Jobbig situation, vad göra?
Hej,
Jag har så länge jag kan minnas lidit av telefonfobi, konflikträdd och är expert på att skjuta upp saker. Det är för mig helt otänkbart att exempelvis ringa och boka en tid hos frisören eller ändra tid hos tandläkaren, då hjärtat börjar slå i 190 och kallsvett börjar rinna. Som tur är går det i många fall att köra på internetbokning eller drop-in och inte svara på okända nummer. Har inga problem att prata med nära och kära.
För lite mer än ett år sedan blev jag tipsad av en tidigare arbetskollega att hans jobb var i behov av att snabbt tillsätta en tjänst som var inom mitt expertisområde.
Dock så skulle detta jobb involvera en hel del telefonsamtal, (min tidigare kollega känner till min situation men inte riktigt hur illa det faktiskt är). Då jag varit arbetslös två månader och min buffert började ta slut bestämde jag mig för att söka till tjänsten, fick komma på intervju och skriva på anställningsavtal samma dag.
Efter några veckor var jag väldigt bekväm med att ta emot och ringa, troligtvis för att jag för det mesta kunde planera samtalen i förväg och att det var rätt mycket arbete ute hos slutanvändarna. Hur som helst, alla anställda har en jobbmobil, säljarna använder denne frekvent när dom inte kan använda telefoni via datorn. Men jag som tekniker har aldrig använt den till annat än att läsa jobbmail, vilket jag även kan göra på min privata telefon eller jobblaptop.
För några månader sedan tappade jag min jobbmobil efter en afterwork med några kollegor. Jag upptäckte detta morgonen efter och jag såg till att byta lösenord och rensa telefonen på jobbrelaterad data via fjärrstyrning. Jag skämdes något fruktansvärt att jag lyckats tappa jobbmobilen, (senaste gången jag tappade bort något var det mina nycklar vilket var runt 8-års åldern.) Då mobilen var rensad och att jag kör en dubbel-låskombination på mobilen kände jag att det inte var bråttom att ta hand om detta just nu. Men jag var fast beslutad om att jag skulle åka förbi afterwork-ställer som ligger på helt fel sida om stan och höra med någon anställd om dom hittat en mobil innan jag meddelade personen som är ansvarig för inköp av mobiltelefoni / abonnemang om att jag tappat mobilen. Jag hade aldrig vägarna förbi puben och sköt upp det hela.
Det blev aldrig av att jag tog mig förbi puben där vi hade AW för att fråga om dom hittat någon borttappad mobil. Kändes väldigt genant att gå förbi och fråga detta efter några veckor. Och jag visste nu inte alls hur jag skulle kontakta personen ansvarig för mobilerna, som jag för övrigt endast träffat en gång då hon sitter i en annan del av huset och jag jobbar mycket utanför kontoret. Skulle jag säga, Hej "A", det är så att jag tappade min mobil för två månader sedan, skulle du kunna säga upp abonnemanget?. Det lät alldeles absurt och jobbmobilen får man behålla efter man jobbat i ett år. Det smidigaste vore alltså att jag fortsatte att låtsas som om att jag fortfarande hade kvar min mobil, som ändå användes sällan.
Idag fick jag ett mail från "A" som sa att polisen har hört av sig angående att dom hittat min mobilen och hon undrar varför jag inte har informerat henne om att jag tappat bort den. Hon undrar även när jag tappade mobilen.
Då hon har hand om räkningarna osv kan hon se all dataanvändning, samtal samt sms statistik. Hon har även tillgång till att se när senast mobilen synkade mot jobbmailen.
Vad skulle ni göra om ni var i min sits?
Jag måste givetvis säga som det är, men vet inte hur jag ska lägga fram det på ett snyggt sätt, antar att det inte finns ett vi det här laget.
Detta måste tyvärr ske via mail, hade hellre tagit detta samtal med henne i person,
men jag är för tillfället på min semester. Antar att det blir ett samtal med chefen angående detta när jag kommer tillbaka från semestern.
Har just nu otrolig ångest över detta och önskar att jag bara kunde säga upp lägenheten, byta namn och stad. Men detta är givetvis inte rimligt. Jag har alltså satt mig i en för mig väldigt fjantig och obekväm situation på grund av skam, rädsla och idioti.
Jag är tacksam för svar och är ledsen om detta kanske inte riktigt passar forumet.
//Hasse
Återigen, vad skulle ni göra om ni var i min sits?