• Anonym (Glasögonorm)

Varför ska jag träna på att ha progressiva glasögon?

Var på synundersökning i veckan. Förut har jag bara haft läsglasögon med 1,25 i styrka och det var 2 1/2 år sen jag fick dom. Nu hade läsdelen gått upp till 1,75 tror jag hon sa och även om jag inte behövde glasögon för att se på långt avstånd så ville hon att jag skulle skaffa progressiva glasögon att träna med. Hon vill att jag ska ha ett par riktiga läsglasögon vid läsning på dator och ett par progressiva för andra tillfällen.

När jag frågade varför sa hon att det var bra att träna men varför ska jag träna om jag inte behöver glasögon på heltid än?

Sen läste jag på internet att det är ett helvete att lära sig använda progressiva och nu är jag rädd för hur det ska gå eller om jag har kastat typ 8000 kr i sjön.

Gjorde jag ett misstag som tog ett par läsglasögon och ett par progressiva? Skulle jag ha tagit två par läsglasögon istället bara eftersom att jag inte behöver glasögon hela tiden?

Sen undrar jag om jag kommer kunna ligga i sängen och läsa på iPaden och böcker med progressiva för det såg jag på internet att det inte ska gå för att slipningen blir fel eller något sånt???

Ska jag gå med progressiva glasögonen hela dagarna fast jag inte behöver eller låta bli? Hjälper det ögonen att använda dom alltid så att synförsämringen saktas ner eller något?

Förlåt för rörig text men berätta gärna vad ni vet och era erfarenheter.

• Svar på tråden Varför ska jag träna på att ha progressiva glasögon?
  • Tingelingrid

För många tar det lite tid att vänja sig vid progressiva glasögon. Det är individuellt hur lång tid det tar men påverkas också av hur mycket man har dem på. Ju mer man använder dem desto snabbare går det.
    Ett vanligt problem är att man börjar överanalysera allt. Man börjar titta i konstiga riktningar för att kolla om man kan se bra när man gör så och helt plötsligt stirrar man enormt på trappstegen i en trappa och konstaterar att de är suddiga, men egentligen är det här inte vad man brukar göra i vanliga fall.

I ditt fall med att datorn ser skev ut med de nya glasögonen och nu med de gamla  också kan delvis komma sig av att du nu letar efter synfenomen som hjärnan tidigare har "kamoflerat".

Att ha progressiva kommer inte stanna ev synförsämring men inte heller skynda på den. Det är lättare att vänja sig vid progressiva om man inte väntar allt för länge och i och med att du skriver att det blir lite skarpare på långt håll också så tyder det på att din optiker har hittat nåt synfel som du även har på avstånd och då kan det vara en fråga om att låta dina ögon slappna av.

Många som har progressiva klarar sig utmärkt bra med dessa för både läsning och långt håll men en del vill ha ett par extra läsglasögon för tex sängläsning. Idag när många av oss sitter så mycket vid datorer så behöver de flesta ett par skärmglasögon som är anpassade efter det avståndet.

Jag, som också är optiker, tror precis som din optiker att du vinner på att se om du kan vänja dig vid de progressiva. Men vi är också vana att hjälpa till och hantera de frågor och problem som kan vara för en ny progressivanvändare, så tveka inte att fråga din optiker och berätta om det inte fungerar.

• Anonym (Glasögonorm)

Tack Fia, det verkar bli tre par glasögon för mig också. Suck.

Tingelingrid skrev 2015-01-23 10:43:55 följande:
    För många tar det lite tid att vänja sig vid progressiva glasögon. Det är individuellt hur lång tid det tar men påverkas också av hur mycket man har dem på. Ju mer man använder dem desto snabbare går det.
    Ett vanligt problem är att man börjar överanalysera allt. Man börjar titta i konstiga riktningar för att kolla om man kan se bra när man gör så och helt plötsligt stirrar man enormt på trappstegen i en trappa och konstaterar att de är suddiga, men egentligen är det här inte vad man brukar göra i vanliga fall.

I ditt fall med att datorn ser skev ut med de nya glasögonen och nu med de gamla  också kan delvis komma sig av att du nu letar efter synfenomen som hjärnan tidigare har "kamoflerat".

Att ha progressiva kommer inte stanna ev synförsämring men inte heller skynda på den. Det är lättare att vänja sig vid progressiva om man inte väntar allt för länge och i och med att du skriver att det blir lite skarpare på långt håll också så tyder det på att din optiker har hittat nåt synfel som du även har på avstånd och då kan det vara en fråga om att låta dina ögon slappna av.

Många som har progressiva klarar sig utmärkt bra med dessa för både läsning och långt håll men en del vill ha ett par extra läsglasögon för tex sängläsning. Idag när många av oss sitter så mycket vid datorer så behöver de flesta ett par skärmglasögon som är anpassade efter det avståndet.

Jag, som också är optiker, tror precis som din optiker att du vinner på att se om du kan vänja dig vid de progressiva. Men vi är också vana att hjälpa till och hantera de frågor och problem som kan vara för en ny progressivanvändare, så tveka inte att fråga din optiker och berätta om det inte fungerar.
    Vad kul att få svar av en optiker, tack! Nu har jag använt dom progressiva en dag till och det går sådär. Pratade med optikern och fick veta att mitt synrecept är 1,75 när det gäller att läsa och på långt håll är den följande: (vet inte om jag skriver det på rätt sätt för jag fick bara höra det i telefon och det är inte i Sverige )

Höger: 1 minus 50 @ 105
    Vänster: + 75 minus en fjärdedel @ 80

Betyder det nånting alls för dig?

Dom progressiva är helt värdelösa vid datorn och telefonen för skärmen blir som ett V, en glassvåffla upptill, och jag tror inte ens att texten blir större. Optikern sa att V-formen inte kommer att försvinna när jag vänjer mig för att det har med min Astigmatism att göra.

Om du orkar svara på någon fråga så undrar jag i korthet följande:

Är progressiva verkligen nödvändigt för jag märker ingen skillnad när jag tittar långt bort egentligen och att läsa "på stan" har jag inga problem alls med? Kan läsa allt i affärer och på menyer och vägskyltar osv.

Datorn är på 50 cm avstånd från ögonen, en laptop i mitt knä. Rekommenderar du terminalglasögon eller vanliga läsglasögon till den? Om terminalglasögon så har jag förstått att dom ska vara svagare än vanliga läsglasögon och borde mina gamla på 1,25 gå bra som terminalglasögon då till 50 cms avstånd?

Ska jag ha ett par till läsglasögon för böcker, tidningar, iPad, som är på 40 cms avstånd mätte jag ut att är normalt för mig, som i så fall är på nya 1,75 styrkan?

Låter det vettigt för dig? Tre par glasögon alltså eller klarar jag mig bra med samma läsglasögon för både dator och böcker?

Jag antar att jag är så emot dom progressiva för att jag inte upplever alls att jag behöver dom på långt håll och på kort håll så förstorar dom inte texten och gör den dessutom V-formad och hemsk. Dom känns totalt onödiga men dom kanske inte är det, vad vet jag? Jag är ju ingen optiker. Drömmer Just ja, om du tycker att jag verkar behöva progressiva ska jag ha på dom hela tiden då även hemma vid TV och allt annat jag gör förutom att läsa?
  • Tingelingrid

Vad kul att få svar av en optiker, tack! Nu har jag använt dom progressiva en dag till och det går sådär. Pratade med optikern och fick veta att mitt synrecept är 1,75 när det gäller att läsa och på långt håll är den följande: (vet inte om jag skriver det på rätt sätt för jag fick bara höra det i telefon och det är inte i Sverige )

Höger: 1 minus 50 @ 105
    Vänster: + 75 minus en fjärdedel @ 80

Betyder det nånting alls för dig?

Dom progressiva är helt värdelösa vid datorn och telefonen för skärmen blir som ett V, en glassvåffla upptill, och jag tror inte ens att texten blir större. Optikern sa att V-formen inte kommer att försvinna när jag vänjer mig för att det har med min Astigmatism att göra.

Om du orkar svara på någon fråga så undrar jag i korthet följande:

Är progressiva verkligen nödvändigt för jag märker ingen skillnad när jag tittar långt bort egentligen och att läsa "på stan" har jag inga problem alls med? Kan läsa allt i affärer och på menyer och vägskyltar osv.

Datorn är på 50 cm avstånd från ögonen, en laptop i mitt knä. Rekommenderar du terminalglasögon eller vanliga läsglasögon till den? Om terminalglasögon så har jag förstått att dom ska vara svagare än vanliga läsglasögon och borde mina gamla på 1,25 gå bra som terminalglasögon då till 50 cms avstånd?

Ska jag ha ett par till läsglasögon för böcker, tidningar, iPad, som är på 40 cms avstånd mätte jag ut att är normalt för mig, som i så fall är på nya 1,75 styrkan?

Låter det vettigt för dig? Tre par glasögon alltså eller klarar jag mig bra med samma läsglasögon för både dator och böcker?

Jag antar att jag är så emot dom progressiva för att jag inte upplever alls att jag behöver dom på långt håll och på kort håll så förstorar dom inte texten och gör den dessutom V-formad och hemsk. Dom känns totalt onödiga men dom kanske inte är det, vad vet jag? Jag är ju ingen optiker. Drömmer Just ja, om du tycker att jag verkar behöva progressiva ska jag ha på dom hela tiden då även hemma vid TV och allt annat jag gör förutom att läsa?
    Om du inte märker nån skilnad med de progressiva så kan jag inte säga att de är nödvändiga. Däremot kan de för många erbjuda ett mer avslappnat seende då ögonen inte behöver anstränga sig så mycket för att se bra.

Jag skulle rekommendera dig att ha speciella terminalglasögon, men det är mycket möjligt att dina gamla läsglasögon fungerar för det. Rena läsglasögon blir lite för starkt vid datorn.

Jag misstänker att dina styrkor ser ut som följer:
    Hö +1,00 -0,50 x 105 grader
    Vä +0,75 -0,25 x 80 grader ADD 1,75 (kan skrivas på lite olika sätt)

Detta ger dig en lässtyrka på ca +2,5 (slå ihop första + styrkan med ADD)

När jag tittar på dina styrkor så kan jag säga att när du blir äldre kommer du så småningom att behöva glasögon på långt håll också. Tyvärr blir våra ögon mindre flexibla med tiden och klarar inte att kompensera för den typ av synfel du har.
    Dock tycker jag inte att du har särskilt mycket astigmatism så den borde inte ge dig nån större bildförvrängning, möjligtvis precis i början.

Tanken med de progressiva är att du ska kunna ha dem både när du tittar på långt håll och när du läser (möjligtvis inte så bra att läsa med i sängen). Funkar de inte för läsning tex när du sitter i soffan så är det inte som det ska.
    För att vänja dig vid de progressiva tycker jag att du ska ha dem hela tiden, inne som ute, vid TV och matlagning... Läsglas endast vid tex sängläsning och terminalglasögon endast vid dator som är på 50-60 cm. (Kanske lite hård uppdelning, men enklast i början.)

Hoppas det här ger svar på några av dina frågor!
  • Anonym (Glasögonorm)
    Tingelingrid skrev 2015-01-26 10:33:52 följande:
    Om du inte märker nån skilnad med de progressiva så kan jag inte säga att de är nödvändiga. Däremot kan de för många erbjuda ett mer avslappnat seende då ögonen inte behöver anstränga sig så mycket för att se bra.

Jag skulle rekommendera dig att ha speciella terminalglasögon, men det är mycket möjligt att dina gamla läsglasögon fungerar för det. Rena läsglasögon blir lite för starkt vid datorn.

Jag misstänker att dina styrkor ser ut som följer:
    Hö +1,00 -0,50 x 105 grader
    Vä +0,75 -0,25 x 80 grader ADD 1,75 (kan skrivas på lite olika sätt)

Detta ger dig en lässtyrka på ca +2,5 (slå ihop första + styrkan med ADD)

När jag tittar på dina styrkor så kan jag säga att när du blir äldre kommer du så småningom att behöva glasögon på långt håll också. Tyvärr blir våra ögon mindre flexibla med tiden och klarar inte att kompensera för den typ av synfel du har.
    Dock tycker jag inte att du har särskilt mycket astigmatism så den borde inte ge dig nån större bildförvrängning, möjligtvis precis i början.

Tanken med de progressiva är att du ska kunna ha dem både när du tittar på långt håll och när du läser (möjligtvis inte så bra att läsa med i sängen). Funkar de inte för läsning tex när du sitter i soffan så är det inte som det ska.
    För att vänja dig vid de progressiva tycker jag att du ska ha dem hela tiden, inne som ute, vid TV och matlagning... Läsglas endast vid tex sängläsning och terminalglasögon endast vid dator som är på 50-60 cm. (Kanske lite hård uppdelning, men enklast i början.)

Hoppas det här ger svar på några av dina frågor!
    Åh, vad snäll du är som tar dig tid att svara mig. Det är guld värt för mig.

Nu förstår jag bättre hur mitt synfel är tack vare dig. Jag har gått lite med dom progressiva och det går relativt bra men datorskärmen och iPhonen blir jätteirriterande för att skärmen blir helt V-formad. Min optiker sa att det ju inte går att fixa men inte tusan ska man väl behöva ha dyra glasögon som inte är perfekta och ger vanlig "rak" syn? Ska jag insistera på att dom ska göra något åt problemet eller har hon rätt i att det inte går att fixa?

"Läsdelen" är jag inte heller så säker på att det funkar som det ska så jag ska nog ringa och boka en tid så att dom får mäta och vad dom nu gör att allt är som det ska. Jag tror dessutom att dom där ingraverade siffrorna är i vägen på ett öga för det är som om något kommer framför ögat när jag sätter på glasögonen.

Håhåjaja, det är inte lätt att bli gammal. Obestämd

Jag förstår att du bara kan gissa men går det att ge en kvalificerad gissning på om hur många år jag kommer att behöva glasögon på heltid? Fick första läsglasögonen för 8 år sen med 0,75 i styrka och har ändrat en gång till sen dess tills nu då.

Tack än en gång för att du har tagit dig tid att hjälpa mig! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Optiker)

Det finns markeringar i alla progressiva glas, där det är graverat vilken leverantör som gjort glaset, vilken design glasen har samt vilken add du har i glasen. Det är tyvärr inget som går att ta bort.

Det som händer när man behöver progressiva glasögon är att linsen i ögat inte är lika elastisk och det blir svårt/omöjligt att se utan glasögon. Det är inget vi kan påverka och är väldigt individuellt. Perioder i livet kan synen ändras snabbt, sen kan det stå stilla en längre period, vilket gör det omöjligt att gissa.

Jag tycker också att din optiker gjorde rätt som ordinerade progressiva glasögon, ju tidigare man börjar desto lättare är det att vänja sig. Läsdelen i de progressiva glasögonen är väldigt olika beroende på vilket typ av progressivt glas det gäller.

Angående att du upplever att det lutar brukar bero på 1a hand att dina ögon måste vänja sig vid styrkorna. Hjärnan har ett synminne på ca 14 dagar. Om du inte upplever det bättre efter 14 dagar låter det som att astigmatismen är för hög eller hamnat i fel ax-läge och det är då bra att boka upp ett återbesök.

Lycka till med dina nya glasögon :)

• Anonym (Glasögonorm)
    Anonym (Optiker) skrev 2015-01-26 18:19:23 följande:
    Det finns markeringar i alla progressiva glas, där det är graverat vilken leverantör som gjort glaset, vilken design glasen har samt vilken add du har i glasen. Det är tyvärr inget som går att ta bort.

Det som händer när man behöver progressiva glasögon är att linsen i ögat inte är lika elastisk och det blir svårt/omöjligt att se utan glasögon. Det är inget vi kan påverka och är väldigt individuellt. Perioder i livet kan synen ändras snabbt, sen kan det stå stilla en längre period, vilket gör det omöjligt att gissa.

Jag tycker också att din optiker gjorde rätt som ordinerade progressiva glasögon, ju tidigare man börjar desto lättare är det att vänja sig. Läsdelen i de progressiva glasögonen är väldigt olika beroende på vilket typ av progressivt glas det gäller.

Angående att du upplever att det lutar brukar bero på 1a hand att dina ögon måste vänja sig vid styrkorna. Hjärnan har ett synminne på ca 14 dagar. Om du inte upplever det bättre efter 14 dagar låter det som att astigmatismen är för hög eller hamnat i fel ax-läge och det är då bra att boka upp ett återbesök.

Lycka till med dina nya glasögon :)
    Vad snällt av dig att svara och förklara lite närmare.

Min optiker ringde mig i dag och kollade hur det gick. Hon tyckte att ett par läsglasögon räcker och att laptopen på 50 cm och böcker på 40 cm kan ha samma läsglas. Annars skulle jag hamna tillbaka på mina gamla läsglas på 1,25 för datorn sa hon. Så hon ändrar läsglasögonen så att den där V-formen försvinner och skickar tillbaka dom. Tycker ni att det låter vettigt att ha samma läsglas till både laptop och böcker?

Angående dom progressiva så vill hon att jag går med dom i en vecka till och ser om det blir bättre och kommer in om 7-10 dagar så att dom får kolla att alla mått stämmer. Då kan hon försöka ta bort det som gör det V-format eller lägga i läsglas bara om jag inte vill ha progressiva längre. Hon sa att jag kan ha läsglasögon och glasögon för att se långt bort (vad heter såna på svenska?) om jag vill istället. Jag antar att det smidigaste är progressiva dock så länge jag får det att fungera.
    Så tiden får utvisa hur det går men jag kommer inte att klara av V-formen på dator och telefon det är då ett som är säkert. Och nu så är synen lite suddig av och till när jag har progressiva men jag antar att ögonen håller på att vänja sig fortfarande och jag har nog inte heller hittat läsrutan ordentligt än.

En parantes men lite roligt att höra er åsikt bara är hon sa att det är ungefär 15% som inte klarar av progressiva, är det er uppfattning också? Hon höll med dig "Optiker" om att synminnet är 14 dagar förresten.

• Anonym (Optiker)

Det låter helt rätt att du kan ha samma glasögon till laptop/läsning :) när du blir äldre kommer du behöva ha separata. Det som brukar vara svår är arbetsavståndet till en stationär dator ca 60-70cm då blir det svårt med progressiva och läsglasen blir för starka, det är därför arbetsgivaren är skyldig att stå för separata terminslglasögon om man arbetar mer än 2h/dag framför dataskärm.

Separata glasögon för avstånd kallas bara för avståndsglasögon och behövs för att korrigera din översynthet, vilket också kommer hjälpa dig lite på nära håll :)

• Anonym (Optiker)

Skulle föresten säga att ca 88% klarar progressiva glasögon, men i de räknas även människor som av olika anledningar inte kan ha progressiva glas. Exempel olika prisma på långt och nära håll.

De andra handlar om att finjustera styrka/höjd i glasögonen, så att kunden blir nöjd :)

• Anonym (m)
    Anonym (Glasögonorm) skrev 2015-01-19 15:45:11 följande:

Finns det ingen som har svar på någon enstaka fråga ens en gång?

vill du ha svar kanske du inte ska skriva så "grinigt"? bara ett förlag

Du kanske inte fick så många svar för att det inte är så många som vet? Bättre fråga en annan optiker så du får en second opinion. 

Nu till mitt eget svar: jag är själv i ungefär samma sits. Jag skaffade senast ett par glasögon för att se bättre när jag kör bil/ser på tv osv., dvs för långt håll. Jag kan inte ha dem om jag sitter vid datorn eller ska läsa en bok. För tillfället har jag då ingenting vid nära håll men ska skaffa ett par för det ändamålet. Jag vill inte ha progressiva glasögon. Känner så många som säger att det är jobbigt och jag tror att jag hellre har två olika och byter med, iaf ett tag. Blir synen så illa att jag bara måste ha glasögon hela tiden, kanske progressiva är bra. 
  • Anonym (Glasögonorm)
    Anonym (Optiker) skrev 2015-01-27 08:10:08 följande:
    Det låter helt rätt att du kan ha samma glasögon till laptop/läsning :) när du blir äldre kommer du behöva ha separata. Det som brukar vara svår är arbetsavståndet till en stationär dator ca 60-70cm då blir det svårt med progressiva och läsglasen blir för starka, det är därför arbetsgivaren är skyldig att stå för separata terminslglasögon om man arbetar mer än 2h/dag framför dataskärm.

Separata glasögon för avstånd kallas bara för avståndsglasögon och behövs för att korrigera din översynthet, vilket också kommer hjälpa dig lite på nära håll :)
    Anonym (Optiker) skrev 2015-01-27 08:16:03 följande:
    Skulle föresten säga att ca 88% klarar progressiva glasögon, men i de räknas även människor som av olika anledningar inte kan ha progressiva glas. Exempel olika prisma på långt och nära håll.

De andra handlar om att finjustera styrka/höjd i glasögonen, så att kunden blir nöjd :)
    Du ska ha ett stort tack för att du har orkat förklara och engagera dig.

Då kör jag på ett par läsglasögon eftersom att ni båda är överens om det och försöker att få dom progressiva att fungera också för det verkar ju smidigare än att behöva ha med sig två par glasögon för att klara vardagen i framtiden även om det går bra utan just nu. Jag måste säga att dom progressiva ger lite mer "HD-tv" upplevelse på långt håll  så det är väl ett tecken på att jag inte ser exakt så bra som jag tror utan. Drömmer

Tack igen, ha en trevlig kväll!

• Anonym (Glasögonorm)

Nu har jag några frågor igen. Tungan ute

Jag svär på att det där etsade märket på glaset stör synen på ett öga. Det är så irriterande! Det är som om det reflekteras på något vis och tar bort en liten del av synen. Har ni upplevt det själva eller haft någon kund som har haft samma problem?

Jag tycker att jag ser lite suddigt överallt utom rakt fram. Är det normalt och vad jag tror jag har läst om att somliga upplever progressiva som jobbigt pga det?

Är det normalt att se suddigt några sekunder när man byter från dator till att titta ut genom fönstret?

Datorskärmen är fortfarande helt sned och jag tror inte att jag har hittat läsrutan än för jag kunde inte läsa en IMEI-kod på en iPhone med dom progressiva men det gick bra med mina flera år gamla läsglasögon som bara har 1,25 i styrka.

Något måste vara fel så jag ska åka till optikern i morgon så får dom kolla hur det ligger till egentligen.

• Anonym (Optiker)

Det låter som att höjden i glasen kan sitta för lågt vilket gör det svårt att hitta läsfältet.

Vart har du köpt dina glasögon och hur mycket betalade du för glaset, jag har jobbat på fler kedjor och lite mer information om glasen hade hjälpt :) vet du vilken leverantör det är eller vad glasen heter?

Alla progressiva glas har bildstörningar i sidled, vilket gör att du behöver vrida mer på huvudet för att få skärpa. Det kommer du också att vänja dig vid. Men är glasen fel inställda spelar det ingen roll hur mycket du övar.

Jag har haft en kund som störs av markeringar a, markeringarna är olika i alla glas så du kanske kan byta till nåt där markeringarna är mindre.

• Anonym (Glasögonorm)
    Anonym (Optiker) skrev 2015-01-29 22:50:49 följande:
    Det låter som att höjden i glasen kan sitta för lågt vilket gör det svårt att hitta läsfältet.

Vart har du köpt dina glasögon och hur mycket betalade du för glaset, jag har jobbat på fler kedjor och lite mer information om glasen hade hjälpt :) vet du vilken leverantör det är eller vad glasen heter?

Alla progressiva glas har bildstörningar i sidled, vilket gör att du behöver vrida mer på huvudet för att få skärpa. Det kommer du också att vänja dig vid. Men är glasen fel inställda spelar det ingen roll hur mycket du övar.

Jag har haft en kund som störs av markeringar a, markeringarna är olika i alla glas så du kanske kan byta till nåt där markeringarna är mindre.
    Åh, tack för så snabbt svar!

Jag bor inte i Sverige. Har ingen aning om vad glasen heter men det står XP14, runda cirklar och 49 och 10 etsat på dom. Jag betalade runt 4000 kr för själva glasen, det står progressiva och någon ytbehandling på kvittot. Borde det prisläget vara bra eller sämre glas? Tror priserna är ganska lika i Sverige vad jag har förstått.

Jag får se vad dom säger i morgon men jag ska föreslå att få byta tillverkare om det är så att dom också ser att markeringarna ligger i synfältet. Som du säger så är det onödigt att träna dag efter dag om det är något fel så nu får dom kolla att det är rätt.

Jag ska fråga om höjden sitter för lågt som du skrev så låter jag som ett proffs.

• Anonym (Glasögonorm)

4000 kr var alltså priset utan bågar om jag var otydlig.

• Anonym (Glasögonorm)

Om du orkar med mig så vill jag gärna fråga ett par till saker. Det är lättare att förstå saker på svenska än på språket jag pratar här. Drömmer

Jag var hos optikern i dag och hon gjorde om synundersökningen delvis. Hon kom fram till att hon skulle ta bort astigmatism-saken (vet inte vad det heter) i dom progressiva för att få bort V-formen. Problemet försvinner ju i läsglasögonen när hon tar bort det där. Annars klarar jag tydligen inte progressiva sa hon. Hon var förvånad att jag reagerar så mycket på det för jag har tydligen knappt någon astigmatism alls.

Mina nya läsglas på 1.75 funkar bra på iPad, böcker och tidningar men om jag har dom vid laptopen så blir det lite suddigt och ansträngande för ögonen jättesnabbt. Då funkar det väl bra att använda mina gamla på 1,25 på just laptopen? Det kan väl i alla fall inte förstöra synen om dom nu skulle vara för svaga? 1,75 verkar vara för starka åtminstone.

Jag tänker ju läsa med läsglasögonen förstås så tänker jag fel om jag använder dom progressiva  ute på stan, om jag reser, vid TVn hemma osv med bonusen att jag kan läsa med dom också vid behov? Tycker du att jag ska använda dom progressiva så mycket som möjligt, förutom vid ren läsning, eller spelar det inte så stor roll om jag går med dom ofta eller inte?

Trevlig helg!

• Anonym (Optiker)

Hej igen :)

Det låter helt rätt att +1,25 eller +1,5 funkar bättre vid datorn. Använd de glasögonen som känns bra för ögonen :) du får inte sämre syn utav att använda lägre styrka vid datorn, det funkar jättebra :)

Det är som hon säger att de flesta reagerar inte så mycket på den lilla cylinder du har, men om du upplever det V- format eller snett beror det ofta på att astigmatismen inte behöver korrigeras i glasögonen. Så i ditt fall låter det rätt att plocka bort astigmatismen.

Hur satt höjden? Dubbelkollade ni de?

Angående hur du ska använda dina glasögon har du stenkoll. Använd dina progressiva vid behov=deltid eller heltid och dina läsglasögon vid mer intensiv läsning.

Ju mer du använder dina progressiva glasögon desto snabbare lär du dig hur de fungerar :)

• Anonym (Glasögonorm)
    Anonym (Optiker) skrev 2015-01-31 22:02:57 följande:
    Hej igen :)

Det låter helt rätt att +1,25 eller +1,5 funkar bättre vid datorn. Använd de glasögonen som känns bra för ögonen :) du får inte sämre syn utav att använda lägre styrka vid datorn, det funkar jättebra :)

Det är som hon säger att de flesta reagerar inte så mycket på den lilla cylinder du har, men om du upplever det V- format eller snett beror det ofta på att astigmatismen inte behöver korrigeras i glasögonen. Så i ditt fall låter det rätt att plocka bort astigmatismen.

Hur satt höjden? Dubbelkollade ni de?

Angående hur du ska använda dina glasögon har du stenkoll. Använd dina progressiva vid behov=deltid eller heltid och dina läsglasögon vid mer intensiv läsning.

Ju mer du använder dina progressiva glasögon desto snabbare lär du dig hur de fungerar :)
    Hej!

Förlåt att svaret dröjde jag har haft problem med internet.

Hon dubbelkollade glasögonen mot något papper med massa streck och saker på och hur dom satt på mig. Plus synundersökningen som hon delvis gjorde om också. Så jag hoppas att dom blir bra nu. Dom såg även att jag gjorde fel när jag försökte läsa och sa att jag tydligen ska lyfta hakan men titta neråt och jag böjde huvudet neråt som jag alltid har gjort. Så delvis är väl problemen mitt fel. Oskyldig

Jag tänker använda dom progressiva som avståndsglasögon mest med bonusen att jag kan läsa också. Sen verkar det ju bekvämt att ha med dom på huvudet så att jag alltid har läsglasögon också även när jag inte har "planerat" att läsa något. Det innebär nog att jag kommer att ha dom på mig ganska mycket antar jag. Men även om jag inte har så hemskt dålig syn vad jag förstår så märkte jag ändå att det blev skillnad på att se klockan på armen tydligare och sms i mobilen etc så varför vara utan? Det är ju skönt att kunna se ordentligt!

Tack än en gång för ditt engagemang.

• Anonym (Glasögonorm)

Hej igen! Hoppas ni som skrev är kvar i tråden.

Jag har problem med mina progressiva fortfarande. Jag ser bättre UTAN dom på långt håll och på nära håll så förstorar dom visserligen texten bra men det är ändå jobbigt att läsa en längre stund på telefonen/ iPad eller i en bok.

Om jag vet att jag ska läsa länge så tar jag alltid mina läsglas men är inte själva grejen och bonusen med progressiva att man ska kunna klara sig ganska långt med dom? Optikern har kollat glasögonen igen och gjort en synundersökning två gånger till men dom ska vara rätt tydligen så vad är mitt problem då?

Receptet är följande;

Sphere OD: +50   Cylinder SPH.   Add +1.50   Dist PD 30   Near PD 0
    Sphere OS: +50   Cylinder SPH.   Add +1.50   Dist PD 28   Near PD 0

Sen står det OD och OS Progressive 3 CR-39 vad det nu betyder?

Behöver jag verkligen progressiva glasögon? Det enda jag märker själv att jag har problem med är minimal text. Hur dålig syn har jag egentligen om man jämför med en person som har perfekt syn?

Jag har lite astigmatism också på ett öga men dom aldrig lägger in den cylindern åt mig för att allt blir snett och vint med astigmatismcylindern i glaset. Borde dom lägga tillbaka den cylindern av någon orsak enligt optiker här i tråden?

För att summera så är min fråga varför jag ser bättre på långt håll utan glasögonen och att det är superjobbigt att försöka läsa över 10 minuter med dom progressiva. På datorn funkar dom inte alls och på telefon/bok/iPad så är dom bara jobbiga att läsa med. På långt håll blir det suddigt liksom och jag har skarpare syn utan glasögonen.

Jag hade hoppats att jag vid resa t ex skulle klara mig bra med bara progressiva men det verkar inte gå. Just nu vet jag inte riktigt vad jag ska ha dom progressiva till eftersom att dom inte hjälper på långt håll och på nära håll hjälper dom bara i några minuter sen kan jag inte ha dom längre.

Är det rätt att jag ska ha progressiva att döma av mitt recept?

• Anonym (Glasögonorm)

Tjolahejtjolahopp!

Är det någon som kan hjälpa mig med mina sista frågor?

Svar på tråden Varför ska jag träna på att ha progressiva glasögon?