• Äldre 21 Jan 21:12
    2763 visningar
    11 svar
    11
    2763

    Mitt lilla änglabarn

    Mitt lilla änglabarn

    Det blev en överraskning i mitten av september 2014 plussade vi. Känslorna var överväldigande eftersom det var inget som vi hade planerat. Men lyckan steg och valet var självklart. Vi ska ha ett till barn och stora förhoppningar på att det var en liten tjej denna gång.

    Efter många veckors illamående och en sjukskrivning, började jag känna mig lite bättre. Då kom första orostecknet. Mitt under julen fick jag en blödning och trodde att jag skulle få missfall. Oroliga och rädda åkte vi in för kontrollundersökning och det var en stor lättnad att få se det lilla livet med hjälp av ultraljud. Hjärtat slog och liten rörde sig för fullt.

    Jag fick tid för ultraljud den 9 e januari 2015. Jag såg fram emot ultraljudet och nyfiken på barnets kön. Undersökningen blev allt annat än vad jag hade förväntat mig. Jag fick träffa en barnmorska som genomförde ultraljudet, hon tyckte inte att hon såg tillräckligt av det hon ville se och bad mig vänta i väntrummet för att ytterligare undersökning. När jag blev inkallad för andra gången var det två barnmorskor som undersökte mig, jag fick då veta att jag väntade en liten flicka. Men barnmorskorna ville ha ytterligare en bedömning av vad de såg och skickade ut mig i väntrummet. Vid det här laget började jag bli lite fundersam. När jag blev inkallad för en tredje undersökning fick jag träffa en läkare samt de två barnmorskorna. Denna gång var det läkaren som undersökte mig och berättade att barnet har en förträngning i tarmen vilket ofta är vanligt hos barn med down syndrom. Jag fick göra ett fostervattenprov som skickades iväg på analys samma dag. Jag bröt ihop totalt när jag åkte hem, förvirrad och orolig.

    Fem orolig dagar senare fick jag svar, den lilla flickan jag bar på i magen hade down syndrom. Jag och min man fick ta ställning till om vi skulle avbryta graviditeten eller om vi kan ge flickan ett bra liv trots hennes grava funktionsnedsättning samt somatiska svårigheter som skulle innebära avancerade operationer redan när hon föddes. Vi beslöt oss för att avbryta graviditeten.

    Eftersom jag var i v. 20 var vi tvungna och ansöka till socialstyrelsen om sen abort. Vilket godkändes. Jag lades in den 17 januari på Västerås lasarett, efter 11 h med värkar födde jag en liten flicka och Jag kan inte beskriva vilken sorg jag kände i det ögonblicket. Jag grät och mitt hjärt värkte. Personalen tvättade av henne och bäddade ner henne i en liten korg. Vi hade henne hos oss i över en timme innan vi lämnade henne ifrån oss. Vi beundrade henne och jag är tacksam över den timmen som vi var tillsammans. Nu efteråt känner jag mig tom och ledsen, jag saknar mitt lilla änglabarn och jag vet inte hur jag ska hantera min sorg. Jag hade sådana förväntning på min graviditet och hur livet skulle bli med ytterligare ett barn. Den glädjen och planerna spolades bort.

    Jag behöver stöd och råd!

  • Svar på tråden Mitt lilla änglabarn
  • Anonym (kram)
    Äldre 21 Jan 21:17
    #1

    Jag beklagar.
    Det finns väl inget att säga som kan trösta egentligen, annat än att tiden går och sorgen ändrar skepnad.
    Det jag spontant känner är att ert val sannolikt besparat henne mycket lidande, många operationer och långa sjukhusvistelser. Ingen kan säga hur hennes liv skulle blivit, men jag är säker på att ert beslut var välgrundat, och att ni valde det bästa för er familj (storasyskon?) och för er dotter.

  • Anonym (S)
    Äldre 21 Jan 21:21
    #3

    Jag beklagar verkligen, ni gjorde det ni fann bäst för er dotter. 
    Försök finna styrka i det, och sörj, du har förlorat din dröm den här gången
    Du har rätt att sörja, men kom ihåg att sorgen bleknar, den blir inte mindre, men andra saker kommer in i livet och blir mer akruella.
    Ta hand om dig. 

  • Kattfl­ickan
    Äldre 21 Jan 21:30
    #5

    Beklagar verkligen! Jag har varit med om detsamma. Två gånger pga att jag har ett genetiskt fel. Det är verkligen det värsta som kan hända. Men du kommer att ta dig igenom det här och må bättre. Skriver mer sen. Kramar!

  • Äldre 21 Jan 22:00
    #6

    Jag sänder er en stor kram! Kan inte föreställa mig hur mycket sorg du måste känna men jag hoppas att du får den hjälp och stöd du behöver för att kunna ta dig förbi det här....

  • Äldre 21 Jan 22:26
    #7

    Skickar också styrkekramar och sörj den tid du behöver och låt ingen ta det ifrån dig.

    ??

  • Äldre 21 Jan 22:27
    #8
    angienea skrev 2015-01-21 22:26:27 följande:

    Skickar också styrkekramar och sörj den tid du behöver och låt ingen ta det ifrån dig.

    ??


    Det skulle bli hjärtan...<3 <3
  • Anonym (:()
    Äldre 21 Jan 23:59
    #7

    Åh så fruktansvärt, beklagar verkligen. Sänder en stor styrkekram!

  • Äldre 22 Jan 07:07
    #8

    Tack för era fina och stöttande ord????

  • Anonym (C33)
    Äldre 22 Jan 11:59
    #9

    Beklagar sorgen. Vilken jobbig upplevelse. Och vilket svårt beslut ni var tvungna att ta. Det tar tid att sörja sånt här. Men det klingar av. Det kommer en vår och en sommar, och så småningom ett barn som mår bra. 

  • Äldre 22 Jan 12:02
    #10

    beklagar sorgen <3 många kramar.

  • Camill­aAnder­sson
    Äldre 26 Jan 14:02
    #11

    Vill bara skicka varma kramar! Hjärta

Svar på tråden Mitt lilla änglabarn