Tack Fia, det verkar bli tre par glasögon för mig också. Suck.
Tingelingrid skrev 2015-01-23 10:43:55 följande:
För många tar det lite tid att vänja sig vid progressiva glasögon. Det är individuellt hur lång tid det tar men påverkas också av hur mycket man har dem på. Ju mer man använder dem desto snabbare går det.
Ett vanligt problem är att man börjar överanalysera allt. Man börjar titta i konstiga riktningar för att kolla om man kan se bra när man gör så och helt plötsligt stirrar man enormt på trappstegen i en trappa och konstaterar att de är suddiga, men egentligen är det här inte vad man brukar göra i vanliga fall.
I ditt fall med att datorn ser skev ut med de nya glasögonen och nu med de gamla också kan delvis komma sig av att du nu letar efter synfenomen som hjärnan tidigare har "kamoflerat".
Att ha progressiva kommer inte stanna ev synförsämring men inte heller skynda på den. Det är lättare att vänja sig vid progressiva om man inte väntar allt för länge och i och med att du skriver att det blir lite skarpare på långt håll också så tyder det på att din optiker har hittat nåt synfel som du även har på avstånd och då kan det vara en fråga om att låta dina ögon slappna av.
Många som har progressiva klarar sig utmärkt bra med dessa för både läsning och långt håll men en del vill ha ett par extra läsglasögon för tex sängläsning. Idag när många av oss sitter så mycket vid datorer så behöver de flesta ett par skärmglasögon som är anpassade efter det avståndet.
Jag, som också är optiker, tror precis som din optiker att du vinner på att se om du kan vänja dig vid de progressiva. Men vi är också vana att hjälpa till och hantera de frågor och problem som kan vara för en ny progressivanvändare, så tveka inte att fråga din optiker och berätta om det inte fungerar.
Vad kul att få svar av en optiker, tack!

Nu har jag använt dom progressiva en dag till och det går sådär. Pratade med optikern och fick veta att mitt synrecept är 1,75 när det gäller att läsa och på långt håll är den följande: (vet inte om jag skriver det på rätt sätt för jag fick bara höra det i telefon och det är inte i Sverige )
Höger: 1 minus 50 @ 105
Vänster: + 75 minus en fjärdedel @ 80
Betyder det nånting alls för dig?
Dom progressiva är helt värdelösa vid datorn och telefonen för skärmen blir som ett V, en glassvåffla upptill, och jag tror inte ens att texten blir större. Optikern sa att V-formen inte kommer att försvinna när jag vänjer mig för att det har med min Astigmatism att göra.
Om du orkar svara på någon fråga så undrar jag i korthet följande:
Är progressiva verkligen nödvändigt för jag märker ingen skillnad när jag tittar långt bort egentligen och att läsa "på stan" har jag inga problem alls med? Kan läsa allt i affärer och på menyer och vägskyltar osv.
Datorn är på 50 cm avstånd från ögonen, en laptop i mitt knä. Rekommenderar du terminalglasögon eller vanliga läsglasögon till den? Om terminalglasögon så har jag förstått att dom ska vara svagare än vanliga läsglasögon och borde mina gamla på 1,25 gå bra som terminalglasögon då till 50 cms avstånd?
Ska jag ha ett par till läsglasögon för böcker, tidningar, iPad, som är på 40 cms avstånd mätte jag ut att är normalt för mig, som i så fall är på nya 1,75 styrkan?
Låter det vettigt för dig? Tre par glasögon alltså eller klarar jag mig bra med samma läsglasögon för både dator och böcker?
Jag antar att jag är så emot dom progressiva för att jag inte upplever alls att jag behöver dom på långt håll och på kort håll så förstorar dom inte texten och gör den dessutom V-formad och hemsk. Dom känns totalt onödiga men dom kanske inte är det, vad vet jag? Jag är ju ingen optiker.

Just ja, om du tycker att jag verkar behöva progressiva ska jag ha på dom hela tiden då även hemma vid TV och allt annat jag gör förutom att läsa?