villsågärna38 skrev 2015-02-18 20:55:59 följande:
Oj va jobbigt Judda!! Inte kul alls. Förstår att du blir ledsen. Du kämpar verkligen. För det första, ta kontakt med Amningshjälpen. Där kan du få en hjälpmamma som blir din personliga rådgivare. Kan vara guld värt! För det andra så fortsätt amma, amma, amma.
Har hon rätt tag? Det funderar jag lite över. Utan rätt tag kommer det ju inte så mkt mjölk. Googla om du är osäker. Sen tycker jag att du ska pumpa en gång emellan om hon sover 4-5 timmar. Det gäller ju att hon suger mkt på bröstet för att mjölken riktigt ska komma igång. Dagen som det kickade igång ordentligt för mig ammade Lovisa i princip non stop dygnet innan. Pirr kände jag bara första dagarna, känner ingenting alls nu då jag ammar och hade inte direkt ont i början så det är så olika. Har aldrig haft blåsor heller. Att hon skriker och bökar kan ju vara att hon har tuttförvirring och blir irriterad över att det inte kommer lika lätt ur bröstet som ur flaskan. Kan ju även vara att du inte fått igång mjölken tillräckligt. Har du lyckats trappa ner på ersättningen något? Hur mkt och hur ofta ger du av den? Hur länge ammar hon innan?
Minifom och Semperdroppar är annars bra tips. Bebisar kan även bli överstimulerade och gnälliga på kvällen för att de är trötta. Testa att amma i lugn och tyst miljö på kvällen med dämpad belysning. Inte framför tv osv och lägg henne tidigare på kvällen. Kan också vara det som spökar.
Kram
Tack för svaret!
Har varit på amningsmottagningen en gång i förra v och hon tyckte att taget såg bra ut. Doris gapar stort och då trycker jag henne till bröstet och det brukar funka. Båda läpparna är utvikta när hon suger och jag ser att det jobbar vid röst och kinderna är runda. I början på bb tog hon bara bröstvårtan och då gjorde det skitont men nu gör det inte ont alls, så det borde ju också vara ett tecken? Jag tror att det stora problemet är att hon suger så klent. Nu kan jag t o m känna att det spänner lite i brösten så tror att det finns mjölk, men hon lyckas liksom inte få ut den. Jag kör kompressioner när hon äter och det hjälper lite, men knappast när hon snuttar och bara somnar...
Man kanske skulle ringa Amningshjälpen iaf, de kanske har ngt råd.
Lite tuttförvirrad börjar jag undra om hon inte är. Men borde hon inte ha problem varje gång då? Det är bara på kvällen och natten som hon rycker och sliter.
Har trappat ner ganska rejält på ersättningen sedan i helgen. Innan ammade jag 10 min per bröst och sen fick hon 65 ml ersättning, men kände att mjölkproduktionen aldrig kom igång då eftersom hon ammade så lite och sov så mkt. Så nu har jag försökt att bara ge ersättning när det blivit ohållbart med skrik och/eller maratonamning. Så de senaste dagarna har hon fått 65 ml 3-4 ggr per dygn bara och så får hon amma i stort sett så mkt hon vill däremellan, men problemet är som sagt att hon bara somnar så jag är rädd att hon får i sig alldeles för lite nu. Bävar för nästa vägning på onsdag på BVC.