• Jätteförvirrad

Gammal eller ätbar mat???

Hej!

Jag har jätteproblem med mat då jag tror det mesta är gammalt av någon anledning... Är helt enkelt rädd för att bli sjuk av mat.

Pga. detta slänger jag en hel del mat som egentligen med högsta sannolikhet är ätbart, tex. mat som har sista dagen av "bäst före" eller mat som stått öppet lite längre (enligt mig). Jag slänger detta oavsett att jag inte känner någon skillnad i lukt.

Vad jag nu undrar är hur man vet att maten är ätbar?? Folk säger ju att om maten smakar bra och luktar okej så är den ätbar, men är det alltid så??
    Finns det undantag?

Vad kan man bli riktigt dålig av och vilken mat blir konsekvenserna inte särskilt stora om maten skulle råka vara lite gammal?

Kan ju tänka mig att en parmesanost som stått länge i kylen inte behöver vara särskilt farlig att äta men hur är det med tex brieost??

Jag åt nyss en brieost som hade bäst före datum 28/1, den var lite mjukare än vanligt samt en starkare doft (ingen äcklig doft).
    Hur är det i ett sådant läge? Jag åt brieosten och tyckte den smakade helt okej, eftersmaken på just brieost kan jag tycka är lite speciell ibland och det var det på denna osten också, men det är den nästan alltid.

Jag undrar alltså: om man kan äta maten och den luktar okej, är den ätbar då också? Eller finns det undantag där man faktiskt inte kan känna skillnad?

Blivit ett litet handikapp för mig att alltid vara rädd att maten är dålig så skulle uppskatta lite råd från er! Skulle hjälpt mig jättemycket.

Och så får ni gärna svara på min fråga angående brieosten också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-20 17:14
    Kan tillägga att jag hade osten i mikron i 30-45 sekunder!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-20 17:17
    Brieosten var dessutom en "Président brieost"
  • Svar på tråden Gammal eller ätbar mat???
  • Nyfiken gul

Brie-osten har ju utgångsdatum 28:e januari - dit är det en hel vecka. 

Det som gör att brieost blir mjuk och svampig är att den förvaras i för tättslutande förpackning. Själva vita möglet på utsidan drar åt sig fukten från kylskåpet. Därför blir det lite svampigt. 

Det är ingen som helst fara utan det blir bara så. 

Lita på datumen på förpackningarna. Dom sitter där för en anledning.   

Och maten blir inte gammal bara för att det är gårdagens datum på tex mjölken. 

Lukta och smaka är bästa saken för att testa. Luktar det okej och smakar okej = ät det. 

Det enda jag verkligen är petnoga med är rått kött - dvs köttfärs, biffar, fläskfile, färsk kyckling och även färsk fisk osv.  Där är det bättre att slänga än att riskera något. Gårdagens kött kan vara en risk - det behöver inte - men kan vara.  Men det gäller bara den råa varan. tillagat är något annat. 

Tillagad mat kan absolut sparas 2-3 dagar i kylen utan problem. 

Öppnade förpackningar av tex keso eller sill eller kräm eller liknande - följ anvisningarna i första hand vad som sägs om öppnad förpackning.  I andra hand - smaka och lukta.   Det kan absolut gå att äta en filmjölk som gick ut förra veckan tex. 

Sjuk blir du först när livsmedlen i regel luktar illa och du medvetet äter något som du vet inte luktar eller smakar okej. Tex dricker sur mjölk eller äter en förpackning med härsken grillkorv.   

Men att dricka eller äta något som gick ut för 1-2 dagar sedan är aldrig något problem. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Jätteförvirrad
    Nyfiken gul skrev 2015-01-20 17:21:45 följande:

Brie-osten har ju utgångsdatum 28:e januari - dit är det en hel vecka. 

Det som gör att brieost blir mjuk och svampig är att den förvaras i för tättslutande förpackning. Själva vita möglet på utsidan drar åt sig fukten från kylskåpet. Därför blir det lite svampigt. 

Det är ingen som helst fara utan det blir bara så. 

Lita på datumen på förpackningarna. Dom sitter där för en anledning.   

Och maten blir inte gammal bara för att det är gårdagens datum på tex mjölken. 

Lukta och smaka är bästa saken för att testa. Luktar det okej och smakar okej = ät det. 

Det enda jag verkligen är petnoga med är rått kött - dvs köttfärs, biffar, fläskfile, färsk kyckling och även färsk fisk osv.  Där är det bättre att slänga än att riskera något. Gårdagens kött kan vara en risk - det behöver inte - men kan vara.  Men det gäller bara den råa varan. tillagat är något annat. 

Tillagad mat kan absolut sparas 2-3 dagar i kylen utan problem. 

Öppnade förpackningar av tex keso eller sill eller kräm eller liknande - följ anvisningarna i första hand vad som sägs om öppnad förpackning.  I andra hand - smaka och lukta.   Det kan absolut gå att äta en filmjölk som gick ut förra veckan tex. 

Sjuk blir du först när livsmedlen i regel luktar illa och du medvetet äter något som du vet inte luktar eller smakar okej. Tex dricker sur mjölk eller äter en förpackning med härsken grillkorv.   

Men att dricka eller äta något som gick ut för 1-2 dagar sedan är aldrig något problem. 

Tack så jättemycket för svaret!

Det gör inget heller att doften på brieosten var lite "starkare", kunde ju lukta på den utan att "dra bort näsan" som om det lukta äckligt. Men doften va starkare än vanligt, istället är detta kanske snarare är positivt för smakupplevelsen?

Dessutom så hade jag osten i mikron, dödar det bakterierna tror du?

Vet du vad jag menar när jag säger att det är en speciellt eftersmak på brieosten? För en sådan eftersmak var det också!

• Anonym (Kylis)

Jag är också jättenojig när det gäller mat, men försöker undvika att slänga ändå.

Sänk temperaturen i kylen så slipper du oroa dig så mycket. Sänker du till 4 grader istället för 8 grader håller maten dubbelt så länge. Ägg, mjölkprodukter, ost osv slänger vi aldrig här, det blir inte dåligt även om det legat en vecka efter bäst föredatumet.

Kom ihåg att bäst före-datumet betyder just att maten smakar bäst före just det datumet. Inte att maten blir dålig efter det. Sista förbrukningsdag som finns på tex köttfärs ska man däremot inte experimentera med, då är det bättre att slänga.

Matrester som blir över brukar jag ofta käka i upp till en vecka, tack vare att det är så kallt i kylen.

• Anonym (Tvärtom)

Jag är snarare tvärtom. Många års erfarenhet plus riktigt kallt i kylen har lärt mig att det mesta håller längre än man tror och är fullt ätbart. Enda jag ser upp med är köttfärs-den tillagas som senast dagen den går ut. Ägg håller mycket längre än det datum som står! Tills för nån dag sen åt jag äpplen jag plockade i höstas. Visst brunt/mjukt var bara att skära bort-hela äpplet var ju inte förstört för det. Samma med torrvaror. Mjöl blir inte oätligt fast datumet gått ut,kryddor kan ge mindre smak,men det är allt som händer.

• Jätteförvirrad
    Anonym (Kylis) skrev 2015-01-20 17:37:36 följande:

Jag är också jättenojig när det gäller mat, men försöker undvika att slänga ändå.

Sänk temperaturen i kylen så slipper du oroa dig så mycket. Sänker du till 4 grader istället för 8 grader håller maten dubbelt så länge. Ägg, mjölkprodukter, ost osv slänger vi aldrig här, det blir inte dåligt även om det legat en vecka efter bäst föredatumet.

Kom ihåg att bäst före-datumet betyder just att maten smakar bäst före just det datumet. Inte att maten blir dålig efter det. Sista förbrukningsdag som finns på tex köttfärs ska man däremot inte experimentera med, då är det bättre att slänga.

Matrester som blir över brukar jag ofta käka i upp till en vecka, tack vare att det är så kallt i kylen.

Anonym (Tvärtom) skrev 2015-01-20 17:37:40 följande:

Jag är snarare tvärtom. Många års erfarenhet plus riktigt kallt i kylen har lärt mig att det mesta håller längre än man tror och är fullt ätbart. Enda jag ser upp med är köttfärs-den tillagas som senast dagen den går ut. Ägg håller mycket längre än det datum som står! Tills för nån dag sen åt jag äpplen jag plockade i höstas. Visst brunt/mjukt var bara att skära bort-hela äpplet var ju inte förstört för det. Samma med torrvaror. Mjöl blir inte oätligt fast datumet gått ut,kryddor kan ge mindre smak,men det är allt som händer.

Jag har dock ett lite äldre kylskåp så vet inte riktigt om det går att få det att bli så kallt! Finns en knapp man kan reglera temperaturen med, och där står det MIN och MAX, är MAX lägsta temperaturen då tro?

• Jätteförvirrad

Jag undrar en sak till!

Hur lång tid brukar det ta innan man känner av att man har ätit något dåligt?? Vanligtvis alltså. Känner man det direkt eller efter någon timma? Eller gör man det dagen efter?

• Anonym (Tvärtom)

Lägg in en termometer så ser du vilken temp. du har. Max borde ju vara lägsta möjliga,men se upp så det inte fryser! Äldre kylskåp kan vara luriga nämligen. Vi hade minusgrader i hela vårt gamla utom allra längst ner!

• Anonym (Tvärtom)
    Jätteförvirrad skrev 2015-01-20 17:49:57 följande:

Jag undrar en sak till!

Hur lång tid brukar det ta innan man känner av att man har ätit något dåligt?? Vanligtvis alltså. Känner man det direkt eller efter någon timma? Eller gör man det dagen efter?

Inom några timmar skulle jag vilja påstå.
  • Jätteförvirrad
    Anonym (Tvärtom) skrev 2015-01-20 17:51:26 följande:

Lägg in en termometer så ser du vilken temp. du har. Max borde ju vara lägsta möjliga,men se upp så det inte fryser! Äldre kylskåp kan vara luriga nämligen. Vi hade minusgrader i hela vårt gamla utom allra längst ner!

Tack för tipset, får göra detta!
  • Jätteförvirrad
    Men finns det mat som man faktiskt inte känner om den är gammal?

Funkar alltså "luktar/smakar det bra så går det att äta"-principen alltid??
  • sextiotalist
    Jätteförvirrad skrev 2015-01-20 17:56:06 följande:

inlagd sill, gravad lax, kokt ris. Dessa produkter kan innehålla toxiner som kan vara smaklösa.
  • Anonym (matglad)
    Jätteförvirrad skrev 2015-01-20 17:49:57 följande:

Jag undrar en sak till!

Jag brukar oftast känna efter någon timme. När jag ex varit ute och ätit dagens lunch eller middag ute. Men jag bryr mig inte nämnvärt. "Lite skit rensar magen" som bekant..

Kött som är vacumförpackat håller rätt länge i obruten kylkedja. Vi har väldigt korta datum här i sverige jämfört med andra länder. Ex så är hängmörat kött mört just eftersom köttet fått låta bakterierna arbeta lite.. Ytan kan bli filkig men skärs då bort.
  • Annelie 76

Yoghurt håller minst en månad efter bäst före, även öppnad förpackning. Syrning (yoghurt och fil) är ju ett sätt att få längre hållbarhet på mjölken. Fast grädde håller också länge, en-två veckor efter bäst före...

Kött däremot håller inte, så där bör man hålla striktare på datum. Köttfärs håller definitivt inte så länge som står på förpackningen (butiksmald), tycker den blir äcklig dagen efter inköp.

• Anonym (Kylis)
    Jätteförvirrad skrev 2015-01-20 17:56:06 följande:

Matrester kan ju vara svårt eftersom det kan finnas baciller som inte ger smak/lukt, men tillagar du maten rätt och kyler den snabbt efteråt, och inte låter den stå framme länge när du tar mat, så borde det inte vara någon fara.
Svar på tråden Gammal eller ätbar mat???