• lemur

Anledningen till att jag röstade på SD

Min mamma jobbar i ett kommunhus. I närheten ligger en matbutik där en tiggare alltid sitter. Varje dag kommer denna människa in på min mammas jobb, byter kläder på toaletten och hänger sin kasse med sina "vanliga kläder" på en krok och går och sätter sig utanför affären. På eftermiddagen kommer hon tillbaka och har nästan alltid med sig något som någon vänlig själ har gett henne. Ett juicepaket, en macka, yoghurt... Detta ger hon till min mamma eller hennes jobbarkompisar för att hon inte vill ha det. 
    Läs det igen... Hon vill inte ens HA maten hon får gratis.

De flyktingarna som kapade bussen för att de ville bo på ett bättre ställe. På bilderna från intervjun jag läste var det i stort sett bara män. Varför? Jag läser om kriget i syrien, om alla hemskheter som drabbar kvinnor och barn. Varför är det mest män? Och så kapar dessa flyktingar en buss för att de inte är nöjda med sitt boende? Jag förstår inte, har de inte flytt från krig och misär?

Jag tror det finns många rasister inom SD. Men jag tycker inte SD är ett rasistiskt parti. De vill begränsa flyktingmottagandet i sverige och fokusera mer på hjälp på plats. 
    Nej, jag tycker inte om att flyktingar kommer hit med sin familj, kastas rätt in i vårt välfärdssystem och får gratis vård, bidrag och boende bara sådär. Jag tycker inte att det är rätt att okända människor, även om de flytt krig, ska få mer i bidrag än våra pensionärer och sjuka. Jag tycker det är hemskt. Jag tycker det har gått för långt. Speciellt när flyktingarna är så otacksamma att de kapar en jävla buss!!
    Är det någon som funderar på hur de kommer hit? Det kostar för att fly till sverige. Och jag tycker så jävla synd om de som inte har råd. De som VERKLIGEN behöver vår hjälp, får ingen. 

Jag är frustrerad på alla politiska partier som vägrar sammarbeta. Och jag menar inte att de ska göra om flyktingpolitiken. En folkomröstning skulle duga bra för att få tyst på SD och visa att de har ett visst sammarbete. 13% är fortfarande mindre än 87%.

Decemberöverenskommelsen är det mest patetiska. Stefan Löfven som ska avgå, sedan ska han ha nyval som sedan ställs in. Han spottar på oss som röstar på SD. Han, eller de andra politikerna bryr sig inte om att ta reda på VARFÖR vi röstade som vi gjorde, utan de ser ner på oss, ingår i en överrenskommelse som gör våra röster meningslösa. Jag tycker inte det är demokrati. Helt plötsligt har de som röstat blått, röstat rött. 

Jag är trött på alla hårda ord och påhopp. Jag förstår precis varför Jimmie sjukskrev sig. Min åsikt och röst borde vara lika mycket värd som någon annans. Vi borde vara lika värda allihop och sluta trycka ner varandra.
    Jag är trött på media. Tidningarna som hoppar på varje SD:are som de ser, men om en flykting gör något dumt sopas det undan.

Nu frågar sig säkert många hur jag kan sitta här på mitt arsle och prata om människors lika värde när jag samtidigt vill att vi ska begränsa flyktingmottagandet. 
    Just nu är flyktingarna värda så mycket mer än mig. Jag är nedtryckt, längst ner på botten. Det fast jag jobbar och betalar skatt. Jag tror mer på att attackera ursprungsproblemet. Ge pengarna som flyktingarna skulle få till människorna på plats. Hjälpa fler än bara ett fåtal. 

Jag tycker INTE om Mattias Karlsson och jag hoppas att Jimmie Åkesson kommer tillbaka.

• Svar på tråden Anledningen till att jag röstade på SD
  • vagus
    Solidaritet skrev 2015-01-21 15:41:16 följande:
    Det här var nödvändigt då SD hotat med att rösta ned varenda budget som inte anpassas efter de krav de ställer på invandringspolitiken. Eftersom vare sig det rödgröna eller det blå blocket håller med om den politiken var det naturligtvis ett omöjligt krav för dem att tillmötesgå. 
    Det var inte nödvändigt. De hade kunnat förhandla om budgeten om de nu skulle samarbeta. Alliansen hade inte behövt rösta för S budgeten helt oförändrad. Att de gjorde det visar ju bara att de inte står för sin politik. Helt bortkastad röst mao. Endar partiet som stod för sin politik mot S var ju SD.
  • vagus
    Solidaritet skrev 2015-01-21 15:54:36 följande:
    De kommer inte att rösta på den rödgröna budgeten. 
    Att lägga ner rösterna är detsamma som att rösta för, det kan nog din 6 åring inse.
  • Anonym (W)
    vagus skrev 2015-01-21 15:54:54 följande:
    Det var inte nödvändigt. De hade kunnat förhandla om budgeten om de nu skulle samarbeta. Alliansen hade inte behövt rösta för S budgeten helt oförändrad. Att de gjorde det visar ju bara att de inte står för sin politik. Helt bortkastad röst mao. Endar partiet som stod för sin politik mot S var ju SD.
    SD gick till val på höjd a-kassa och sänkt skatt för pensionärerna, det röstade man emot. Så mycket var det värt, när det ställdes mot invandringen.
  • jeanette02
    Solidaritet skrev 2015-01-21 14:53:08 följande:

Vi vet ju inte vilka som ingår i kriminella ligor som utnyttjar människor. 

Den som sitter i en liten ort i välbärgade Sverige kanske inte har alla fakta för att kunna avgöra huruvida de människor från exempelvis Rumänien som kommer hit utnyttjas av hänsynslösa ligor eller inte. Det är inte en bra anledning till att se ned på dem. Det kan ju vara så, menar jag, att där finns organisationer som faktiskt erbjuder dem MER trygghet än de haft på egen hand, mot en del av de pengar de samlar ihop. Det vet inte vi. Det är möjligt att det inte är så, men hur konstruktivt är det att låtsas som om det är ett fastslaget faktum att ligorna får de pengar vi skänker tiggarna? 

Nej vi vet inte det håller jag med om. Jag ser inte ned på tiggare. Det är en väldigt komplicerad fråga man kan inte se på det som svart eller vitt.

Däremot är det synd om dem som kanske luras hit itron om bättre möjligheter och sedan får sitta ute och slava i kylan innan de sedan måste lämna landet.
  • vagus
    Anonym (W) skrev 2015-01-21 15:54:00 följande:
    Men vill man verkligen inte släppa fram S+MP+V så röstar man väl på Alliansen, 
    Det är ju bortkatat har bi sett nu. En röst på alliansen var tydligen en röst på S visade det sig.

Så enda alternativet om man inte vill rösta på S är i praktiken SD.
  • Solidaritet
    vagus skrev 2015-01-21 15:54:54 följande:
    På vilket sätt stod SD för sin politik? De röstade för en politik som gick stick i stäv med vad de lovat väljarna. 

Sedan förstår jag inte riktigt var du vill komma. Du är missnöjd för att du uppfattar att de rödgröna och de blå står för nära varandra. När jag påpekar att de är lika splittrade som innan är du missnöjd över att de inte samarbetar om budgeten. Poängen för de blå är att kunna få igenom sin budget om de vinner valet 2018.

Alliansen vill inte samarbeta med de rödgröna. De vill föra högerpolitik. 

Återigen, Alliansen röstar inte för den rödgröna budgeten. 
  • vagus
    Anonym (W) skrev 2015-01-21 15:57:14 följande:
    SD gick till val på höjd a-kassa och sänkt skatt för pensionärerna, det röstade man emot. Så mycket var det värt, när det ställdes mot invandringen.
    Att invandringen var deras viktigaste fråga var välkänt. Många inklusive mig som röstade på M trodde nog att skattepolitiken var deras viktigaste fråga som de skulle kämpa för. Tydligen inte, visade sig att jag röstat på S trots allt.

Kudos till SD väljarna som har ett parti som kämpar för dem.
  • Solidaritet
    vagus skrev 2015-01-21 15:55:48 följande:
    Att lägga ner rösterna är detsamma som att rösta för, det kan nog din 6 åring inse.
    Nej, det är det inte. Att rösta för är att rösta för. Att lägga ned röster är att lägga ned röster. 
  • vagus
    Solidaritet skrev 2015-01-21 16:01:49 följande:
    Nej, det är det inte. Att rösta för är att rösta för. Att lägga ned röster är att lägga ned röster. 
    I praktiken är det samma sak. De kunde rösta emot men valde att inte göra det vilket i praktiken innebär att S budgeten går igenom det förstår du väl.
    När det gäller politik så är det nog tillrådligt att se vad som händer i praktiken. Nu har vi tex sett att en röst på alliansen är detsamma som en röst på S och att en röst på SD faktiskt är en röst på SD.
  • Solidaritet
    vagus skrev 2015-01-21 16:00:30 följande:
    Att invandringen var deras viktigaste fråga var välkänt. Många inklusive mig som röstade på M trodde nog att skattepolitiken var deras viktigaste fråga som de skulle kämpa för. Tydligen inte, visade sig att jag röstat på S trots allt.

Kudos till SD väljarna som har ett parti som kämpar för dem.
    Nu blev det ju så att de rödgröna blev största block som regeringsalternativ. Det var så rösterna föll i valet. 

Menar du att alliansen borde ha tagit in SD i samarbetet bara för att behålla regeringsmakten? De gick till val på att de inte skulle göra så, och det var under de förutsättningarna vi gick till vallokalerna. 

Det vore synnerligen odemokratiskt att sedan svika det löftet bara för att kringgå valresultatet.
Svar på tråden Anledningen till att jag röstade på SD