Intensiv bebis
Hur är andras bebisar, undrar jag ibland? Alltså, hur är de när de är hemma, inte i en ny miljö som ute på affären eller på öppna förskolan?
Min dotter som är 9 månader är så otroligt intensiv. Har varit det sedan födseln. Redan på BB så var det svårt att lägga ner henne. Hon vill bli buren jämt. Eller underhållen. Man får dansa eller visa en hel cirkus för henne för att hon ska vara nöjd. Och då är hon nöjd i någon minut. Hon är också otroligt receptiv, vill höra, se och känna på allt. Får hon inte det blir hon så arg. Pratar flera ord och härmar som en liten papegoja. Hon är också så motoriskt stark, står redan och tagit några steg själv. Sömn är också bara så dåligt. För att jag ska få henne att somna så måste jag vagga och bära. Kan inte ens försöka få henne att somna själv, varken i vår säng (då kryper hon bara i väg eller ska leka med nån kudde eller banka på mig) eller i sin säng (ställer sig bara upp). Hon bråkar för det mesta också i vagnen. Ska stå och gorma i vagnen helst. Visst skulle man kanske kunna försöka låta henne stå och gorma i spjälsängen men då blir det sådant liv! Jag får ont i hjärtat och storasyster vaknar, kanske grannarna med. För hon låter så in i hell..te högt också.
Ibland blir jag så matt att jag gråter. Det är så intensivt hela tiden. Hinner oftast inte ens laga mat, gör det med henne på armen eller i bärsjal i sådana fall. Ja nu vilar hon, kors i taket, annars har jag inte hunnit sitta vid datorn själv sedan hon föddes... och så sitter jag vid detta forum och gnäller... ja ja.
Klart att jag har kvällarna för mig själv, när man har vaggat och burit ett tag så hon somnar, men då är det verkligen bara att plocka upp spillrorna. Ta hand om storasyster. Plocka undan det värsta. Duscha. Andas.
Ibland blir jag också ledsen att hon blir benämnd som "jobbig bebis". Flera som har sagt, "förstår inte hur du orkar" osv osv.
Saken är ju den att vi inte har någon släkting eller så som kan avlasta mig heller. En stackars morfar som bor 120 mil bort är allt.
Varför skriver jag här och gnäller tänker ni kanske. Jo, har ni tips? Är det fler som har såna intensiva bebisar? Min stora tjej var likadan,nästan, har jag för mig. Är det min uppfostran som orsakar intensiteten eller är det gener... eller är det bara så? Min stora tjej är hur duktig och lugn som helst nu, och helt makalös på alla sätt. Så tror inte att det är någon sorts ADHD eller så... eller vet inte. Nåväl, har ni tips eller råd eller liknande erfarenheter? Mådde sjukligt illa båda graviditeterna iaf, så illa att jag blev inlagd, tänkte om det har samband. Intensitet från första pluset till 2 tvåårsåldern typ?
Skönt skriva av sig iaf.