• Anonym (Ts)

får ej ta ut sparpengar

Halloj! Har en dotter på 5 år. När hon föddes startade vi ett sparkonto i hennes namn där vi varje månad satt in hennes barnbidrag plus en slant när hon fyllt år. När vi startade detta sparkonto var vi väldigt tydliga med banken att vi ville ha tillgång till detta konto och kunna plocka ut pengar, inte att det nödvändigtvis skulle bli att hon hade en kvarts miljon att leva loppan för när hon fyllt 18, utan lite av varje så att säga. Banken påstod att detta inte skulle vara några som helsta problem utan sa att det den dagen vi skulle vilja bruka en del av pengarna behövde vi bara kliva in på ett Nordea kontor och lösa det. Nu har hon, som hon själv kallar det, blivit en stor tjej, och vi tänkte göra om i hennes rum med ny säng, matta, gardiner, bokhylla, skänk med tv osv. Då jag studerar och vi i stort sett endast lever på makens lön tyckte vi att det kändes som ett ypperligt tillfälle att ta ca 10.000 kr från våra sparare "Emma" pengar istället för att skaffa ett Ikea family kort tex och betala ränta. Till vår förvåning va det helt plötsligt inte alls något man kunde göra utan då skulle det först göras offerter och ha oss alternativt ha det på avbetalning för att redovisa för banken och då få ta ut pengar och betala av avbetalningarna för. Detta är ju pengar VI sparat i syfte att gynna vår dotter, vilket vi känner att detta är ett sådant tillfälle, något som banken va fullt medvetna om, men nu går det helt plötsligt inte alls bra? Är det verkligen så det funkar? Då borde väl banken föreslagit att vi skulle startat ett konto i vårt namn med henne som förmånstagare från första början?

• Svar på tråden får ej ta ut sparpengar
  • Baloo81

Offerter?? Vad är det för något konto ni har skapat för det låter väldigt konstigt.

Vi har sparkonto till våra barn. Vi lägger in pengar varje månad. På det kontot kan vi ta ut 4 gånger per år. Båda föräldrar måste vara med och skriva under.

• mpermper

Håller med föregående. Låter jättekonstigt. Däremot brukar det vara så att båda föräldrarna behöver skriva på vid uttag.

• Anonym (?)

Det låter ju jättekonstigt? Har aldrig hört talas om den varianten. Vad stod det i villkoren?

• Jenny 82

Nya regler som säkrar "barnens" pengar. Dock är det upp till varje banktjänsteman att bedöma barnets behov.

Vi fick oxå nej, gick tillbaka med förklaring på cykelköp, sommarläger (dra till med ridläger eftersom det är mycket pengar på tex sportlovet, ny säng med summa) gå gärna till annat bankkontor. Får ni nej igen så går ni till nytt kontor.

Helt sjukt att man skall känna sig kriminell för att ta ut egna pengar (dvs inte mormors sparade födelsedags pengar) vi hade dessutom på autogiro från MITT konto & hade inte gjort om avtalet med banken efter de nya reglerna kom....

Lycka till!

• Anonym (Ts)

Tack för svar! Självklart läste vi avtalet, har lusläst det igen och det står att pengar bara får tas ut om det är "till" barnet vilket det är, skulle aldrig falla mig in att ta ut pengar därifrån för egen vinning, men då vi visste att jag skulle studera och att vi i en hel del år skulle leva på lite CSN och endast en inkomst tyckte vi att detta va ett toppen alternativ, spara undan "Emma pengar" för att hon fortfarande skulle kunna få tex en ny cykel, kanske nån språkresa när hon blir äldre, en dator i studiesyfte, eller som nu, ett nytt rum, utan att vi ska behöva ta massa onödiga delbetalningar eller vrida och vända på kronorna. Känner mig faktiskt lite lurad. Det är ett kapitalkonto hos Nordea det rör sig om

• Anonym (Hhj)
    Anonym (Ts) skrev 2015-01-21 18:48:46 följande:

Tack för svar! Självklart läste vi avtalet, har lusläst det igen och det står att pengar bara får tas ut om det är "till" barnet vilket det är, skulle aldrig falla mig in att ta ut pengar därifrån för egen vinning, men då vi visste att jag skulle studera och att vi i en hel del år skulle leva på lite CSN och endast en inkomst tyckte vi att detta va ett toppen alternativ, spara undan "Emma pengar" för att hon fortfarande skulle kunna få tex en ny cykel, kanske nån språkresa när hon blir äldre, en dator i studiesyfte, eller som nu, ett nytt rum, utan att vi ska behöva ta massa onödiga delbetalningar eller vrida och vända på kronorna. Känner mig faktiskt lite lurad. Det är ett kapitalkonto hos Nordea det rör sig om

Vad är då problemet? Visa kvitton o betala tillbaka? Eller ska ni sluta spara pengar till henne?
  • Liten till

Vi skulle starta ett nytt sparande till sonen nu när vi bytte bank, och vi tänkte precis som du TS. När vi förklarade för bankmannen så sa han att det är nya regler och vi kan inte ta ut dem som vi vill, det ska godkännas först. Så vi fick rådet att starta ett nytt konto, sen kan man ju själv döpa det till vad man vill i internetbanken så vi har ett konto som är vår sons, men det står på oss. Känns också bra, för har vi lyckats spara mellan 50-100tusen när han är 18, så kanske han inte är så mogen att han ska få tillgång just då. Kanske bättre att få dem när han flyttar hemifrån/ska köpa nåt stort.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Hhj) skrev 2015-01-21 18:50:40 följande:

Vad är då problemet? Visa kvitton o betala tillbaka? Eller ska ni sluta spara pengar till henne?

Problemet är att detta inte alls va vad vi trodde vi skrev upp oss på. Att det skulle behöva vara så krångligt. Då hade dom lika gärna kunnat förslå för oss att öppna ett sparkonto i vårt namn med henne som förmånstagare då dom visste att vi skulle använda pengarna genom åren. Självklart kan jag köpa sakerna på avbetalning och visa upp kvittot på banken och gå den långa vägen, men varför ska jag iöht behöva göra det? Dom kan ju se klart och tydligt att alla pengar på hennes konto kommit från mitt konto, så rent krasst känner jag att dom inte ens har rätt att ifrågasätta vart pengarna ska gå, än mindre kräva att jag FÖRST ska köpa det på delbetalning. Galet i mina öron, men det kanske är så det fungerar, önskar bara att någon hade förklarat detta tidigare
  • Anonym (Ts)
    Liten till skrev 2015-01-21 18:55:03 följande:

Vi skulle starta ett nytt sparande till sonen nu när vi bytte bank, och vi tänkte precis som du TS. När vi förklarade för bankmannen så sa han att det är nya regler och vi kan inte ta ut dem som vi vill, det ska godkännas först. Så vi fick rådet att starta ett nytt konto, sen kan man ju själv döpa det till vad man vill i internetbanken så vi har ett konto som är vår sons, men det står på oss. Känns också bra, för har vi lyckats spara mellan 50-100tusen när han är 18, så kanske han inte är så mogen att han ska få tillgång just då. Kanske bättre att få dem när han flyttar hemifrån/ska köpa nåt stort.

Känns ju onekligen som att detta med facit i hand är vad vi bord gjort från första början, men dom lät som sagt var så himla med på noterna att vi inte trodde det skulle bli några problem :/
  • Liten till
    Anonym (Ts) skrev 2015-01-21 19:16:11 följande:

Känns ju onekligen som att detta med facit i hand är vad vi bord gjort från första början, men dom lät som sagt var så himla med på noterna att vi inte trodde det skulle bli några problem :/

Förstår det. Sluta spara på det kontot och öppna ett under ert eget namn.
  • Anonym (Oxå Nordea)

Vi har ett sparkonto till vår son i Nordea. När vi öppnade kontot fick vi skriva fullmakter så vi kan plocka ut pengar var för sig, vilket är bra då vi är separerade.

Känns som Nordea råkade missa denna detalj för er :(.

• Anonym (Hhj)
    Anonym (Ts) skrev 2015-01-21 19:12:51 följande:

Problemet är att detta inte alls va vad vi trodde vi skrev upp oss på. Att det skulle behöva vara så krångligt. Då hade dom lika gärna kunnat förslå för oss att öppna ett sparkonto i vårt namn med henne som förmånstagare då dom visste att vi skulle använda pengarna genom åren. Självklart kan jag köpa sakerna på avbetalning och visa upp kvittot på banken och gå den långa vägen, men varför ska jag iöht behöva göra det? Dom kan ju se klart och tydligt att alla pengar på hennes konto kommit från mitt konto, så rent krasst känner jag att dom inte ens har rätt att ifrågasätta vart pengarna ska gå, än mindre kräva att jag FÖRST ska köpa det på delbetalning. Galet i mina öron, men det kanske är så det fungerar, önskar bara att någon hade förklarat detta tidigare

Du behöver inte köpa på avbetalning. Det banken kräver är att ni betalar tillbaka pengarna till barnets konto. De har rätt att göra det för att kontot inte är i ditt namn. Det är för att skydda barnets pengar.
  • Jenny 82

Men alla "barn" är inte mogna att få sina pengar på 18-årsdagen, men det verkar ju inte bankerna förstå. Kan förstå att man behöver ha skydd men dessa extrema regler för pengar man tagit ur egen ficka, sättet man blev bemött på banken (som om du var kriminell) & till sist, byte av regler utan att informera eller skriva om avtal. Man undrar ju om dessa ny avtal är godkända när ingen skrivit på de nya villkoren för uttag.

Svar på tråden får ej ta ut sparpengar