• Eiles

En vikt(ig) tråd för riktiga tjockisar

Jag har snurrat runt lite o läst vikttrådarna men inte hittat någon med "riktiga" tjockisar. Så jag tänkte att jag startar en tråd för oss med mycket övervikt. BMI 30 och uppåt tex.

Själv så har jag ett BMI på lite över 40. Jag fick reda på det i samband med ett ortopedbesök där en artrosoperation diskuterades (de opererar inte patienter med BMI över 40). Jag blev chockad och väldigt ledsen, för även om jag ju vet att jag är överviktig så trodde jag inte att det var så illa! Efter det så har jag bearbetat och funderat massor. Jag MÅSTE gå ned i vikt, och jag vill göra det utan operation (som jag erbjöds). Och nu är jag mer bestämd än någonsin att lyckas.

Så är du överviktig och vill gå ned i vikt, vare sig du redan startat eller bara befinner dig i ett förstadie, och vill ha någonstans att dela med dig av dina tips, få tips eller bara gnälla av dig en jobbig dag så kanske denna tråd kan funka. Jag hoppas på det iallafall.

Vad gäller mig då så har jag hållit på en vecka nu och ärligt talat har jag inte en aning om ifall jag gått ned i vikt. Troligen så har jag det men vågen jag köpte är inte den bästa. Den visade 1.5 kg skillnad när jag vägde mig med några sekunders mellanrum! ????

Men min startvikt var ca 127kg, jag är 170 lång och kvinna. Taktiken jag har nu är att äta ganska normalt. Inga specialdieter eller så. En varierad kost på runt 2000 kcal/dag och träningscykla dagligen. Är hittills uppe i 16 minuters cykling per gång, ca 4 km. Jag ökar på tiden sakta.

Mina faror för vikten har varit kvällarna vid tvn då det gärna druckits läsk och ätits fikabröd eller glass tex. Och så helgernas frossande som sträckte sig från fredag till söndag kväll. Jag har ändrat nu så att jag äter nyttigt på kvällarna söndag-torsdag och på fredag o lördag unnar jag mig lite läsk och chips eller choklad. Jag försöker tänka till varje gång jag får ett sug. Tänka på om det är värt att äta det jag vill just då.

Men det är inte lätt. Därför tänkte jag att en tråd där man kan diskutera med, eller läsa om andras kamp kunde vara bra. ????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-20 16:00
    Jag vill att den här tråden genomsyras av positiv energi och respekt mot varandra.

• Svar på tråden En vikt(ig) tråd för riktiga tjockisar
  • Sagolina

Jag hänger gärna med här! Väntar just nu andra barnet (bf idag) och väntar på att få ta tag i vikten efter det.

Är 25år och har alltid varit överviktig. Lägsta vikten jag kommer ihåg för de senaste 12åren är 89kg. Idag väger jag 108kg, innan graviditeten 99,5kg (bmi 35).

Efter graviditeten tänker jag hålla igen på kolhydraterna, minska rejält på sockerintaget(funderar på att försöka vara sockerfri i 1-2månader under våren för att komma bort från sött är så gott-tänket) och bara våren kommer ska jag bo i trädgården och jobba på där.

70kg är mitt mål. Får se var jag startar när babyn är född.

• Eiles

Lätt för en fullt frisk människa att säga.

Men med artros i båda höfter och båda knäna samt stora problem med värk i fötterna så är det inte så lätt att röra på sig och må bra av det. Värken man drabbas av under tiden och efteråt är helvetisk. Det enda jag kan göra idag utan att det gör allt för ont är att träningscykla. Jag älskar at gå i skogen tex, men det är omöjligt i dagsläget.

Och jag står fast vid att man måste (iallafall jag) ge sig själv tillåtelse att äta något onyttigt ibland utan att banan sig själv och behöva känna ångest. Jag har koll på mitt intag och det jag äter under fredag o lördagen överstiger inte den kalorimängd som gör att jag åtminstone står still i vikt.

AnooYoo skrev 2015-01-20 19:40:10 följande:

Jag tror att det är bättre att tänka annorlunda vad gäller att unna sig saker. Om det innebär godis, glass eller läsk så är längtan efter sådant alltid där. Man måste tänka på ett annat sätt-unna sig att äta nyttigt, att ta sig tid att träna för att man mår bra av det.

Att ge kroppen överskott av socker och fett är inte att unna den någonting-att unna hjärnan är inte att ge efter för impulser av felaktiga vanor.

Att verkligen unna sig något är att ge sin kropp positiv näring, låta den röra sig, och ge sig själv glädjen i att lyckas.

• Eiles

Så glad jag blev nu när jag kollade min tråd och såg att fler "tjockisar" som jag har svarat =). Ni är jättevälkomna i tråden! :)

Precis som du SisterNoMercy skrev så känns det bättre om man blir peppad av andra som också har en stor övervikt.

Jag kämpar på och trots helgens läsk o godis så har jag klarat av att följa min plan ochtergå till ett sundare matintag. Åt inte ens en glass i söndags kväll när sambon ville ha en. Jag fixade en frozen yoghurt istället.

Naturell yoghurt och frusna hallon mixade och så lite sötningsmedel (canderel) i. Gott och hälften så kaloririkt som hans glasspinne :).

Nu måste jag bara köpa en våg också (så jag kan hålla koll på allt så det inte bär iväg åt fel håll). Den jag köpte på Kjell o compani är ju inte riktigt riktig. Min sambo vägde sig igår, klev av och väntade tills vågen stängt av sig, sen klev han på igen.... Och då vägde han ca 5 kg mer än för en halv minut sedan! :/

Så den törs man ju inte använda! ;)

• Eiles

Hej!

Självklart får du haka på här. Jättekul!

Jag har också testat Viktväktarna, och gick ned i vikt. Men det var säkert tjugo år sedan. Hela mitt vuxna liv har vikten pendlat upp o ner. Som minst har jag nog vägt 98 kg och som mest vet jag inte... 130 skulle jag tro.

Om jag sammanfattar mitt liv så har jag vägt minst som singel, träffat någon och genast gått upp i vikt. I det första förhållandet samma som för dig. Ett dåligt förhållande som gav mig en depression och massa annat. Åt för det var det enda roliga i lovet typ. Lämnade tillslut honom (efter arton år), tappade i vikt igen och träffade såklart en karl precis när jag började må bra med mig själv. Vi har inget dåligt förhållande men jag tappade kontrollen helt. Mådde fortfarande dåligt psykiskt och det tidigare förhållandet spökade. Exet hade lyckats bryta ner mig helt psykiskt. Så återigen blev chips o godis en tröst.

Tycker det låter som en vettig plan du har :). Jag håller mina tummar för dig!

SisterNoMercy skrev 2015-01-20 19:09:34 följande:

Hej!

Här har du en stor tjej som alltid varit överviktig och nu får det fanimig vara bra! :D Jag har de senaste fem åren gått upp ca 20 kg och då kan jag säga att innan dessa åren låg jag på ungefär 90kg, så nu e jag STOR!

Jag blev verkligen jätteglad när jag hitta den här tråden för jag är med i en annan "gå ner i vikt"-tråd också men de andra lider inte av lika stor övervikt som jag och då känns det inte lika peppande. Om man själv strävar efter att till och börja med att gå ner de här 20 kilona och man har personer som ska stötta en som bara behöver kanske gå ner 10 kg för att nå sin målvikt, om ens det, så känns det svårt!

Det är lättare att prata med nån som sitter i samma viktbåt som en själv :)

Jag har provat viktväktarna en gång och visst, jag gick ner säkerligen 10 kg på ca en månad eftersom jag tränade typ konstant men sen gick jag upp allt igen. 

Har haft förjävliga 5 år och därför vet jag varför jag lagt på mig dessa extra 20 kg och det som känns så himla bra nu är att jag håller på att bryta allt det gamla. 

Kan helt ärligt säga att min viktuppgång beror på dåliga förhållanden som bidragit till depression med ångest som jag lindrar med MÄNGDER av choklad. 

Och det härliga nu är att nu ska jag ÄNTLIGEN få vara ensam! Att få vara min egen och inte bli neddragen av någon annan (känner mig så jäkla STARK!)

Min viktnedgångsplan är rätt enkel, eftersom det egentligen är rätt enkelt att gå ner i vikt om man bara bestämt sig.

Måste också passa på att berömma dig TS för att du fattat att dieter ska man ge fan i :D Det viktigaste är att ha en kost som du kan hålla dig till resten av livet som inte är jobbig. För är den jobbig så tappar man motivationen direkt!

Min viktnedgångsplan:

--> Äta 5 mål om dagen med 3 timmars mellanrum (för att slippa bli hungrig, bra att leta efter goda och mättande mellanmål som håller blodsockret i ordning. Kan rekommendera hallonsmoothie som är hur gott som helst och MÄTTANDE!)

--> Att bestämma mig för att ta en promenad om dagen (oavsett hur lång eller kort den är, all motion är bättre än ingen)

---> Har gymkort så ska gymma 5 gånger i veckan (ett bra sätt för i alla fall mig att komma ut!)

--> "Lifesum" (Detta är en app som jag bara ÄLSKAR! Den är som viktväktarna ungefär fast den är gratis och den räknar kalorier på ett grymt sätt!)

--> Sen har jag också börjat dricka te, vilket jag inte alls drack tidigare men efter att jag insåg att man kan ha honung i teet så blev det ju perfekt :D 

Gällande choklad och onyttigheter, jag håller med. Man ska kunna få unna sig att äta gott. Men om man som jag gjorde, använder socker som självmedicinering för att man mår dåligt så bör man ta tag i problemet till varför man mår dåligt till att börja med. Det har jag gjort och det känns så himla mycket bättre då. 

Detta var nog det längsta inlägget jag skrivit i nån tråd faktiskt, så glad blev jag av den här! Jag har lagt den i favoritlistan och jag hoppas jag kan få vara med ;)

Kramar!

• Eiles

Det gör mig glad att du skriver här så bara det är ju peppande :). Hopps verkligen det kommer fungera för dig nu. Att lyckas gå ner 65 kilo på ett år är ju en otrolig prestation! Tråkigt att höra att du gått upp igen. Men det är nog som du skriver, att släpper man på kontrollen så bär det iväg uppåt igen i en rask takt.

Så nu tar vi över spakarna och håller fast vid dem :)

Grande Rock skrev 2015-01-20 20:18:23 följande:

Tjena. Det kanske inte peppar dig, men jag försöker ändå. 

Jag har ett BMI på ca 55 och började också göra något åt det för en vecka sedan.

Liksom du hoppas jag kunna vända det här utan operation. Av de GBP-patienter jag känner till har fler misslyckats än tvärtom.

Jag har tidigare gjort en viktresa där jag gick ner 65kg på ett år, nu väger jag mer än jag gjorde när jag började den gången. För egen del har jag kommit till insikt med att jag, om jag ska klara av det, aldrig får släppa kontrollen. När jag slutar räkna på mitt intag kommer de gamla vanorna smygande och förstör allt. Med dem kommer en våg av depression och dåligt självförtroende och gör det mesta värre. 

Mitt tips till dig, sluta inte att hålla koll, även om man tror att "nu kan jag det här" så finns det alltid en risk att man har fel.

• Esoada

Hur kan man gå upp så mycket i vikt?! Är det någon typ av sjukdom eller bara frosseri?

• Eiles

Vill bara inflika att jag har läst alla trådsvar och är jätteglad över att flera hittat hit, och alla är så välkomna. :)

Nu ska vi klara det här! :)

• Mmmmmmm
    Esoada skrev 2015-01-21 10:23:14 följande:

Hur kan man gå upp så mycket i vikt?! Är det någon typ av sjukdom eller bara frosseri?

För mig var det kombinationen p-piller, depression, lathet och att jag åt för stora portioner. Jag har aldrig ätit onyttigt, men jag äter för mycket. Jag saknar nästan helt mätthetskänsla, jag är aldrig mätt helt enkelt. Men sedan jag slutade med p-piller och började räkna kalorier har jag gått ned nästan fem kg på mindre än en månad.

Min DRI av kalorier för att tappa vikt är 2000, men jag hamnar under det nästan varje dag. Jag bränner ungefär 2500 per dag. I dag väger jag 102,9 kg, vilket är minus 4,6 kg sedan nyår. Cool
  • Esoada
    Mmmmmmm skrev 2015-01-21 10:52:41 följande:
    För mig var det kombinationen p-piller, depression, lathet och att jag åt för stora portioner. Jag har aldrig ätit onyttigt, men jag äter för mycket. Jag saknar nästan helt mätthetskänsla, jag är aldrig mätt helt enkelt. Men sedan jag slutade med p-piller och började räkna kalorier har jag gått ned nästan fem kg på mindre än en månad.

Min DRI av kalorier för att tappa vikt är 2000, men jag hamnar under det nästan varje dag. Jag bränner ungefär 2500 per dag. I dag väger jag 102,9 kg, vilket är minus 4,6 kg sedan nyår. Cool
    Vad menar du med lathet?
    Jag är också lat, tränar på gymmet lika sällan som jag går till doktorn
    Men jag går promenader (i stan, går och handlar på Ica) gör inte du det?
  • Mmmmmmm
    Esoada skrev 2015-01-21 11:02:17 följande:
    Vad menar du med lathet?
    Jag är också lat, tränar på gymmet lika sällan som jag går till doktorn
    Men jag går promenader (i stan, går och handlar på Ica) gör inte du det?
    Med lathet menar jag att jag i princip aldrig tränar. Jag motionssimmar ibland på sin höjd. Jag har däremot inte körkort och går överallt jag ska och tar nästan alltid trappor. Jag har ganska god kondition, betydligt bättre än min normalviktiga bästa vän. Men vardagsmotionen bränner inte så mycket ändå i slutändan. Så i mitt fall menar jag träningsskygghet när jag säger lat, men jag antar att alla lägger har olika definitioner för det ordet. Glad
Svar på tråden En vikt(ig) tråd för riktiga tjockisar