• aysn

Ni med erfarenhet av att sälja lägenhet: renovera badrum eller inte?

Vi bor i en orenoverad trea (bostadsrätt) i ett attraktivt område. Liknande lägenheter har sålts för ca 1 000 000. Vi letar efter något större och undrar nu hur vi ska göra med pengarna vi nyligen fick. Pengarna skulle räcka för att renovera badrummet i vår lägenhet (och badrummet är utan tvekan det sämsta med lägenheten). Men tror ni att det är en investering, dvs att värdet av lägenheten stiger så pass mycket att vi inte bara får tillbaka pengarna för renoveringen utan även tjänar lite på det eller är det bättre att investera pengarna i någon fond eller liknande och låta bli att renovera? Hur lönsam tror ni en sådan renovering kan vara?

• Svar på tråden Ni med erfarenhet av att sälja lägenhet: renovera badrum eller inte?
  • Lindsey Egot the only one

Man får mest ut av att ha renoverat kök och bad faktiskt. Och att tapetsera neutralt men modernt i övriga rum.

• Ramborg

Jag skulle börja i andra änden. Välj vilken mäklare ni vill anlita för att sälja lägenheten, och resonera tillsammans med denne om vad som kan vara lönsamt.

42.
  • aysn
    Ramborg skrev 2015-01-19 11:47:01 följande:

Jag skulle börja i andra änden. Välj vilken mäklare ni vill anlita för att sälja lägenheten, och resonera tillsammans med denne om vad som kan vara lönsamt.

Är det inte risk att mäklaren endast resonerar kring vad som blir mest lönsamt för henne/honom? Dvs ett renoverat badrum kommer att höja priset = större vinst för mäklaren. Men det betyder inte att priset höjs så pass att vi får tillbaka mer än vi investerade i badrummet.
  • glutten
    aysn skrev 2015-01-19 11:57:29 följande:
    Är det inte risk att mäklaren endast resonerar kring vad som blir mest lönsamt för henne/honom? Dvs ett renoverat badrum kommer att höja priset = större vinst för mäklaren. Men det betyder inte att priset höjs så pass att vi får tillbaka mer än vi investerade i badrummet.
    Det beror ju på vad ni förhandlar fram för deal med mäklaren, dvs hur arvodet ska se ut. Vanligast är en procentsats, så får mäklaren mer pengar har ju ni fått det också. Spontant säger jag att renovering alltid lönar sig. Vet dock inte var ni bor och hur marknaden just där ser ut.
  • Kira2

Fast en mäklare ska ju veta vad lägenheten ligger på ungefär. Om lägenheten inte säljs för att mäklaren säger ett orimligt pris, tjänar ju inte mäklaren speciellt mycke heller. Men jag skulle aldrig köpa en lägenhet med sunkigt bad! Håller med ovan kök och bad är viktigast!

• Ellie

När jag sålde lägenhet som var i behov av renovering av både kök och speciellt badrum rekommenderade mäklaren mig att inte göra detta. Det jag fick höra var att det möjligtvis skulle ge renoveringspengarna tillbaka vid försäljning, men då inklusive allt besvär som renovering medför, plus att köparen ju annars har möjlighet att välja kakel mm som passar just dem.
    Det som sannolikt gjorde stor skillnad i priset var att jag anlitade ett homestylingföretag som helt fick möblera min lägenhet och fixa fint till försäljning (kostade 25 000 kr). Den såldes efter detta för ca 300 000 mer än mäklaren förväntat sig.

• studentska

Jag förmodar att det är en bostadsrätt ni har? Är stamrenovering gjord i föreningen där ni bor eller är badrummet inte gjort p.g.a. att det förväntas komma inom en rimlig framtid (typ 5 år)? I så fall säger jag nog att ett renoverat snarare är en nackdel än en fördel för om det stamrenoveras så måste hela badrummet rivas upp igen och då hade jag nog snarare sett det som negativt att betala mer för en lägenhet med ett renoverat badrum om jag ändå får betala nytt badrum inom en snar framtid igen.

• Donum

Nu har vi inte bostadsrätt utan hus men när vi lät värdera vårt hus fick vi veta att den renovering som stått för den enskilt största värdeökningen var att vi hade flyttat upp tvättstugan från källaren. Ett projekt som kostade oss kanske 3000 kr men gav 10 gånger mer i värdeökning. Fick också veta att badrum och kök höjer värdet om de är nyfixade, men vi har tre badrum så det lär dröja innan vi skulle få igen pengarna det kostar att göra dem i ordning. Ytskikt i övrigt får man ingenting igen för. Även om man själv tycker att det är jättefint så är risken stor att köparen inte delar din smak och gör om ändå. Jag har en kompis som la ner massor av tid och pengar på att ta fram det ursnygga golvet som fanns under ett laminatgolv. Det första köparen gjorde var att lägga laminatgolv igen...

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Guapa

Renovera badrummet kostar ju minst 100 000 kr, så det är frågan om ni tror att lägenheten kommer att öka mer än 10% i värde till följd av renoveringen? Annars kanske det räcker med att ni stylar badrummet till en betydligt mindre kostnad, ex byter ut toalettstol och handfat om de ser alltför sunkiga ut, ställer in någon snygg badrumsmöbel med någon fin växt på, snyggt vikta handdukar i matchande färger etc etc. Kanske gör en fuling och helt enkelt målar golvet med någon snygg vattentålig färg om det är en alltför sunkig plastmatta? 

Tänk på att en spekulant kikar på lägenheten i snitt 10 min så det viktigaste är helhetsintrycket. Sen kan det mycket väl vara så att en del spekulanter ser en fördel i att själva få välja inredning, stil etc på badrum och kök.

• aysn

Tack för alla olika synpunkter! Jag vet inte hur det ser ut med stambyte - måste höra mig för om det. Tror dock inte att det kommer att ske inom en snar framtid. Många vill ha ett kaklat badrum, men många vill kunna välja själva. Hm. Men det kanske är viktigare för folk att få sätta sin prägel på ett hus eller en större bostadsrättslägenhet än just en trea. I det här området köper oftast unga par eller par med ett barn lägenhet och flyttar sedan när familjen blivit större. Undrar om man då inte ser det som en långsiktig bostad. Men det borde vi så klart diskutera med en mäklare. Tar gärna emot fler synpunkter!

• Gladhannapanna

Jag renoverade mitt badrum knappt ett år innan jag sålde min lägenhet. Köket var inte renoverat utan behövde verkligen åtgärdas, det var helt funktionellt men inte så kul med grå platsluckor från tidigt 70-tal. (sålde för exakt tio år sedan)

Min mäklare sa att folk betalar mer när det är åtgärdat. Man får itne lån till renovering utan måste då spara ihop pengarna och både kök och badrum kostar mycket att renovera.

Jag hade inga planer på att sälja just när jag startade renoveringen men valde ändå neutralt kakel och inredning. Vitt kakel, blått golv, en blå kakelrand på väggen och inkaklad spegel. Enkelt badkar på fötter. 

• Ellie

Det handlar ju lite om hur roligt du tycker det är med renovering också. Låt oss säga att du betalar 100 000 och behöver välja kakel, inredning mm, och sedan får lägenheten såld för 110 000 kr mer än du skulle fått utan renovering. Är det då värt allt jobb du lagt ner? För vissa är det som en kul hobby, och för andra är det pest att bo i en lägenhet under renovering och välja material, hantverkare mm.
    Du kommer heller aldrig få veta om det verkligen lönade sig.

Svar på tråden Ni med erfarenhet av att sälja lägenhet: renovera badrum eller inte?