• Äldre 20 Jan 13:36
    7675 visningar
    11 svar
    11
    7675

    halal lapskojs

    Finns det bara halal kött till att göra lapskojs med?

    Både salta biten och corn beef har halalslaktat

  • Svar på tråden halal lapskojs
  • Äldre 20 Jan 15:34
    #1

    Verkar inte bättre tyvärr! 
    Vi har alltid köpt salta biten, men sen såg vi den lilla lilla texten att det är halalkött! Aldrig mera salta biten här hemma! Det som är så gott..

  • Äldre 20 Jan 15:39
    #2
    längtans tider skrev 2015-01-20 15:34:25 följande:

    Verkar inte bättre tyvärr! 
    Vi har alltid köpt salta biten, men sen såg vi den lilla lilla texten att det är halalkött! Aldrig mera salta biten här hemma! Det som är så gott..


    Varför inte? Tror du att ni blir muslimer om ni äter Halal slaktat kött eller?
  • Äldre 20 Jan 15:40
    #3

    Nej det verkar bara finnas halalslaktat.

    Jag vill inte köpa halalslaktat kött eftersom det är en fruktansvärd metod att slakta djur på, religion eller ej. Jag vill inte stödja något så vidrigt.

  • Äldre 20 Jan 15:42
    #4

    Av samma anledning som koppkaka skrev!

  • Äldre 28 Jan 11:47
    #5
    +1

    Ni vet att halalslakt i Sverige bara innebär att en muslim läst en bön över djuret va? Sen sker slakten på exakt samma sätt som på vilket annat djur som helst.
    Andra länder kan jag inte uttala mig om, men vet att det är så i svenska slakterier iallafall.

  • Äldre 28 Jan 11:52
    #6
    +1
    Koppkaka skrev 2015-01-20 15:40:30 följande:

    Nej det verkar bara finnas halalslaktat.

    Jag vill inte köpa halalslaktat kött eftersom det är en fruktansvärd metod att slakta djur på, religion eller ej. Jag vill inte stödja något så vidrigt.


    Verkligen djurplågeri att läsa en bön och vända djuret mot Mekka. Svenskt halalslaktat kött är precis lika bra och lika dåligt som det från vanliga slakterier.
  • Äldre 28 Jan 11:52
    #7

    Intala dig själv det du.

  • Äldre 28 Jan 11:53
    #8
    Annelie 76 skrev 2015-01-28 11:52:09 följande:
    Verkligen djurplågeri att läsa en bön och vända djuret mot Mekka. Svenskt halalslaktat kött är precis lika bra och lika dåligt som det från vanliga slakterier.
    Och definitivt bättre än danskt kött.
  • Äldre 28 Jan 12:47
    #9
    +2
    Koppkaka skrev 2015-01-20 15:40:30 följande:

    Nej det verkar bara finnas halalslaktat.

    Jag vill inte köpa halalslaktat kött eftersom det är en fruktansvärd metod att slakta djur på, religion eller ej. Jag vill inte stödja något så vidrigt.


    Eller så kan man ta reda på vad det innebär istället för att sprida fördomar.

    Jag som ickemuslim ville ta reda på vad halalslaktat kött innebär i Sverige och inte bara gå efter fördomsfullhet eller andras åsikter av det hela så jag kollade helt enkelt vad som står på 'Svensk kött' www.svensktkott.se

    "Vad innebär halalslaktat kött i Sverige?

    Djuren bedövas precis som vanligt och som alltid i Sverige. Det enda som skiljer är att vid avblodningen läggs själva snittet på ett annat sätt. Det är även så att en person med muslimsk status närvarar vid halalslakt. Denne uttalar också en vers. I Sverige har vi absoluta krav på att djur ska vara bedövade innan slakt. Det omfattar även så kallade halal-slaktade djur. Inga undantag är tillåtna."

    www.svensktkott.se/om-kott/stall-en-fraga/faq-djuromsorg/vad-innebar-halalslaktat-i-sverige-/

    Så nu vet både ni och jag hur det ligger till och kan upplysa andra ovetande om det så slipper det spridas osanningar eller fördomsfulla åsikter när det gäller halalslaktat kött i Sverige.
  • Äldre 1 Feb 16:26
    #10
    Koppkaka skrev 2015-01-28 11:52:37 följande:

    Intala dig själv det du.


    Varken jag eller de som håller med mig "intalar" oss något alls. Min exman jobbade på slakteri tidigare och jag har en vän som gör det nu. Svensk "halal-slakt" går till på det sätt som beskrivs på svensktkott.se, sen om man inte tror på det är ju upp till var och en. Jag för min del har inte för vana att dra på mig foliehatt och ifrågasätta helt logiska förklaringar.
  • Sun 1 May 2022 00:27
    #11

    Extremt gammal tråd men diskussionen och problematiken kvarstår än idag..

    Kul att varje gång det blir en diskussion om halalslakt så rider de ädla halal-försvararna ut och påpekar, som en repig gammal skiva, att halalslakt i Sverige minsann utförs till 99% på samma sätt som normal slakt. I Sverige ja.. Har ni ens gått i en butik? Tror ni att allt kött på Ica, Willys, Coop m.m. är från Sverige? Som trådskaparen skriver så är exempelvis Corned Beef oftast halalslaktat. Coop, Ica, Willys och ÖoB säljer vanligtvis samma produkt. Dvs märket Sevan. Detta vider till produkt är slaktat i *drum roll*... Frankrike!! Där runt 40% av all halalslakt görs utan någon bedövning alls. Visst vattnas det i munnen?

    Men ha så kul, lev i bubblan. Hoppas ni njuter extra mycket när ni käkar lapskojs nästa gång. Kolla gärna på burken vad det står för ursprungsland. Kanske (mest troligt) har ni bidragit till ett ihjälplågat djur. Nu tror jag ju inte att ni bryr er utan nästa gång det blir diskussion igen så får vi återigen höra den gamla repiga skivan att "halalslakt i Sverige minsann utförs till 99% på samma sätt som normal slakt". Fokusera istället på hur slakten utförs i det land som produkten kommer ifrån och svara utifrån det. Hur slakten ser ut i Sverige vid ett sådant fall är ju totalt ointressant. Det är inte kvantmekanik vi diskuterar direkt..

    Till trådskaparen så kan jag istället rekommendera det som Corned Beef ofta är, dvs rimmad oxbringa. Det går att hitta fin svensk kvalitet i många butiker som inte blivit ihjälplågat till vettigt pris.

Svar på tråden halal lapskojs