• Anonym (Granne)

Grannarna hatar mig för detta

Hur kan man göra för att dämpa ljudet så inte grannen hör mig? Vi bor i lägenheter. Jag bor i en etta och jag är väldigt högljudd. Jag sjunger mycket. Dessutom har jag högljutt sex när jag bjuder hem killar (Jag är själv en kille). På min dörr stod det "homosexuella mannen - var tyst" där någon av grannarna hade lämnat en anonym lapp. Jag misstänker att det var grannen som bor vägg i vägg med mig.

Jag undrar vad ska göra? Kan man dämpa ljudet med något? Jag trivs inte i min lägenhet.

• Svar på tråden Grannarna hatar mig för detta
  • Koppkaka

Eller också dämpar du dig och respekterar att dina grannar vill ha det tyst mellan 22-07.

• Anonym (Granne)
    Koppkaka skrev 2015-01-21 00:12:22 följande:

Eller också dämpar du dig och respekterar att dina grannar vill ha det tyst mellan 22-07.

Eller så kan grannarna lägga in öronproppar eller välja ifall de vill dra åt helvete.
  • Anonym (ljudisolering)

Jag såg i nåt inredningsprogram att det finns några slags isoleringsplattor som man kan sätta upp på väggar för att dämpa ljud mellan väggar. Men jag har ingen aning om vad sånt kostar. 

Tyvärr är det ju oftast lyhört i lägenheter, men alla är inte medvetna om HUR mycket som hörs intill grannen. Därför bör man försöka hålla ljudnivån nere så att ingen störs.

• Anonym (hmm)

Men alltså, hur högljutt kan det vara? Vad är det som låter, är det röster eller föremål? Eller håller ni igång hela natten? Det skulle få lov att vara bra högljutt sex innan jag klagade. Jag skulle möjligen kunna tänka mig att klaga ifall man höll igång väldigt länge, eller med höga typ dunsar, så att jag blev störd under en längre stund när jag skulle sova, eller om det hände väldigt ofta (flera gånger i veckan). Och då skulle jag antagligen förvänta mig att personen som störde kunde visa hänsyn och ha högljutt sex på tider då störningen inte får så stora konsekvenser (som förlorad nattsömn).

• Anonym (hmm)
    Anonym (Granne) skrev 2015-01-21 00:15:03 följande:
    Eller så kan grannarna lägga in öronproppar eller välja ifall de vill dra åt helvete.
    Det här är ingen konstruktiv attityd är jag rädd...
  • Anonym (Ledsen)

Kära ts,
    Dyrt å ljudisolera (jobbar inom bygg) om så du inte vill lägga äggkartong på alla väggar och flera 1000 såna (ser inte vackert ut). 
    Jag ser 2 val, dämpa ner dig el flyta. Dem kommer vräka dig tillslut tyvärr. Det är så. 

• Fjärilslarv

eller så respekterar du de regler som finns. jag har fått en kille med flickvän vräkt eftersom han övade med sitt band hemma, och en annan äldre man som brände hemmaoch sålde och hade fest veckans alla dagar.

• Anonym (Men håll käften då.)

Men håll truten då ts. Den som kommer bli lidande i slutet är DU när ditt beteende får dig vräkt. Det är inte okej att störa sina grannar oavsett vad du anser.

• mpermper

Så de ska dra åt helvete för att de inte vill bli störda nattetid?

Jadu...,

Köp ett hus där grannarna inte är så nära så kan du köra på bäst du vill.

Lever man nära andra så är det hänsyn som gäller.
  • Anonym (Respekteravarann)

Men snälla ts, ni måste ju dämpa er när ni har sex, hur svårt kan det vara? Dina sångstunder får du ha de tider som stör grannarna minst, typ 12-18.00.

• Förtryckt
    Nej det fungerar inte så. Oavsett om du bor i HR eller BR så finns det stadgar = regler som du måste följa.
    Oftast ska det vara tyst 22 - 07, där jag bor gäller 23 - 08.

Det betyder ingen musik, ingen tv, inget högljutt prat eller höga ljud från sex. Man får dämpa sig helt enkelt.

Vad du kan göra: Skaffa en stor och tjock sänggavel. Skaffa mattor i sovrummet. Gardiner. Det dämpar ljudet.

Risken finns att du får flytta om du får tillräckligt många påpekanden från din värd.
  • Mrs Moneybags

Bästa tipset är nog att försöka hitta ett hus att köpa eller hyra, så slipper dina grannar ligga sömnlösa.

• Anonym (Oi)
    Nej. Väljer du att bo i lägenhet får du respektera dina grannar och de regler som finns, annars är det bara att flytta (läs: bli vräkt).

Gilla läget eller köp ett hus.
Svar på tråden Grannarna hatar mig för detta