• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Danisen
    Bell13 skrev 2015-02-06 14:14:29 följande:

Hej på er, 

har varit hos min bm idag och hon tyckte att mitt fundusmått eller vad det heter var i minsta laget. v 33 idag 32+0 och 30 cm för exakt 2 v sedan var det 29 cm så det har ökat 1 hel cm 

Jag har alltid fött lite mindre barn 2780 g resp 3060 g. Hon frågade just om jag gjort det och hon sa också att hon inte är orolig men att hon vill kolla upp om det är så att han är liten men följer sin kurva eller om det kan vara så att moderkakan inte riktigt fungerar och att han inte får tillräckligt med näring. Ett tillväxtultraljud är inbokat till på tisdag kl 9.00. 

Finns det möjligtvis nån av er här som kommer ihåg vad ni hade för mått i v 33?

Jag hade 32 i sf mått i v.33+0 var inte hos bm v.32+0.
  • Irma01

Angående Google kan jag säga att när jag var sjuk var min läkares första mening: "och håll dig borta från Google, för då hinner du dö flera ggr". Kan säga att jag tittade ändå och han hade helt rätt, det gav mig bara panik så jag lyssnade till slut.

Ibland är det av ondo att vilja veta allt. Dessutom är jag helt övertygad att man påverkar barnet med sin egen oro, de känner av det och blir mer nervösa, oroliga själva.

Och allvarligt talat, om man läser allt så vågar man inte göra något längre, då det mesta är ju farligt...

Nåväl, bara min inställning på livet, där kan jag säga att sjukdomen gav mig en annan syn på livet!

Villsågärna, ja det var mycket lättare att distrahera honom nu när han är mer intresserad av saker

Han sitter just nu i babysittern och leker, och verkar må ok just nu.

Kram!

• johjen
    Irma01 skrev 2015-02-06 12:34:45 följande:

Hej tjejer!

Vsg, inget kul med en super morgonpigg storasyster! Hoppas du hinner vila under dagen.

Johjen, bar att du hittade den artikel, nu kan du verkligen släppa stressen angående vikten och ge det den tid det behöver! Inget dålig samvete här inte!!!

Lelle 75, skönt att det går åt rätt håll, även om jag kan verkligen förstå din frustration. Men du ska se att det vänder snart.

Hoppfulla fia, Storytel var verkligen en bra idé!

Vi har just kommit hem från BVC, där Victor fick sin tredje dos av Rota och sina andra sprutor. Duktig liten kille som knappt grät, dock tyckte han verkligen inte om Rota denna gång. Hans minspel var bara för roligt, och vår BVC sköterska kunde inte hålla sig för skratt. Lilla charmtrollet!

Han väger nu 7kg 250 g, och är 66 cm lång. Tydligen en riktig medelsvensson, han är prick i mitten av varje kurva

Nu ska vi iväg och handla lite han och jag, så att vi är hemma i god tid i fall han skulle bli lite gnällig i kväll...

Kram på er!

Oj så stor han har blivit Victor! Är det dags för nästa fas snart?

Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-06 15:28:42 följande:

Angående Google kan jag säga att när jag var sjuk var min läkares första mening: "och håll dig borta från Google, för då hinner du dö flera ggr". Kan säga att jag tittade ändå och han hade helt rätt, det gav mig bara panik så jag lyssnade till slut.

Ibland är det av ondo att vilja veta allt. Dessutom är jag helt övertygad att man påverkar barnet med sin egen oro, de känner av det och blir mer nervösa, oroliga själva.

Och allvarligt talat, om man läser allt så vågar man inte göra något längre, då det mesta är ju farligt...

Nåväl, bara min inställning på livet, där kan jag säga att sjukdomen gav mig en annan syn på livet!

Villsågärna, ja det var mycket lättare att distrahera honom nu när han är mer intresserad av saker

Han sitter just nu i babysittern och leker, och verkar må ok just nu.

Kram!

Så rätt!! Oro gynnar ingen, allra minst de små Förstår att din sjukdom gav dig en ny syn på livet! Nog en syn vi alla borde ha.

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-02-06 15:56:19 följande:
    Oj så stor han har blivit Victor! Är det dags för nästa fas snart? smile1.gif

Kram
    Ja, tre dagar tills nästa fas...vi får se hur den blir!

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-06 16:14:52 följande:
    Så rätt!! Oro gynnar ingen, allra minst de små smile5.gif Förstår att din sjukdom gav dig en ny syn på livet! Nog en syn vi alla borde ha.

Kram
    Ja, du vet hur det är...något bra kommer alltid ur det svåra!
  • lelle75
    johjen skrev 2015-02-06 11:38:41 följande:
    Adam är inte täppt förutom när han får upp bröstmjölk i näsan men tror helt enkelt att han börjar bli stor, 4 månader nu, och börjar använda munnen mer.
    Låter jättebra om de mer naturligt börjar använda munnen vid fyra månader, då blir ju inte Alice täppa ngt problem framöver.
  • Bell13
    johjen skrev 2015-02-06 11:32:35 följande:
    Ja för jag haft hör/läst att de kan få adhd om de sover med öppen mun för tidigt! Eller rättare sagt att hjärnan inte får tillräckligt med syre och de öppnar munnen.. Som sagt Google är inte alltid så bra... smile5.gif
    Men det kan väl inte stämma? Det är väl ärftligt väl?
  • johjen
    Bell13 skrev 2015-02-06 18:44:42 följande:

Men det kan väl inte stämma? Det är väl ärftligt väl?

Nej precis stämmer inte!
  • villsågärna38

Nån mer som ammar? Lovisa somnade 19.30 igår och jag ca 21. Sovit fem tim nu. Så skönt! Ibland är det värt det att gå och lägga sig tidigt även om det inte blev mycket till fredagskväll. Klockan är ju bara 02 så lär ju få flera timmar till också. Underbart!

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015