Inlägg från: Anonym (Dåligt samvete) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dåligt samvete)

    Otrogen en gång - nu är jag gravid...

    Först av allt: Jag behöver inga moralpredikningar. Jag vet mycket väl att jag gjort fel, att jag svikit min älskade man på det värsta tänkbara sättet. Så vi kan väl hoppa den biten, tack.

    Nu till problemet. I lera år var jag tillsammans med en fulkomligt underbar kille, "A". Vi hade det fantastiskt tillsammans, men vi var båda unga och omogna och grälade alldeles för mycket. Till slut orkade vi inte mer fler storgäl och försoningar, utan gjorde slut. Jag saknade honom så jag trodde jag skulle dö, en väninna fick jobb i London och jag flyttade med henne dit. Bodde där i några år och mötte där min nuvarande man, "M". En jättefin och snäll man, som jag tror bokstavligt skulle dö för min skull. Han vill aldrig göra mig ledsen eller arg, så fort vi blir minsta oense viker han  ner sig och ger efter. Jätteskönt på ett sätt, urtrist på ett annat. Jag tror jag gifte mig med honom mest för att det var ett så lugnt och skönt förhållande i jämförelse med mitt tidigare, och för att jag ville glömma A helt enkelt. Vi bor nu strax utanför Stockholm

    För ca två år sedan beslöt vi att försöka skaffa barn, inget har hänt på den punkten. I höstas var jag i  in hemstad och hälsade på, och en kväll stötte jag ihop med A. Gnistorna formligen flög, det var som om vi aldrig varit isär. Det blev en lång blöt kväll som tyvärr slutade med att jag sov över hemma hos A. Nästa dag kom vi överens om att det var fruktansvärt dumt gjort, ingen av oss vill ha ett förhållande igen. Han är förlovad med en tjej och jag är ju gift. Vi skildes åt och lovade att det som hände skulle förbli en engångsgrej.

    Väl hemma igen var min mens sen, inget jag tänkte vidare på eftersom min mens alltid varit lite oregelbunden. Men när den hoppat över helt två gånger anade jag oråd. Tog ett test, och som jag fruktat var det positivt. Jag känner mig helt säker på att det är A som är pappan, och tänkte göra abort i smyg utan  att M skulle få veta något. Men en kväll kom han hem och var alldeles glädjerusig. hans syster hade skickat ett mail till honom där hon ville anordna en fest, och hon hade undrat vad han tyckte de skulle bjuda på, om det var något jag kanske inte kunde eller ville äta nu när jag är gravid! Jag har ingen aning om hur hon fått reda på det, jag har inte sagt något. Det enda jag kan tänka mig är att hon fått nys om det genom en gemensam väninna, hon var den enda som visste om min graviditet men hon visste inget om A och hade därför ingen aning om att jag inte sagt något till M. M är ju jätteglad nu, han v ar lite sur först över att jag hans syster fått veta det före honom (naturligtvis) men han förlät mig snabbt.

    Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. Det känns verkligen inte bra att dölja detta för honom, samtidigt finns det förstås en liten möjlighet att han faktiskt är pappan så varför ska jag ta ifrån honom den glädjen innan vi ens kan kolla upp saken?

    Har uselt samvete nu, kan knappt sova om nätterna, drömmer om att babyn föds och är en kopia av A (ja, M vet vem A är och hur han ser ut).

    Jag förväntar mig egentigen inga råd, ville mest skriva av img lite. Men har någon något mer konstruktivt att säga än att jag varit en jävla bitch uppskattas det vart!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-21 02:32
    Jag SKA berätta för M, jag vet bara inte när. Jag klarar inte att gå igenom graviditeten själv, så jag vågar nog inte berätta än. Jag vet att det är själviskt av mig, för jag utsätter ju M för att fästa sig vid barnet och sedan kanske förlora det när det är fött. Samtidigt kan ju barnet vara en kopia av M, och då v et jag att han är pappan och behöver egentligen inte säga något. Det skulle ju såra honom enormt, och jag vet att jag aldrig mer kommer vara otrogen mot honom. Jag fick ett ordentligt straff för att jag var otrogen en gång, det ser jag som ett lärostreck...

    Som jag skrev i ett inlägg hyser jag en romantisk och förmodligen idiotisk idé om att M skulle ta på sig faderskapet oavsett om han var fadern eller ej, jag vet hur mycket han älskar mig och kanske skulle han kunna älska barnet lika mycket oavsett om det är hans eller ej. A vill definitivt inte ha barn, så han skulle bara bli tacksam om han "slapp". Naturligtvis måste barnet få veta sitt ursprung, men det kan man ju berätta när det är äldre.

    Jag SKA berätta, när vet jag inte men jag ska göra det. Jag kommer uppdatera tråden när jag berättar, om inte förr.

    Jag vill tacka för alla svar, och för att ni inte kommer med moralpredikningar. Jag vet att det jag gjort är fel, så jag behöver inga sådana.

    Tack.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-25 22:27
    Jag har berättat allt för min man nu. Det var ett extremt jobbigt samtal (än en gång menar jag inte för mig själv i första hand, utan för min man. Det var jobbigt för mig så till vida att det var jobbigt att såra honom), han blev otroligt lessen och sårad... Och hemskt nog trodde han att det var hans "fel", att jag inte kände mig tillfredsställd och nöjd med honom! Jag förklarade givetvis genast att det verkligen inte var hans fel, felet är självklart enbart mitt.

    Vi har pratat en hel del men har naturligtvis fortfarande mycket kvar att prata om. Jag vet inte om jag kommer uppdatera tråden mer, jag orkar inte få mer skit nu. Jag vet att jag förtjänar det och att det enbart är mitt eget fel, men jag är bara människa och orkar inte med hur mycket negativitet som helst.

    Nu ska jag fortsätta prata med min man, ville bara tala om att jag berättat allt för honom.

    Jag tackar alla som varit trevliga och hållit en god ton, det har verkligen värmt! Er andra har jag inget att säga, ni borde verkligen fundera över det här med att bemöta andra som man själv bli bemött, och talsättet att den som är utan skuld kan kasta första stenen...

    Jag är klar med tråden, åtminstone för stunden. Det är möjligt att jag återkommer längre fram, men det är långt ifrån säkert.

    Än en gång ett stort TACK till er som visat värme och inte kastat skit!

  • Svar på tråden Otrogen en gång - nu är jag gravid...
  • Anonym (Dåligt samvete)
    Anonym (hemskt) skrev 2015-01-20 22:55:25 följande:

    Gör abort i smyg och säg att du fått missfall. Du har ändå sjunkit så lågt.

    Men egentligen tycker jag att du ska säga sanningen till honom.


    Nej, det tänker jag inte göra- Är egentligen helt emot abort (förutom om det är allvarliga fel på barnet) så jag är lättad över att jag slipper göra det.
    Hobbypoeten skrev 2015-01-20 23:02:53 följande:

    I de allra flesta fall i livet så är ärlighet att föredra, hur ont den än gör. 


    Sådana hemligheter & lögner har en tendens att växa och bli jobbigare att bära ju längre tiden går. Berättar du inte så kommer ju både din man och ditt/ert barn tro att det är han som är pappa. Tänk om/när sanningen väl kommer fram om 10-15 år eller så... 


    Tänk på att du, precis som alla vi andra, bara är människa. Ofullkomliga och fantastiska. 


    Lycka till!


    Ja, du har rätt i at det bästa vore att säga sanningen nu. Jag brukar tänka/säga att jag skulle kunna förlåta om min man vore otrogen mot mg, men det här kan ju ha ¨fått ganska allvarliga följder... Vill ju inte att mitt barn ska få lida.

    Åh, det här ska ju vara en lycklig tid, istället mår jag bara dåligt och gruvar mig för hur det kommer bli när barnet är fött. Tänker att jag kanske i alla fall ska vänta tills barnet är fött, har jag tur är det en liten kopia av min man och då finns egentligen ingen anledning att säga något. Eller...?

  • Anonym (Dåligt samvete)
    Anonym (hmm) skrev 2015-01-20 23:34:21 följande:

    Du har två alternativ. Ska du behålla barnet måste du berätta för M hur det ligger till. Både för barnets och M:s skull. Och för A:s. Kanske är det A du eg vill vara med?

    El så gör du som nån annan föreslog. Gör abort o säg du fick missfall.


    Jo, jag har också tänkt att A nog är det jag egentligen vill vara med. Men ingen av oss mådde bra i den relationen, så det kommer inte ske. Och vad det än kan verka som så älskar jag M - fast kanske mer som en bror eller mycket god vän än en äkta man.

    Abort är uteslutet, jag fattar inte hur jag ens kunde tänka i de banorna. Det låter säkert som väldigt hycklande från en som varit otrogen mot sin man, men abort går helt emot mina moraliska principer. Det gör egentligen otrohet också, jag fattar inte hur jag kunde göra det. Jag ska inte skylla på alkoholen, man har alltid ett ansvar, men hade jag varit nykter hade det nog aldrig hänt. Tror jag...
    Anonym (hmm) skrev 2015-01-20 23:36:42 följande:

    Jo du måste berätta. Alla barn har rätt att veta sitt biologiska ursprung. Och A förtjänar att veta om det är hans barn. Tänk att leva med den hemligheten. Vem klarar det?



    Ja, självklart ska barn veta sitt ursprung. Min tanke var bara att vänta tills barnet är fött. Nu är det ju inte alltid barnet liknar pappan, men kanske gör det här barnet det, kanske ser jag direkt om barnet är A:s eller M:s. Samtidigt vore det väl fel att låta M fästa sig vid barnet, gå igenom graviditeten med mig och så kanske få veta när barnet är fött att det inte är hans.

    A vill absolut inte ha barn, han skulle nog bara glad om han "slapp". Det vore förstås inte rätt mot barnet men en sådan sak berättar man ju inte förrän barnet är äldre i så fall.
    Hobbypoeten skrev 2015-01-20 23:37:45 följande:

    Sådana stora lögner & hemligheter kommer som sagt ALLTID fram. Och nog är det bättre om det är du som berättar det nu innan barnet är fött än om det kommer fram när barnet är tonåring eller vuxen? 


    Dessutom - barnet har ju (förmodligen) en annan biologisk pappa - har du rätt att förvägra ditt barn honom?


    Jag hade som sagt tänkt vänta tills barnet är fött i alla fall, se om det liknar A eller M. Men det är nog en dum tanke. Jag har inte tänkt undanhålla någon något, men faderskapstest kan man ju inte ta förrän barnet är fött. Jag är säkert jättesjälvisk, men jag känner att jag inte vill gå igenom graviditeten själv, jag behöver M:s stöd. Och det tror jag inte jag får om jag berättar nu. Och om barnet liknar honom på pricken finns ju ingen anledning att berätta. Eller, det gör det väl iofs...
    Anonym (hmm) skrev 2015-01-20 23:43:55 följande:

    Tänk om det visar sig vara nåt fel på din man när han vill ha barn nr 2. Vad gör du då?



    Jag vet, har tänkt på det jag också. Men som sagt, jag SKA berätta, frågan är bara när.
    Planetes skrev 2015-01-20 23:48:49 följande:

    Att vara otrogen är väl en sak men att låta din partner pröjsa för en unge som inte är hans är flera gradtal värre. Självklart bör du berätta för både M och för A och sen får de ta ställning till det. 


    Det ska jag inte tvinga någon att göra. Dock har jag väl en slags romantisk (idiotisk antar jag) idé om att jag berättar och att M inte bryr sig utan vill vara barnets far. Så får barnet veta sanningen när han/hon är större. Men det är väl dumma fantasier.
    Arcnice skrev 2015-01-20 23:49:31 följande:

    I mina ögon är nog de två värsta sakerna man kan bli utsatt för som man, att bli undanhållen att man har ett biologiskt barn, eller ännu värre, bli lurad att någon annans barn är sitt biologiska barn.

    Av den anledningen tycker jag att du ska berätta för både M och A.

    Lite OT, men om faderskapstest vore obligatoriskt skulle vi förmodligen inte ens ha denna tråd.

    Som sagt berätta för M så att han kan ta ställning till om han vill ta hand om ett barn som är resultatet av en otrohet! 




    Du har helt rätt, det är nog det värsta man kan göra mot en man. Men A vill som sagt absolut inte ha barn, så han skulle inte bry sig om M "tog på sig" faderskapet om barnet vore A:s, det är jag säker på. Frågan är ju om M skulle vilja det. Risken finns att barnet blir helt faderlöst.

    Jo, jag ska berätta, jag vet som sagt bara inte när. Jag är feg. Jag vet att M älskar mig otroligt mycket, som jag berättade i startinlägget, men frågan är ju om han skulle förlåta en sådan här sak...

    Nu är det väl egentligen fel tråd, men eftersom du tog upp det: Obligatoriska faderskapstest vore helt fel enligt mig. De allra flesta kvinnor är inte otrogna, de allra flesta utpekade pappor är också pappor. Att ha obligatoriska tester skulle vara att misstänkliggöra mängder av kvinnor helt felaktigt, dessutom vill inte alla män ha det utan litar på sina kvinnor. Vilket i de flesta fall är helt befogat. Alla är inte som jag. Tack och lov.



  • Anonym (Dåligt samvete)
    Anonym (Walter) skrev 2015-01-21 02:08:53 följande:
    Om du inte tänker göra abort, så är det enda rätta att berätta för båda. Vilken vecka tror du att du är i? Finns ju test som visar veckor och på MVC kan du också få ett ultraljud som ger en fingervisning om dagen för sexet som gav resultat.
    Jag är i vecka 12 nu, enligt ett test från Clearblue.

    Jag tror det är bäst att ta ett faderskapstest innan jag berättar.
    Frankk skrev 2015-01-21 02:39:16 följande:

    Lev i en livslögn och försök förtränga och rationalisera ditt lilla misstag. Har A bättre genetiska profil än man M? Man vill ju avla med bästa möjliga.


    Jag tror jag har gjort ganska klart att det inte är vad jag kommer att göra. Och vad då "avla med bästa möjliga" - vi är inga hundar eller hästar.

    Kan väl ärligt säga att A slår M med hästlängder utseendemässigt, men i alla andra aspekter "vinner" M. Framför allt skulle han bli en tusen gånger bättre pappa, han vill verkligen bli far och längtar efter det medan A fasar för att bli pappa  Av den anledningen hoppas jag att M är fadern, utseendet är ju inte allt. Långt därifrån.
    Letitia skrev 2015-01-21 03:45:10 följande:

    Så här skulle nog jag göra: 

    Det finns privata labb där man kan göra faderskapstest utan att någon behöver få veta att det har gjorts. Varken de inblandade männen eller myndigheterna kan få reda på att det gjorts, eller vad resultatet blev. Man skickar bara in hårsäckar, hudavskrap ifrån munhålan, eller annat DNA - från mannen kanske du kan ta ett par hårstrån ifrån hans hårborste.

    Jag skulle inte säga något till någon förrän jag hade gjort ett sådant test. För OM nu maken är pappan, så är det bara himla onödigt att han får reda på att du varit otrogen. Tänk om det skulle bli skilsmässa bara för det, och ditt barn bli skilsmässobarn - TROTS att maken är pappan! Dessutom lär det bli massor av skrik, bråk, gråt och tandagnisslan - och det är inte bra för dig när du är gravid. Och som du säger: att gå igenom en graviditet ensam är jobbigt. Var egoistisk och låt din man hjälpa dig igenom den, för du behöver den hjälpen.

    Om testet sedan visar att A. är pappan, så MÅSTE du dock berätta. Allt annat är fel mot både M, A och barnet. Att skjuta upp att berätta gör det bara värre, för då hinner M och barnet knyta an till varandra, och chocken blir fruktansvärd. Deras relation måste omprövas. Kanske vill M inte ha med barnet att göra längre, o.s.v.. A. måste dessutom betala underhåll - allt annat är orimligt, både att M. ska försörja barnet och att du ska ta beloppet från samhället i stället.

    Men en sak i taget nu och sköt om dig först och främst!




    Tack för att du förstår mina tankar kring det här med att inte vilja gå igenom graviditeten ensam (trots att jag inser att det låter själviskt). Och som du säger, det är ju onödigt att säga något till M än, barnet kan ju faktiskt vara hans. Egentligen är det väl fel att inte berätta att jag varit otrogen, men det är ju fruktansvärt sårande att få veta att ens partner varit otrogen så om barnet är M:s är det kanske bäst för honom att inte få veta något.

    Jag vet, det låter som falsk omtänksamhet och att jag bryr mig mest om mig om mig själv men så är det inte, sedan får folk tro vad de vill). Det här var definitivt en engångsgrej och jag ber verkligen till Gud att barnet ska vara M:s för det vore det bästa för M och för barnet.

    Om barnet är A:s ska M få veta det direkt, naturligtvis ska ha inte tvingas försörja en annan mans barn. Om han inte själv vill, jag har ju som sagt min lilla dröm om att han skulle vilja uppfostra barnet som sitt även om det är A:s barn. Men det ska han få avgöra själv givetvis.

    Jag må ha varit otrogen och jag må vara en riktig skit som inte berättar det direkt, men även jag har moral

    Tack, det ska jag göra!
  • Anonym (Dåligt samvete)
    Anonym (halex) skrev 2015-01-21 05:14:31 följande:

    TS
    Har man inte problem i livet, så kan man skapa dem själv.

    Bra jobbat.

    Gör inte abort. Sverige behöver barnen och föryngringen. o nån ska försörja dig och barnet.

    Får man fråga om du bor i ett område med sociala problem redan?

    O så visa vilken ambassadör du är för kvinnorFlört


    Och oj, vilken ambassadör du är för svensk skola.

    Nej, jag bor inte i ett område med sociala problem så oroa dig inte - vi är inte grannar.
  • Anonym (Dåligt samvete)
    SchaefferBoy skrev 2015-01-21 05:38:23 följande:
    HAHAHAHahaha
    Ännu ett misslyckande för svensk skola...  Du som uppenbarligen har hållit dig på den smala vägen hela ditt liv är förstås väl bekant med Bibeln, Matteus 7:1-5?
  • Anonym (Dåligt samvete)
    Anonym (halex) skrev 2015-01-21 05:46:22 följande:
    Har gått i Fransk skola.. upplysningsvis.Skrattande

    De var ju synd det... nu är risken att vi är grannar dåFlört
    Oavsett vilken skola du gått i har du inte riktigt koll på det här med gemener och versaler. Upplysningsvis.

    Mais non, ma petite. Jag skrev nyss att jag inte bor i ett område med sociala problem. Vi kan inte vara grannar.
  • Anonym (Dåligt samvete)
    Anonym (halex) skrev 2015-01-21 05:56:27 följande:
    haha o i skolan har du fått lära dig, moral och sunt förnuft..
    Tacka du din gud för en fantastisk underbar utbildning..
    Skulle skolan lära ut moral och sunt förnuft?! Jag gick inte i skolan på 50-talet...

    Det angår egentligen inte dig, men jag ska ändå tala om var jag lärt mig moral, etik och sunt förnuft; jag har lärt mig det i Bibeln och i kyrkan (jag är katolik). Ja, otrohet är fel enligt Bibeln och kyrkan, ett av budorden förbjuder exempelvis otrohet och lust är en av dödssynderna. Dock lär kyrkan även ut förlåtelse; visar man uppriktig ånger kan man erhålla förlåtelse ör alla synder. Jag har biktat mig och jag har blivit förlåten eftersom jag visade uppriktig ånger och har mycket dåligt samvete för det jag har gjort. Och det är betydligt viktigare för mig att min präst ger mig absolution än att främlingar på nätet gör det.

    Att Gud förlåtit mig hyser jag inga tvivel om.                                                                                                                                          
    Anonym (moral?) skrev 2015-01-21 05:59:24 följande:

    Om man knullar runt så har man ingen moral.Det är illa nog, vad värre är är att du vill behålla ditt barn, om det nu är ditt snedknulls. Om du hade haft moral, berätta på en gång om graviditeten. Sen när det visar sig att det inte är Ms barn, gör då det enda rätta och ta bort det.


    Vem bestämmer att man inte har någon moral om man tar ett snedsteg? Du? Jag antar att du inte hört talas om misstag och felbedömningar, och naturligtvis har du aldrig begått ett misstag själv.

    Jag tycker inte att man enbart kan sägas ha moral om man aldrig någonsin begår några misstag, snarare är det mänskligt att göra tabbar. Om en människa tar ett enda snedsteg tycker jag inte att man kan döma ut henne/honom som en omoralisk människa, särskilt inte om man uppriktigt ångrar sig och har dåligt samvete för det man gjort. Jag har alltid ansett att ett snedsteg inte betyder något, skulle min man vara otrogen mot mig skulle jag absolut förlåta honom om han uppriktigt ångrade sig och hade dåligt samvete. Förutsatt givetvis att det var fråga om ett "one night stand", en längre affär tror jag inte jag skulle kunna förlåta. Ett känslolöst samlag kan jag förlåta, men skulle min man ha känslor för den andra kvinnan skulle saken hamna i ett annat läge. Men jag förstår om alla inte tycker som jag, det där är ju en mycket känslig fråga och hur mycket, om något, man kan förlåta är givetvis personligt. Det finns inga rätt eller fel där.

    Jag respekterar andras åsikter och önskar att ni kunde respektera mina, jag begär inte att ni ska förlåta mig eller förlåta mig. Det har som sagt min präst gjort, vilket är det enda som betyder något (förutom min mans förlåtelse förstås). Tänk om ni nu kunde respektera mina åsikter i frågan...

    Du är naturlitvis i din fulla rätt att ha en avvikande åsikt, men jag tycker du är väldigt hård när du säger att jag saknar moral för att jag gjorde ett enda misstag. Frågan är hur pass moralisk du själv är? Tråden handlar förvisso inte om dig, men ska du döma andra bör du ha ett fläckfritt samvete själv. Och jag menar inte enbart otrohet, jag menar allt som kan klassas som omoraliskt; lögner, hur "vita" de än kan tyckas vara, är exempelvis omoraliskt. Minsta lilla fortkörning är ett lagbrott och därmed omoraliskt.  Det finns hur mycket som helst som ses som omoraliskt, jag antar att du har ett absolut rent samvete eftersom du så tvärsäkert dömer mig?


  • Anonym (Dåligt samvete)
    Anonym (hmm) skrev 2015-01-21 06:12:15 följande:

    Det kan vara svårt att se vem barnet liknar själv... Min son var/är en kopia av sin far, men jag såg det verkligen inte själv.

    Ta du hellre ett faderskapstest så fort du kan. Går det i smyg så är det bra. Och är M pappan tyckr jag du ska bära ditt snedsteg själv. Så länge du håller dig i skinnet i fortsättningen.


    Jag vill vara ärlig, jag har som sagt biktat mig för min präst och fått absolution men det är inte tillräckligt - jag känner att jag måste vara ärlig mot min man. Dock är frågan för vems skull jag vill vara ärlig, min egen eller hans? Han skulle bli så fruktansvärt ledsen och besviken om han fick veta att jag varit otrogen. Är det verkligen rätt att rasera hela hans värld bara för att jag ska få ett rent samvete?

    Samtidigt; är barnet inte min mans måste han få veta sanningen, han ska inte tvingas uppfostra och försörja ett barn som inte är hans. Och barnet måste självklart få veta vilket ursprung det har.

    Det är verkligen ingen lätt sits jag befinner mig i. Nej, jag tycker inte synd om mig själv, det här har jag orsakat själv så det är mitt eget fel att jag mår som jag gör, jag bara konstaterar fakta...

    Jag kommer verkligen hålla mig i skinnet i framtiden, det här kommer jag inte göra om!
    Anonym (Operfektjagmed!) skrev 2015-01-21 09:28:12 följande:

    Nu fick du mitt problem att välja vilken bil jag ska köpa som litet! Tycker du ska berätta så fort som möjligt vad du gjort. Visar det sig sen att det inte är M:s barn och han har stöttat dig under hela graviditeten kommer nog han ta det mycket hårdare än att få veta det redan nu så han har tid att ställa in sig på att barnet kanske inte kommer vara hans. Förstår att det inte kommer va roligt att vara själv under graviditeten, men det kanske man får ta en sån här gång. Och lyssna inte på alla som klankar ner på dig här. Det är sällan så att folk som vill verka perfekta är det. Så svälj det sura äpplet och se till att ha en vän att luta dig emot efter att du berättat, eftersom din man nog kommer att vilja vara ifrån dig, ett tag iallafall. Så tycker jag men det kan vara fel, finns nog ingen enkel lösning..


    Det är så jag tänker också - tänk om han stöttar mig och fäster sig vid barnet och så visar det sig att det inte är han som är pappan. Det skulle ju vara förödande för honom...


    Jag kommer inte vara hel ensam under graviditeten, jag har pratat med min väninna och berättat hela historian för henne och hon har lovat att finnas där för mig om min man väljer att lämna mig. Jag har som sagt orsakat den här situationen själv, så jag måste ta konsekvenserna av det också. Även om det känns jobbigt och tungt.

    Nej, jag ska försöka att inte lyssna på dem som klankar ner på mig. De har knappast levt fläckfria liv själva, och blir själaglada över en chans att få racka ner på andra. Tyvärr har jag svårt att låta bli att besvara elaka och dömande inlägg, men det uppmuntrar ju dem bara. Om jag inte reagerar som de önskar kommer de tröttna och leta upp någon annan att racka ner på.

    Tack för dina fina och förstående ord, de värmer!
    Anonym (?) skrev 2015-01-21 09:31:34 följande:
    Finns väl inga test som visar att man är i vecka 12. 
    Du har helt rätt, det gör det inte. Av någon anledning skrev jag helt galet där, jag skulle ha skrivit: "Jag tog ett test från Clearblue som var positivt och räknade ut att jag måste vara i vecka 12" eftersom det var så det gick till.

    Dock kan min uträkning mycket väl vara fel, jag har alltid haft oregelbunden mens så det är svårt att räkna ut exakt vilken vecka jag är i. Jag har fått en tid på MVC nästa vecka, då ska det göras ett UL där man fastställer graviditetens längd.

    Det var inte min avsikt att försöka ljuga på något sätt, även om en del kanske tror det.
    Vilhelmina86 skrev 2015-01-21 10:05:08 följande:

    Berätta för din man så fort som möjligt. Sveket blir större ju längre du väntar.

    IOM att det KAN vara hans barn så kanske han stannar och även hinner fundera ut hur han ska agera om det är älskarens barn..

    Bra att du ska berätta!

    Risk finns att det blir pannkaka senare. Att barnet skadas och behöver blod eller organ från närstående och så får både barn och far reda på den bittra sanningen.. Då finns ju en risk att BARNET bryter kontakten med dig, för vilken livssorg att få reda på att ens pappa inte är ens riktiga pappa.


    Min man hörde när jag talade i telefon med MVC, nu är han eld och lågor inför att få se "sitt" barn på ultraljudet för första gången... Jag bör kanske berätta sanningen för honom innan ultraljudet, så han inte fäster sig vid ett barn som kanske inte är hans.

    En sådan situation kommer inte kunna uppstå, jag vill och ska berätta för honom så snart som möjligt. Jag måste bara reda ut om det är för hans skull eller min egen som jag vill berätta. Svaret är inte så självklart som man kanske kan tro.


  • Anonym (Dåligt samvete)
    Hobbypoeten skrev 2015-01-21 10:07:43 följande:

    Om det visar sig att det är M som är pappan så är det en helt annan sak. 


    Du gjorde ett misstag, ett riktigt illa snedsteg, men som det verkar så älskar du din man. Det är skillnad på ett snedsteg och en kärleksaffär. Var det en engångsgrej så tycker jag att du ska låta bli att berätta - och bära ångesten själv. 


    Jag hade inte velat veta om min partner gjort ett liknande misstag (en gång) och ångrade sig grymt. 


    Men om det däremot är A:s barn, så får ju saken en helt annan dimension - då kommer du inte undan. 


    Lycka till!


    Tack för dina ord! Ja, jag älskar verkligen min man, hela den här historian har fått mig att inse att det är han som är mannen i mitt liv - och nu riskerar jag att förlora honom...

    Jag tycker också det är skillnad på ett snedsteg och en kärleksaffär, och det säger jag inte bara för att jag gjort mig skyldig till ett snedsteg själv. Jag har alltid haft den åsikten.

    Jag vill som sagt vara ärlig, men som jag också skrivit vet jag inte för vems skull jag egentligen vill vara det - är det för att han förtjänar att få veta, inte ska fästa sig vid barnet osv, eller är det för att jag ska känna att jag fått ett rent samvete?

    Samtidigt kanske jag bara söker ursäkter för att inte berätta, för att jag är rädd att förlora honom och bli ensam. Återigen egoism.

    Det är en så fruktansvärd situation, jag vet som sagt att jag bara har mig själv att skylla men jag konstaterar bara fakta. Det känns som att jag fått mitt straff för mitt snedsteg, det kanske räcker nu? Kanske är det bara grymt och onödigt att M också ska straffas och lida, kanske skulle han må bäst av att inte veta...

    Låter jag virrig och obeslutsam? Det beror nog på att jag är virrig och obeslutsam. Tankarna far runt i skallen i ultrarapid, allt känns förvirrat. Jag antar att graviditetshormonerna inte gör saken bättre...

    Jag önskar att någon som varit i samma sits kunde skriva, någon måste ju ha begått samma tabbe som jag någon gång? Det vore roligt att höra hur det gick i så fall. Eller, roligt är kanske fel ord. Just nu vet jag inte vilket ord som skulle vara mer korrekt så det får stå var, jag hoppas alla förstår vad jag menar i alla fall...

    Tack igen Hobbypoeten. Skönt att alla inte öser skit över mig.


  • Anonym (Dåligt samvete)
    Anonym (halex) skrev 2015-01-25 11:34:26 följande:
    o rätt intressant är TS resonemang om.. hur ska det bli för henne om hon berättar..
    Ingen empati för hur ska han ta det eller direkt ånger.. vad har jag gjort.

    För allt handlar om TS.. mig, mig mig mig mig  jag jag jag jag
    o rättfärdigande för att det handlar om jag jag jag jag

    Problemet är att just den här typen inte har normal sympati och empati än för sig själva eller när de själva tjänar på det i syfte..
    Moral är från deras horisont.. Jag får men inte du!!

    Bäst av allt.. prällen har förlåtit och därmed är det OK Gud och bibeln och allt är OK. Den naturliga ångern är borta

    Narcissus o Eco... precis det vi har här och inget annat.
    Såvida vi inte har med den kvinnliga sociopaten att göra.. Det är snäppet värre det..

    Men otroligt intressanta inlägg av TS...
    Jag hade tänkt ignorera dina inlägg då du uppenbarligen bara är ute efter at provocera, men nu måste jag protestera. Hur har du det med läsförståelsen egentligen?

      "Dock är frågan för vems skull jag vill vara ärlig, min egen eller hans? Han skulle bli så fruktansvärt ledsen och besviken om han fick veta att jag varit otrogen. Är det verkligen rätt att rasera hela hans värld bara för att jag ska få ett rent samvete?" 

    "Det är så jag tänker också - tänk om han stöttar mig och fäster sig vid barnet och så visar det sig att det inte är han som är pappan. Det skulle ju vara förödande för
    honom..."

    Det här är bara två korta stycken ur mina inlägg, men jag skriver klart och tydligt att jag oroar mig för min man och hur han ska ta det här. Jag skriver inte ett ord om mig själv (förutom det om att jag inte vill vara ensam under graviditeten, vilket du kan anse som egoistiskt bäst du vill - ingen kvinna vill vara ensam under sin graviditet, oavsett om hon förtjänar det eller ej).

    Antingen har du grava problem med läsförståelsen eller så vill du inte se vad jag faktiskt skriver- det handlar nog om en landning av bägge delar. Du tolkar det jag skriver hej vilt och totalt felaktigt, du lägger ord i min mun och gör falska påståenden. Kort sagt, du kör med ohederlig debatteknik. Det förvånar mig dock inte, du har ju inga riktiga argument att ta till så därför gör du på det här sättet. Självklart kommer några ryggdunkare som saknar förmågan att tänka själva applådera dina inlägg och tycka du är fantastisk, men förhoppningsvis ser andra hur ohederligt du debatterar och avfärdar dina bristfälliga argument.

    Du vet säkert mycket om hur det är att sakna empati och sympati, det är helt uppenbart att du själv saknar förmåga till sådana känslor. Varför anser du att du får men inte andra? m du försöker tillskriva mig den åsikten bör du läsa mina inlägg igen - jag har upprepade gånger sagt att jag skulle förlåta min man om han var otrogen en gång. Jag skulle dock ha svårare att förlåta om han hade en affär, men det innebär inte att jag är en hycklare -jag har inte haft en affär. Jag har gjort precis det jag skulle kunna förlåta min man för, tagit ett snedsteg.

    Trots att jag skriver hela tiden att jag ångrar mig djupt, och har "Dåligt samvete" som nickname, hävdar du att "den naturliga ångern är borta". Återigen visar du din ohederliga debatteknik. Ja, prästen gav mig absolution. Jag antar att du inte är katolik och därför inte förstår vad det innebär?  Ett respektlöst pucko på ett diskussionsforum kan hånskratta och prata om "prällar" bäst han vill - vi katoliker vet att när prästen ger oss absolution är vi förlåtna av Gud. Jag förstår om det ter sig som hyckleri att ara kristen och samtidigt bedra sin make, men det behöver det inte vara. Jag skulle vara en hycklare om jag hade för vana att vara otrogen mot min man, nu har jag inte det och känner mig säker på att inte ses som en hycklare annat än av sådana om du.

    Men med tanke på att du knappast är vit som snö när det kommer till moral och etik är det snarare du som är hycklaren när du dömer mig. Jag behöver inte din förlåtelse, någon större än människor har redan förlåtit mig.

    Nu ska jag ignorera dig. Du får försöka reta upp någon annan.



    Johan75 skrev 2015-01-25 11:41:03 följande:
    Och vad tycker du att det du gör just nu liknar mest - ett känslolöst samlag eller en längre affär? Varje dag som går där du låter din man tro att barnet i magen är hans är ju en dag fylld av lögner, svek och givande av falsk lycka och falska förhoppningar - lycka och förhoppningar som någon gång kommer dras undan och fullkomligt krossa den man du påstår dig älska. 

    Du måste ju förstå att det inte handlar om "ett snedsteg" här? Du ljuger för din man om det som många anser är det viktigaste i livet (ens barn), och du gör det om och om igen, dag efter dag, medveten om att ju längre du väntar desto mer riskerar du att såra honom. 

    Det som är gjort är gjort, men vill du på något sätt uppvisa någon moral i den rådande situationen så måste du ju berätta så fort som möjligt - nu! Varje sekund som förflyter utan att du berättar är ju från hans synvinkel en evighet av elakhet, själviskhet och bedrägeri.
    Det var väl ändå en konstig fråga, jag har inte en längre affär. Jag hade ett samlag med A, det var mycket dumt och jag ångrar det djupt, men nu har det hänt, jag kan inte göra det ogjort. Det enda jag kan göra är att försöka berätta det för min man på ett så skonsamt sätt som möjligt (och bara för att vara tydlig, om du skulle vara som halex: Det är för min mans skull jag vill att det ska vara skonsamt, inte för min skull. Jag bryr mig i allra högsta grad om min mans känslor, vilket jag trodde var uppenbart i mina inlägg. Det kanske låter märkligt att jag bryr mig om min mans känslor efter att ha varit otrogen mot honom, men tycker man det har man inte mycket till livserfarenhet. Man kan bry sig mycket om någon, och rentav älska honom/henne trots att man kanske begår ett misstag en enda gång. Alla kan begå misstag, även du. Så var inte så snabb med att döma, höga hästar är ingen särskilt säker sittplats. 

    halex är ju inte intresserad av att diskutera utifrån verkligheten utan vill hellre tolka saker på sitt eget sätt, hur dåraktigt hans sätt än må vara, och han vill inte diskutera utifrån sanningen utan väljer hellre en ohederlig debatteknik. Jag tänker inte ödsla mer tid på honom, eller någon som beter sig som han.

  • Anonym (Dåligt samvete)
    Anonym (jaru) skrev 2015-01-25 11:59:34 följande:

    konstigt även att du får göra ultraljud på MVC, dessutom första besöket.. tycker allt verkar så konstigt.


     " Om det är så att du är osäker på hur långt gången du är, tex för att du har mycket oregelbunden mens, eller är orolig för att du har blött/blöder kan din BM oftast hjälpa dig få en tid till Specialist MVC för ett vaginalt ultraljud / ultraljud."
    Källa: http://www.niomanader.se/mvc-besok/

    Jag berättade för barnmorskan att jag försökt räkna ut hur långt gången jag är, men att jag haft oregelbunden mens så jag var osäker på om det stämmer. Hon sade då att man kan få ett UL på specialist MVC, men det var tydligen ganska långa köer dit (enligt henne, jag vet inte!). Därför sade hon att hon ska göra ett VUL vid inskrivningen för att säkerställa graviditetens längd. Dels för att kunna räkna ut vilket datum barnet ska födas, dels för att jag ska få visshet.

    Verkar det verkligen så konstigt att BM vill kunna skriva in rätt uppgifter i MVC-journalen? Jag tycker det verkar helt logiskt. Men jag kan förstås ha fel, jag har aldrig varit gravid förut...
  • Anonym (Dåligt samvete)
    Fool skrev 2015-01-25 13:16:43 följande:
    Sluta använda din självömkan som ursäkt för att utsätta din man för en av de värsta sveken man kan göra mot en man. Det där är bara ren rationalisering, du sitter på fullt allvar och försöker övertyga dig själv och andras om att det skulle vara av någon slags barmhärtighet att låta din man uppfostra ett barn som inte är hans mot hans vilja så att DU ska slippa ta konsekvenserna för dina handlingar. Sluta ljug för dig själv TS, det här har inget med din mans välmående att göra, det handlar bara om att du vill slippa stå för det du gjort.

    Jag repeterar det jag redan skrivit, det du överväger att göra nu (blåsa din man på faderskap) är ett svek av episka proportioner som får otroheten i sig att blekna i jämförelse. Det är ingen lite grej, det är så passt stort att man tex i England gjort det olagligt att ljuga om faderskap. Att du öht överväger att göra det bara för att slippa stå för din otrohet är helt makalöst

    Ang "ösa skit", så handlar större delen av kritiken du fått INTE om din otrohet, utan om vad du överväger att göra mot din man och barnet för att slippa stå för din otrohet. Men istället för att ta till dig av det som skrivs så drar du på dig offerkoftan och fortsätter klura på om du ska blåsa din man på faderskap.
    Men vad är det för fel på er i tråden?! Hur kan vuxna människor (?) ha så erbarmligt dålig läsförståelse? 

    Läs följande rader igen:
    "Jag har inte tänkt undanhålla någon något, men faderskapstest kan man ju inte ta förrän barnet är fött."

    "Det
    [tvinga någon betala för ett barn som inte är hans] ska jag inte tvinga någon att göra."

    "Du har helt rätt, det
    [lura på en man ett barn som inte är hans alternativt undanhålla en man ett barn som är hans] är nog det värsta man kan göra mot en man."

    "Om barnet är A:s ska M få veta det direkt, naturligtvis ska ha inte tvingas försörja en annan mans barn. Om han inte själv vill, jag har ju som sagt min lilla dröm om att han skulle vilja uppfostra barnet som sitt även om det är A:s barn. Men det ska han få avgöra själv givetvis."

    Visa mig nu var jag säger att jag tänker ljuga om faderskapet? Förklara för mig hur du av de raderna lyckas utläsa att jag "försöker övertyga [mig] själv och andras om att det skulle vara av någon slags barmhärtighet att låta [min] man uppfostra ett barn som inte är hans mot hans vilja så att [JAG] ska slippa ta konsekvenserna för [mina] handlingar."

    Exakt vilken
    mening är det som får dig att hävda att jag "[överväger att] (blåsa [min]man på faderskap) är ett svek av episka proportioner som får otroheten i sig att blekna i jämförelse. Exakt var säger jag att jag överväger det"bara för att slippa stå för [min] otrohet"?

    Har du, i likhet med halex, problem med läsförståelsen? Eller kör du; också i likhet med halex, med ohederlig argumentation (lägger ord i min mun, förvränger det jag skriver, missförstår med uppsåt)?

    Det du påstår att jag gör är i själva verket raka motsatsen till det jag gör. Om du har problem med läsförståelsen kan du inte rå för det, men då rekommenderar jag att du läser texterna väldigt noga och långsamt, kanske att du har en ordbok till hands för "svårare" ord. Är du en ohederlig debattör kan du i allra högsta grad rå för det, och du bör då fundera på att byta stil. Att förvränga saker, missförstå med flit och lägga ord i sina motdebattörers mun gör dig inte till en populär motdebattör.

    Jag kan respektera folk med andra åsikter än mina, (givetvis, vi har ju yttrande- och åsiktsfrihet i det här landet och det är bra) och jag kan uppskatta en  diskussion med någon som har diametralt olika uppfattning som jag om diverse ämnen, (det är alltid trevligt att lära sig nya saker och få nya infallsvinklar) men kör någon med ohederlig debatteknik vill jag inte diskutera med honom/henne längre. Sådana människor är inte värda min tid.

    Nu kanske du inte har något större intresse av att diskutera med mig, men då bör du avstå från att vända dig till mig i fortsättningen.



  • Anonym (Dåligt samvete)
    Anonym (Eller?) skrev 2015-01-22 23:02:28 följande:

    Gör abort och säg sedan att du fått missfall?


    Nej, aldrig i livet. Abort är mord (det är alltså min personliga uppfattning, hur andra gör lägger jag mig inte i då det inte är min ensak).
    Anonym (Wtf) skrev 2015-01-23 00:30:39 följande:

    Har du inte utnyttjat killen länge nog? Lämna han i fred ffs, gå och ha nån annans barn ensam om du måste men kan du sluta besvära en kille som förtjänar äkta kärlek? Äkta kärlek är inte att sitta på nån annans kuk


    Usch ett sådant otrevligt språkbruk!

    Jag utnyttjar inte min man! Och du vet inget om huruvida han känner sig besvärad, jag vet inte heller - än. Jag lär snart få veta det, dock. Jag har bestämt mig för att berätta i kväll. Jag kan inte gå omkring och dölja detta för min man längre. jag är väldigt rädd för hur han ska ta det -  inte för min egen del utan för hans! - men jag måste berätta. Jag mår alldeles för dåligt, kan inte vänta längre nu.
    Anonym (bs) skrev 2015-01-23 00:42:46 följande:
    Clearblue visar inte antalet veckor. Det visar som mest 3+ från befruktningstillfället så du kan inte veta att du är i v 12 enligt CB. Om det står 3+ kan man vara i v 6 eller v 23 eller v 40.
    Jag vet det, jag formulerade mig tokigt. Har knappt sovit alls på flera nätter och var jättetrött när jag skrev det inlägget. Jag gjorde ett Clearbluetest, det visade positivt så jag räknade så gott jag nu kunde med tanke på min oregelbundna mens och kom fram till att jag borde vara i vecka 12.

    Jag har fått en tid på MVC i veckan, jag ska få göra ett VUL då. Någon tyckte det var konstigt, men när jag sade till BM att jag hade oregelbunden mens sade hon att hon ville göra ett VUL för att säkert kunna fastställa graviditetens längd och kunna ta fram ett beräknat förlossningsdatum. Egentligen brukar de hänvisa till MVC för sådant, men enligt BM är det ganska lång kö dit så hon sade att hon skulle göra det. Jag vet inte hur pass konstigt det är då det som sagt är första gången jag är gravid.
    Tecum skrev 2015-01-23 10:50:05 följande:
    Man behöver inte vara otrogen för att man blir kär. Eller är kvinnor så styrda av känslor att förnuftet försvinner tillsammans med ansvaret?
    Du har rätt, även om man inte kan styra över sina känslor så kan man styra över hur man agerar på sina känslor. Nu gjorde jag inte det, ni kan klandra mig hur mycket ni vill för det men det ändrar ju inte på det som hänt.

    Jag tror att de flesta som så villigt dömer mig har en hel del på sina egna samveten. Men folk brukar ju kasta sig över möjligheten att få döma och spela "heligare än du". Hycklare är vad många av er är.

    Jag struntar dock i vad främlingar på nätet tycker, jag har blivit förlåten av Gud och förhoppningsvis kommer min man också förlåta mig.

    Det enda som är viktigt nu är att berätta för min man på ett så skonsamt sätt som möjligt. Jag ska göra vad jag kan för att försöka lappa ihop vårt äktenskap och jag hoppas att han också är villig att göra det.
    Anonym (Asimovaren) skrev 2015-01-23 12:17:02 följande:

    TS, du har verkligen målat in dej i ett hörn.

    Som jag ser det och vad du ska göra föra att ha någon liten chans till förlåtelse och att M blir kvar är att berätta allt utan förskönande omskrivningar, absolut vara ärlig.

    Du måste berätta NU om det ska finnas en chans att han blir kvar.
    Om du berättar när barnet är fött tror jag att det är helt slut.
    Han kommer undra o fundera varför i helvete du inte har berättat för honom och gett honom chansen att vara med om att fatta ett eventuellt beslut om abort.

    Vidare så kommer han att undra hur många gånger du har varit otrogen, är du något han vill ha kvar i sitt liv?

    Till sist, du måste berätta för honom nu!
     


    Jag har som sagt bestämt mig för att berätta för honom redan ikväll. han kommer bli fruktansvärt sårad, kanske så pass att han inte kan förlåta mig, men den risken måste jag ta. han förtjänar att få veta sanningen.

    Visst känns det lockande att inte säga något, för att skona honom (inte mig själv, vad folk än tror!) men jag tror han blir mer sårad om jag försöker skona honom och sanningen kommer fram senare.

    Jag antar att det är att begära för mycket, men jag hoppas det finns någon som håller tummarna för att allt går bra...





  • Anonym (Dåligt samvete)
    Johan75 skrev 2015-01-25 13:33:08 följande:
    Nej, jag är inte halex.

    Ge mig en orsak till som gör det bättre för din man att du väntar med att berätta.

    Och sen - otroheten var ett misstag. Att du inte skyddade dig var ett annat. Att du inte genast berättade för din man ett tredje. Men som du säger - dessa misstag går ej att göra ogjorda. 

    Men just nu så begår du ett kalkylerat bedrägeri (ej misstag) varenda sekund som du inte berättar för din man. 
    Jag sade inte att du är halex, jag frågade om du i likhet med halex har problem med läsförståelsen eller om du i likhet med halex använder en oärlig debatteknik. 

    Du är inte den första som tar för givet att vi inte använde skydd, varför? Tror ni att det finns 100% säkra preventivmedel? Det gör det inte. A hade en kondom i plånboken, han sa att den hade legat där ganska länge (men den var inte "utgången"). Jag har hört att kondomer som ligger i plånböcker länge kan skadas av att bli nötta, jag vet inte om det stämmer men det är ju den enda förklaringen om barnet nu skulle vara hans.

    Jag har i alla fall berättat allt för min man nu. Det var ett extremt jobbigt samtal (än en gång menar jag inte för mig själv i första hand, utan för min man. det var jobbigt för mig så till vida att det var jobbigt att såra honom), han blev otroligt lessen och sårad...   Och hemskt nog trodde han att det var hans "fel", att jag inte kände mig tillfredsställd och nöjd med honom! Jag förklarade givetvis genast att det verkligen inte var hans fel, felet är självklart enbart mitt.

    Vi har pratat en hel del men har fortfarande mycket kvar att prata om. Jag vet inte om jag kommer uppdatera tråden mer, jag orkar inte få mer skit nu. Jag vet att jag förtjänar det och att det enbart är mitt eget fel, men jag är bara människa och orkar inte med hur mycket negativitet som helst.

    Nu ska jag fortsätta prata med min man, ville bara tala om att jag berättat allt för honom.

    Jag tackar alla som varit trevliga och hållit en god ton, det har verkligen värmt! Er andra har jag inget att säga, jag är klar med tråden, åtminstone för stunden.

    Adjö.
Svar på tråden Otrogen en gång - nu är jag gravid...