• smulan777

underhållsbidrag och avdrag

Hej!

Är separerad med mitt barns pappa. Jag är boendeförälder och har barnet mest. Pappan har barnet ca 11 dygn per månad. När pappan betalar ut underhåll till mig gör han avdrag för de 11 dagarna vilket är helt ok. Men funder på det här med kläder. Jag köper ju alla kläder och förser barnet med detta. Underhållet ska täcka kläder och blir ju konstigt när han gör avdrag eftersom han inte köper några kläder?

Mina klädinköp är ju det samma oavsett om pappan aldrig skulle ha barnet eller om han har honom ofta.

Tänker jag fel här eller hur gör ni andra?

• Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag
  • BioBonus
    Anonym (uhs) skrev 2015-01-27 13:32:37 följande:
    Det jag menar är att om den andra föräldern inte såg till sitt barns bästa och skaffade en garderob och prylar som barnet var nöjt med skulle ni få problem med att barnet eventuellt ville ta med sig grejer hemifrån er till den andra föräldern.
    Om den andre föräldern inte ser till sitt barns bästa så ska barnet inte bo där. Så det är en helt annan diskussion än huruvida barnet kan ha dubbla garderober eller inte utan att det är ett problem i somligas ögon.
    "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra."
  • Anonym (glader)
    BioBonus skrev 2015-01-27 13:39:51 följande:
    Om den andre föräldern inte ser till sitt barns bästa så ska barnet inte bo där. Så det är en helt annan diskussion än huruvida barnet kan ha dubbla garderober eller inte utan att det är ett problem i somligas ögon.
    Men varför ska föräldrarna tvinga barnet äga 2 datorer för att få träffa sina föräldrar lika mycket??

Den som gett en dator till barnet ser inte alls till barnets bästa med att förvägra barnet att ta med sig sin dator till den andra föräldern (eller vilken pryl som helst) .

Ni lägger ju fokus på föräldrarnas konflikter och att hålla liv i den och inte på barnets bästa.

• BioBonus
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 13:51:01 följande:
    Men varför ska föräldrarna tvinga barnet äga 2 datorer för att få träffa sina föräldrar lika mycket??

Den som gett en dator till barnet ser inte alls till barnets bästa med att förvägra barnet att ta med sig sin dator till den andra föräldern (eller vilken pryl som helst) .

Ni lägger ju fokus på föräldrarnas konflikter och att hålla liv i den och inte på barnets bästa.
    Är det synd om ett barn som har två datorer?
  • Anonym (glader)
    BioBonus skrev 2015-01-27 13:52:32 följande:
    Är det synd om ett barn som har två datorer?
    Det är synd om barn som har en förälder som för ett krig mot den andra föräldern med barnen som vapen.

Visst kan barn vara glada över att ha 2 datorer under rätt förutsättningar. men under den förutsättningen att de inte får ta med sin egna (om de har en egen laptop) och inte får ta med sig sina egna saker utan måste ha dubbel uppsättning av det för att föräldrarna inte klarar av att fokusera på barnet och sätta sin egna konflikt åt sidan.. det är tragiskt anser jag.

jag anser att ett barn behöver ha minst en förälder som klarar av att se det ur barnets synvinkel.
    När båda gör det.. då är det synd om barnet. Barndomen blir präglad av ständiga konflikter.

• Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 13:51:01 följande:

Ja det är ju mkt bättre att tvinga barnet (som i det här fallet är nio år) att släpa på sin dator samt ytterkläder för alla eventualiteter (antar ni även anser att vanliga kläder ska med?) en hel dag i skolan. Ta ansvar för att passa den varje minut. Inte kunna gå ut på rasten utan att släpa med datorn eller resväskan. Dra med den till lunchen, gympan (hur funkar det - ska de ha med väskan in i gympan? !?)... Om de har lektion ute - jamen då kommer lilla frida släpande på sin resväska...

Jättebra.

Det är VERKLIGEN att utgå från barnets bästa. Absolut. Speciellt bra är det att ändra på en situation som fungerar och försvåra för barnet som är helt nöjd med nuvarande situation - för att några på FL fått för sig att de vet bättre vad som fungerar i barnets familj än barnet och familjen själva. .

allvarligt?!
  • Anonym (glader)
    Brumma skrev 2015-01-27 14:04:15 följande:
    Ja det är ju mkt bättre att tvinga barnet (som i det här fallet är nio år) att släpa på sin dator samt ytterkläder för alla eventualiteter (antar ni även anser att vanliga kläder ska med?) en hel dag i skolan. Ta ansvar för att passa den varje minut. Inte kunna gå ut på rasten utan att släpa med datorn eller resväskan. Dra med den till lunchen, gympan (hur funkar det - ska de ha med väskan in i gympan? !?)... Om de har lektion ute - jamen då kommer lilla frida släpande på sin resväska...

Jättebra.

Det är VERKLIGEN att utgå från barnets bästa. Absolut. Speciellt bra är det att ändra på en situation som fungerar och försvåra för barnet som är helt nöjd med nuvarande situation - för att några på FL fått för sig att de vet bättre vad som fungerar i barnets familj än barnet och familjen själva. .

allvarligt?!
    En 9åring har kanske inte behov av egen dator som en 16åring har.

I 9årngens fall kanske du  kan byta ut ordet "dator" till  "termobyxor" för att förstå sammanhanget.

Men jag säger samma sak fortfarande.. ..  du verkar ju vilja hålla liv i konflikten.
    Lägg ner för barnens skull.
  • BioBonus
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 14:08:58 följande:

I 9årngens fall kanske du  kan byta ut ordet "dator" till  "termobyxor" för att förstå sammanhanget.

Men jag säger samma sak fortfarande.. ..  du verkar ju vilja hålla liv i konflikten.
    Det är ju det vi har gjort. Lagt ner. För barnets skull.
    Vi tjafsar inte längre om saker som inte kommer med inför bonus vecka hos oss. Hon ska inte bli lidande för att mamma inte anser att hon ska ta med saker till oss som hör till "henne". Vi har helt enkelt sett till att hon har dubbelt. Problem solved, och hon har allt hon behöver. Om sen inte mamman anser att en nioåring behöver en dator, så är det upp till henne. Det är då en diskussion hon får ta med sin dotter.
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 14:03:58 följande:

Det är synd om barn som har en förälder som för ett krig mot den andra föräldern med barnen som vapen.

Visst kan barn vara glada över att ha 2 datorer under rätt förutsättningar. men under den förutsättningen att de inte får ta med sin egna (om de har en egen laptop) och inte får ta med sig sina egna saker utan måste ha dubbel uppsättning av det för att föräldrarna inte klarar av att fokusera på barnet och sätta sin egna konflikt åt sidan.. det är tragiskt anser jag.

jag anser att ett barn behöver ha minst en förälder som klarar av att se det ur barnets synvinkel.

När båda gör det.. då är det synd om barnet. Barndomen blir präglad av ständiga konflikter.

Återigen. man kan inteckompensera för föräldern som gör allt för att försvåra. Det spelar ingen roll vad du lär barnet för föräldern kommer ändå att förstöra för barnet. Ju mer du tvingar barnet att ta ansvar för förälderns tillkortakommanden (vilket är PRECIS) det som föreslås som lösning desto sämre kommer barnet må.

Om iallafall EN förälder tar ansvar för att barnet skall må bra oavsett hur idiotiskt den andra föräldern beter sig, att barnet inte skall påverkas - eller iallafall påverkas så lite som möjligt - så är det det bästa som kan göras.

Här i tråden så ges glra lag till mig själv och BioBonus att BARNET skall klä skott för förälderns oförmåga att samarbeta. BARNET skall ta konsekvenserna. Det är inte ok och inte en chans att jag låter min bonus lida i onödan för att hennes mamma är självisk och egocentrisk och vägrar allt vad samarbete heter så länge det inte är på hennes villkor.

snacka om att inte se barnperspektivet..
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 14:08:58 följande:

Du läser verkligen in vad du vill..

tro mig - jag håller inte liv i ngt.. Dessutom var det ju inte min nioåring jag skrev om....

Men du läser ju inte så det var väl lätt att missa kanske..
  • Brumma

En fråga då...

Vad får barnen ha dubbelt?

Deo? Skridskor? Underkläder? Wii? Bandyklubba? Ritblock?

Eftersom kläde, ytterkläder , dator osv "måste" släpas för att barnet ska "må bra"... exakt var anser ni gränsen går?

Jag är ärligt intresserad för jag förstår verkligen inte hur man tänker när man vill försvåra för ett barn på det sätt ni föreslår...

Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag