Anonym (Glasögonorm) skrev 2015-01-22 18:27:53 följande:
Tack för alla svar.
Nu har jag fått glasögonen. Läsglasögonen fick jag skicka tillbaka för att datorskärmen ser ut som ett V. Dvs sidorna lutar som ett V. Det blir bredare och bredare ut mot kanten uppåt. Tror det har något att göra med Astigmatism och cylindrarna eller något sånt. Dom ska ivf ändra glasen och ställa in dom på den faktiska distansen mellan min dator och ögonen vilket är längre än en bok man håller i handen som dom var inställda på nu.
Angående dom proggresiva så blir jag lite illamående av dom. Dom är hyfsade på långt avstånd, märker ingen större skillnad jämfört med utan glasögon än att jag kanske ser lite klarare ungefär som på en HD-tv men jag skulle inte säga att jag ser bättre.
Att läsa är hopplöst. Datorskärmen och iPhonen lutar också som ett V i kanterna och dessutom blir texten vågig. Lite överdrivet beskrivet så blir texten som jag skriver här som en regnbåge över skärmen och jättekonstig, absolut inte rak utan texten lutar åt alla möjliga håll. Så om det står fel här så vet ni varför.
Vet inte om jag vänjer mig vid det här??? Jag kanske inte har hittat "läsrutan" i glasögonen men jag upplever inte att texten blir större direkt med glasögonen.
Upplever också att synen blir suddig ut mot kanterna på glasögonen.
Mycket gnäll blev det. 
Som det lät nu när jag pratade med optikern så kommer jag att behöva ett par terminalglasögon och ett par läsglasögon för tidningar, böcker, och iPad i sängen som är närmare än en dator. Två olika läsglasögon alltså och dom progressiva. Tre stycken glasögon! Varför?! 
Jag ska fråga optikern igen men jag fattar inte vad jag ska med proggresiva till. Det har så gott som aldrig hänt att jag inte kan läsa något " ute på stan" förutom kanske någon schampooflaskas ingredienser som jag får kämpa lite med för att läsa men det går. Jag har alltså inga problem i vardagen och har haft läsglasögon vid dator och annan läsning när jag ska läsa en längre stund. På långt håll har jag inga problem alls så kanske är proggresiva lite (mycket hoppas jag!) för tidigt för min del och onödigt?
P.S. Skärmen blir V-formad även med mina gamla glasögon just nu är det för att mina ögon och hjärna har fått härdsmälta att växla mellan tre glasögon det sista dygnet?
Nu har jag ingen erfarenhet av progressiva glasögon som är närsynt. Men när jag får nya glasögon så tar det flera dagar att vänja sej. De första dagarna får jag huvudvärk, ser lite halvsuddigt emellanåt och får svindel om jag svänger på huvudet för fort. Så ge inte upp ännu, det kan ta dagar eller veckor innan du vant dej och hittat "läsrutan". Hela grejen med progressiva är väl just det att du använder olika delar av glaset för att läsa på olika avstånd.
Mamma har tre par glasögon faktiskt. Ett progressivt par, ett par terminalglasögon till jobbet och ett par läsglasögon om hon vill ligga och läsa en bok.
Det finns ju ingen som tvingar dej att ha progressiva glasögon, men det är ju heller inte bra att gå runt o anstränga ögonen och försöka läsa sånt som du egentligen itne ser.