror framförallt, men andra vardagliga saker som att slarva bort något också.
     -Har länge haft svårt att komma igång med saker. Läxor, städning, när jag var yngre nån lek jag planerat osv.
    - Måste planera mina dagar rätt noga, även om jag bara ska sitta framför datorn hela dagen.
    - Kan bara koncentrera mig om det är knäpptyst. 
    - Händer något oväntat kan jag få panik om det komplicerar mitt schema. Är det positiv förändring så har jag däremot inget emot det.
    - När jag väl börjat göra en läxa eller prov så hoppar jag jämt mellan frågor. Avslutar och tröttnar snabbt påbörjade "projekt". Kollar jag på en film måste jag ta massa pauser för att kolla och göra annat, även om det ofta dödar lusten att se filmen. Kan verkligen inte fokusera på en sak så länge.
    - Har mycket ångest, även över "småsaker". Föredrar att fly istället för att gå igenom illamåendet som blir när jag blir nervös. Har tappat räkningen hur många gånger jag skolkat pga detta. 
    - Har svårt att minnas instruktioner på t.e.x arbete eller skola. Ber någon mig göra något så blir jag nervös och fokuserar nästan totalt på hur mitt kroppsspråk ser ut och jag glömmer lyssna på vad de säger. Minns jag vad de sa så glömmer jag rätt snabbt bort det.
    - Sitter ofta och skakar på benen, plockar med håret/fingrarna när jag ska sitta stilla.
    - Kollar jag på en tv serie (serie och filmer är ett stort intresse) så kan jag sitta hela dagen och glo igenom säsonger. Älskar när jag har en massa avsnitt att kolla på (har läst att man kan bli besatt av särskilda grejer). Gillar jag verkligen ett band eller så så kommer jag leta upp all fakta jag kan om dem och snöa in mig i dem liksom.
    - Har dåligt tålamod.
    - Har dåligt självförtroende. Har kanske med åldern att göra men känns som jag är gammal nog att ha accepterat mig själv, men det har jag inte. Har inga talanger, jobbdrömmar eller viktiga drömmar. Har aldrig varit i närheten av att ha ett förhållande så har ingen aning om jag är snygg eller om jag har en bra personlighet.
    - Är lättirriterad.
    - Har varit mer eller mindre deprimerad i flera år. 
    - Har väldigt svårt för kritik. Blir nästan gråtfärdig. 

Det är det jag kan komma på just nu. Vore bara kul att få andras åsikter om ni tror det finns en medicinsk orsak eller om jag bara behöver ta mig i kragen och sluta vara en mes... Rynkar på näsan

• Svar på tråden Kan jag ha ADD, ångest osv eller är jag bara löjlig?
  • Fobiker

Om de här sakerna orsakar problem i ditt liv så har du ju något i alla fall. Sedan om det är det ena eller det andra är svårt att veta. Kan ju vara mer än en sak. ADD, ångest och störningar inom autismspektrumet, t.ex. Aspergers syndrom, påminner mycket om varandra och uppträder dessutom ofta samtidigt. Baserat på de symptom du listar kan det vara vilken som helst av de tre, eller alla på en gång.

Eftersom du lider av de här symptomen du listar upp tycker jag att det är värt att du pratar med någon om det. Du är såpass ung att du har gott om tid på dig att få rätsida på detta. Men jag tror att du behöver hjälp först.

• Annonyma

Du är inte mes /lat , jag har känt mig så i 37 år nu och skulle kunna rekommendera dig att be din läkare skriva en remiss el söka själv efter något ställe dem är duktiga på att ge dig diagnos för detta om jag hade turen med mig när jag var 20 år så hade livet varit väldigt mycke annorlunda så var snäll mot först och främst dig själv och sen dina framtida nära o kära och påbörja en ADHD utredning (Add ) , så att Ifall du har det så att du kan BEMÖTA framtiden MED RÄTT BEREDSKAP och vara säker på att du har gjort ditt !

Lycka till och Gud välsigne dig .

• Anonym (tactics)

Låter som du har GAD / Social fobi, inte alls ovanligt.

Att gå till läkaren tycker jag är sista utvägen och man ska försöka med allt annat innan.

Ställ klockan och följ en dygnsrytm, gå upp klockan 08 och lägg dig vid 23, VARJE dag, jag vet hur lätt det är att ligga och glo serier till 04 men det är inte värt det. Skrattande

Köp magnesium, zinc och Omega-3 tabletter omgående, dem fixar det mesta om du skulle ha något som inte står rätt till hormonvis/hjärnvis.

Skulle du t.ex. ha ADD så blir den extremt mycket bättre av omega-3.

Köp ett gymkort, kan inte sätta mer tyngd på detta, du kommer känna sig som en ny människa om du tränar 5 gånger i veckan och äter dessa tillskott. TRO MIG.

Sluta drick alkohol/rök cigaretter helt om du gör något av dessa.

Skriv om 1 månad och säg hur du mår, förmodligen som en kung! :)

Svar på tråden Kan jag ha ADD, ångest osv eller är jag bara löjlig?