• nilsson123

Hjälp mig att identifiera och bli av med badrumskryp

Hej!
    Vi har bott i en lägenhet i 5 år och aldrig haft problem med ohyra, nu hittade jag plötsligt (vi bor på 4:e våningen) detta kryp på golvet i badrummet där vi har dusch, handfat och toalett:
    Vad är det för kryp?
    Hur blir man av med dessa eller gör det säkert att de inte dyker upp igen?
  • Svar på tråden Hjälp mig att identifiera och bli av med badrumskryp
  • Flisan79

Extremt stor bild!!!!

Hittade tillslut själva insekten och den påminner om en pälsänger. Svårt att se i så extrem förstoring.

• Flisan79

Ser fortfarande ut som en pälsänger. De är inte mycket att göra åt tyvärr utan finns i väldigt många hem.

Städa är väl det man kan göra då de trivs i damm. De gillar även att äta vissa tyger så håll koll längst in i garderoberna.

• Åsa

Det är en pälsänger (tvärbandad eller något liknande heter varianten), larven till en liten skalbagge. Badrummet är ingen typisk plats för den - den lever vanligen på tyg i naturfibrer, men kanske har den tillräckligt med avkammat hår, hudflagor etc att äta i badrummet. Värre om ni får in den i garderoben dock. 
    Töm, dammsug ordentligt, frys i tre dagar eller tvätta i 60 grader ev angripna textilier. Somliga påstår att cederträbitar förebygger.
    Du hittar info om bekämpning om du googlar på "pälsänger"

• nilsson123

tack för informationen, skall nu ta en ordentlig titt i garderoben för att se att det inte finns flera!

• HWR
    nilsson123 skrev 2015-01-21 19:40:31 följande:

tack för informationen, skall nu ta en ordentlig titt i garderoben för att se att det inte finns flera!

Hittar du en brukar de dessvärre finnas många fler :(
Svar på tråden Hjälp mig att identifiera och bli av med badrumskryp