Gammal eller ätbar mat???
Hej!
Jag har jätteproblem med mat då jag tror det mesta är gammalt av någon anledning... Är helt enkelt rädd för att bli sjuk av mat.
Pga. detta slänger jag en hel del mat som egentligen med högsta sannolikhet är ätbart, tex. mat som har sista dagen av "bäst före" eller mat som stått öppet lite längre (enligt mig). Jag slänger detta oavsett att jag inte känner någon skillnad i lukt.
Vad jag nu undrar är hur man vet att maten är ätbar?? Folk säger ju att om maten smakar bra och luktar okej så är den ätbar, men är det alltid så??
Finns det undantag?
Vad kan man bli riktigt dålig av och vilken mat blir konsekvenserna inte särskilt stora om maten skulle råka vara lite gammal?
Kan ju tänka mig att en parmesanost som stått länge i kylen inte behöver vara särskilt farlig att äta men hur är det med tex brieost??
Jag åt nyss en brieost som hade bäst före datum 28/1, den var lite mjukare än vanligt samt en starkare doft (ingen äcklig doft).
Hur är det i ett sådant läge? Jag åt brieosten och tyckte den smakade helt okej, eftersmaken på just brieost kan jag tycka är lite speciell ibland och det var det på denna osten också, men det är den nästan alltid.
Jag undrar alltså: om man kan äta maten och den luktar okej, är den ätbar då också? Eller finns det undantag där man faktiskt inte kan känna skillnad?
Blivit ett litet handikapp för mig att alltid vara rädd att maten är dålig så skulle uppskatta lite råd från er! Skulle hjälpt mig jättemycket.
Och så får ni gärna svara på min fråga angående brieosten också!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-20 17:14
Kan tillägga att jag hade osten i mikron i 30-45 sekunder!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-20 17:17
Brieosten var dessutom en "Président brieost"