halal lapskojs
Koppkaka skrev 2015-01-20 15:40:30 följande:
Nej det verkar bara finnas halalslaktat.
Jag vill inte köpa halalslaktat kött eftersom det är en fruktansvärd metod att slakta djur på, religion eller ej. Jag vill inte stödja något så vidrigt.
Jag som ickemuslim ville ta reda på vad halalslaktat kött innebär i Sverige och inte bara gå efter fördomsfullhet eller andras åsikter av det hela så jag kollade helt enkelt vad som står på 'Svensk kött' www.svensktkott.se
"Vad innebär halalslaktat kött i Sverige?
Djuren bedövas precis som vanligt och som alltid i Sverige. Det enda som skiljer är att vid avblodningen läggs själva snittet på ett annat sätt. Det är även så att en person med muslimsk status närvarar vid halalslakt. Denne uttalar också en vers. I Sverige har vi absoluta krav på att djur ska vara bedövade innan slakt. Det omfattar även så kallade halal-slaktade djur. Inga undantag är tillåtna."
www.svensktkott.se/om-kott/stall-en-fraga/faq-djuromsorg/vad-innebar-halalslaktat-i-sverige-/
Så nu vet både ni och jag hur det ligger till och kan upplysa andra ovetande om det så slipper det spridas osanningar eller fördomsfulla åsikter när det gäller halalslaktat kött i Sverige.