• Anonym (?)

Går det att anmäla läkaren som skriver fortsätter skriva ut narkotikaklassat?

Jag sökte hjälp och försökte få min mamma tvångsomhändertagen då hon missbrukar stora mängder Imovane. 
    Läkaren kom på hembesök och mamma var väldigt påverkad. Han såg detta också samt räknade tabletter och gjorde sina undersökningar. 
    Han kom fram till att hon behövde hjälp men inte tvångsomhändertas. 
    Han "svartlistade" henne från att kunna få narkotikaklassade/beroendeframkallande preparat ch berättade att varje gång hon försökte få ut något liknande så kom en varning upp i journalen. 

Härefter följde samtal för mig med psykiatrin och deras läkare som sa samma sak (jag pratade med psykiatrin för min mammas räkning) 

I helgen såg jag att allt inte stod rätt till, hon sluddrade, kunde knappt gå, hallucinerade, var dagvill, hade ingen koll på någonting. Började misstänka missbruk igen men förstod inte vart hon fått tag på tabletter och hittade ingenting hemma hos henne. 
    Min pappa har fullmakt för att hämta ut medicin åt henne och bad honom därför gå in på Apoteket och kolla. 
    Ja men visst, två dagar innan hade hon hämtat ut Imovane. 30 tabletter som hon satt i sig på två dagar alt 1 dag. 
    Utskrivet av SAMMA läkare som jag pratat med, som sett henne missbrukat och som jag kontaktat för tvångsomhändertagning. 
    Frågar man henne förnekar hon allt, ljuger och slingrar sig. Blir arg på MIG för att jag misstänker. 

Hur gör man nu? Ska jag gå ner på psyk och prata med läkaren IGEN eller ska jag bara anmäla denne? Går det? Vart vänder man sig och vad anmäler man honom för?

Blir bara så ledsen.. Sjukvården/psykvården är ett stort skämt. Hon hade, enligt min pappa, försökt hämta ut medicin (han visste inte vad) på torsdagen men apoteket hade sagt att allt var uttaget. Då hade hon ringt till läkaren och bett denne skriva ut mer. Och han gjorde det! Trots vetskapen om hennes missbruk! Vem gör så? Hon skulle ju vara svartlistad.. 

• Svar på tråden Går det att anmäla läkaren som skriver fortsätter skriva ut narkotikaklassat?
  • Anonym (Soc.)

Det är inte läkare och sjukvården som omhändertar folk med tvång när det gäller missbruk. Det är socialtjänsten som gör en sådan utredning och ansökan om vård. Du ska göra en lvm-anmälan till socialtjänsten. Om du anser att läkaren handlar oetiskt kan du anmäla honom till IVO.

• Anonym (?)
    Anonym (Soc.) skrev 2015-01-21 22:21:08 följande:
    Det är inte läkare och sjukvården som omhändertar folk med tvång när det gäller missbruk. Det är socialtjänsten som gör en sådan utredning och ansökan om vård. Du ska göra en lvm-anmälan till socialtjänsten. Om du anser att läkaren handlar oetiskt kan du anmäla honom till IVO.
    Ja alltså jag tog kontakt med psykiatrin (eftersom hon går där regelbundet) efter en överdos. Därifrån skickade dom en läkare för utredning hem till henne samma dag. 
    Något annat alternativ blev jag inte informerad om? Ingenting om socialtjänsten..

Ja jag anser att att han handlar både oetiskt och fruktansvärt. Om en "svartlistad" människa får ut samma preparat som den använde för att både överdoser och missbruka så är det ju fel? 
    När det dessutom var samma läkare som satte varningen i hennes register?
    Och när missbrukaren ringer och säger: Jag vet att mina tabletter skulle räcka månaden ut men nu är dom slut efter två dagar, kan jag få nya?
    Och så skriver läkaren ut mer? Är det inte fel? Kan man göra så?
  • Anonym (Hanna)

Jo, det var absolut fel av läkaren att skriva ut mer medicin. Tycker du ska göra en anmälan till IVO, men eftersom deras utredningar kan ta upp till 12 månader så tycker jag du ska ringa upp läkaren och säga ifrån så att denne inte gör samma sak en gång till.

Angående omhändertagandet så är det så i sverige att dem som kan omhänderta någon under LVM (lagen om vård av missbrukare) är socialtjänsten. Att omhänderta någon under LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård) däremot är det sjukvården som gör. Jag tycker absolut du ska ringa socialtjänsten för råd och ev hjälp.

• Carnitas

Anledningen till att läkaren skriver ut mer, kan vara va en orsak.
    Få reda på denna orsak, går inte att får reda på utan man pratar med aktuell läkare.
    En orsak som poppar upp i mitt huvud först, är att det föreligger en självmordsrisk om patienten inte får mer.

Då är det inte fel av läkaren att skriva ut mer, men läkaren bör ju säkra upp att patienten får annan hjälp också.
    Så denna risk minskas kraftigt eller försvinner.
    Det är sagt utan att ha en aning i hur läkaren har tänkt.
    Är inte det minst otänkbart att h*n inte heller brytt sig.
    Detta kan man inte få reda på, utan att fråga och fått motivering.

Man ställer frågan förutsättningslös, så man inte får läkaren i försvarsställning.
    Utan får läkaren att sakligt förklara problemet.
    För får man läkaren i försvarsställning, så blir det väldigt svårt att reda ut problemet och lösa problemet.

• Anonym (?)
    Carnitas skrev 2015-01-22 22:45:31 följande:

Anledningen till att läkaren skriver ut mer, kan vara va en orsak.
    Få reda på denna orsak, går inte att får reda på utan man pratar med aktuell läkare.
    En orsak som poppar upp i mitt huvud först, är att det föreligger en självmordsrisk om patienten inte får mer.

Då är det inte fel av läkaren att skriva ut mer, men läkaren bör ju säkra upp att patienten får annan hjälp också.
    Så denna risk minskas kraftigt eller försvinner.
    Det är sagt utan att ha en aning i hur läkaren har tänkt.
    Är inte det minst otänkbart att h*n inte heller brytt sig.
    Detta kan man inte få reda på, utan att fråga och fått motivering.

Man ställer frågan förutsättningslös, så man inte får läkaren i försvarsställning.
    Utan får läkaren att sakligt förklara problemet.
    För får man läkaren i försvarsställning, så blir det väldigt svårt att reda ut problemet och lösa problemet.

Självfallet ska jag prata med läkaren. Har fått en telefontid. 

MEN! Mammas psykiatriker sa en gång: Denna läkare är en sån som känner att det är bättre att droga patienter än att ta itu med det verkliga problemet. 

Tex så fick mamma en medicin som är direkt livsfarlig för hennes grundsjukdom. Den kan utlösa sjukdomen i taket och det skrev läkaren ut för att mamma BAD om den då hon läst att den hjälper även mot viktminskning. Jag tycker att man borde läsa på lite om man är läkare.. Vilka mediciner som passar och inte passar tex. 
  • Carnitas
    Anonym (?) skrev 2015-01-23 10:59:38 följande:
    Självfallet ska jag prata med läkaren. Har fått en telefontid. 

MEN! Mammas psykiatriker sa en gång: Denna läkare är en sån som känner att det är bättre att droga patienter än att ta itu med det verkliga problemet. 

Tex så fick mamma en medicin som är direkt livsfarlig för hennes grundsjukdom. Den kan utlösa sjukdomen i taket och det skrev läkaren ut för att mamma BAD om den då hon läst att den hjälper även mot viktminskning. Jag tycker att man borde läsa på lite om man är läkare.. Vilka mediciner som passar och inte passar tex. 

Det är bra, så får man hoppas man får en vettig förklaring.
    Men du har full insyn?
    Så inte sekretessen hindrar läkare att berätta allt?

• Anonym (Me)

Usch va jag lider med dig! Har själv en mamma som missbrukar imovan. Vidrig medicin med vidriga biverkningar!

Min mamma har varit tvångsintagen 3 ggr men håller fortfarande inte ens med om att hon är en missbrukare eftersom en läkare ordinerar tabletterna till henne.

Det senaste är att hon blandar imovan med allergimedicin för att få ökad effekt. Ett litet trix hon lärde sig genom att läsa bipacksedeln.

• Carnitas
    Anonym (Me) skrev 2015-01-23 18:59:09 följande:
    Usch va jag lider med dig! Har själv en mamma som missbrukar imovan. Vidrig medicin med vidriga biverkningar!
    Min mamma har varit tvångsintagen 3 ggr men håller fortfarande inte ens med om att hon är en missbrukare eftersom en läkare ordinerar tabletterna till henne.
    Det senaste är att hon blandar imovan med allergimedicin för att få ökad effekt. Ett litet trix hon lärde sig genom att läsa bipacksedeln.

Är denna boost på imovanen speciellt stor med antihistaminer?
    Det vanligaste som folk boostar med är alkohol och grapefrukt.

Z-Mediciner/droger och alkohol är det många som missbrukar, slutar med att asken görs slut på kort tid.
    TS gör din mor detta?
    Då med alkohol?
    De som gör så, öppnar paketet med tabletter, tar sig 3-4st sen dricker en del alkohol.
    Sen slutar de inte dricka eller ta tabletter, innan tabletterna är slut(jävla tur att det är i princip omöjligt att överdosera och dö på dessa z-mediciner/droger)
    Och kommer inte ihåg nått, och under tiden hittar de på massa tokiga saker.
    Inte ovanligt de hamnar sittandes på golvet, med MASSOR av godsaker och mat, och bara trycker in i munnen.

• Anonym (?)
    Carnitas skrev 2015-01-23 20:26:04 följande:

Är denna boost på imovanen speciellt stor med antihistaminer?
    Det vanligaste som folk boostar med är alkohol och grapefrukt.

Z-Mediciner/droger och alkohol är det många som missbrukar, slutar med att asken görs slut på kort tid.
    TS gör din mor detta?
    Då med alkohol?
    De som gör så, öppnar paketet med tabletter, tar sig 3-4st sen dricker en del alkohol.
    Sen slutar de inte dricka eller ta tabletter, innan tabletterna är slut(jävla tur att det är i princip omöjligt att överdosera och dö på dessa z-mediciner/droger)
    Och kommer inte ihåg nått, och under tiden hittar de på massa tokiga saker.
    Inte ovanligt de hamnar sittandes på golvet, med MASSOR av godsaker och mat, och bara trycker in i munnen.

Nej det tror jag inte..? Alltså jag vet att hon trycker 15 tabletter i snitt på ca 12 timmar. Hon är bipolär i grunden. 

Minnseluckor har hon. I lördags var hon på banken stenad och flyttade runt pengar, sa upp autogiro och en massa annat knepigt. Hon blev helt chockad när det kom ett brev om detta. 
    Alltså, det går inte att förklara hur hon beter sig på dessa överdoseringar. Det är sjuka saker hon kan få för sig. Sen om grundsjukdomen gör sig mer framträndande när hon missbrukar vet jag inte men jag är rädd att det slutar med döden.. Hon har, i sitt rus och brist på fler tabletter, överdoserat litium (som är till för bipoläriteten) tills njurarna la av och ambulansen fick ta in henne. 
  • Carnitas
    Anonym (?) skrev 2015-01-23 23:27:07 följande:
    Nej det tror jag inte..? Alltså jag vet att hon trycker 15 tabletter i snitt på ca 12 timmar. Hon är bipolär i grunden. 

Minnseluckor har hon. I lördags var hon på banken stenad och flyttade runt pengar, sa upp autogiro och en massa annat knepigt. Hon blev helt chockad när det kom ett brev om detta. 
    Alltså, det går inte att förklara hur hon beter sig på dessa överdoseringar. Det är sjuka saker hon kan få för sig. Sen om grundsjukdomen gör sig mer framträndande när hon missbrukar vet jag inte men jag är rädd att det slutar med döden.. Hon har, i sitt rus och brist på fler tabletter, överdoserat litium (som är till för bipoläriteten) tills njurarna la av och ambulansen fick ta in henne. 

Ingen alkohol?
    Minnesluckor är sjukt vanligt med alkohol, även i små mängder.
    Eller grapefrukt.

Det finns en hampaolja, som kan hjälpa personer med psykiska sjukdomar/åkommor.
    Det är en cannabis, UTAN THC, och som inte är berusande.
    Nu ni som inbillar er att jag förespråkar droger, eller romantiserar droger.

Så är detta INTE INTE INTE, en drog!!!!!!!!!!!
    Det är dyrt, men på vissa psykiska sjukdomar eller EP-anfall är det effektivt.
    cbdolja.com/

• Anonym (Me)

Min mors cocktail består även av mängder vin och varierande antidepressiva/lugnande. Hon kan ha minnesluckor som varar i dagar. Hon blir verkligen helt väck av dessa tabletter.

• Carnitas
    Anonym (Me) skrev 2015-01-25 20:34:09 följande:
    Min mors cocktail består även av mängder vin och varierande antidepressiva/lugnande. Hon kan ha minnesluckor som varar i dagar. Hon blir verkligen helt väck av dessa tabletter.

Lugnande i form av benzo?
    Benzo boostas rejält av alkohol, då de bägge verkar på GABA-systemet.

Sen finns det många olika benzo, där vissa helt suddar ut personligheten nästan.

• Anonym (Me)

Vilka har jag idag inte längre koll på. Kan dock intyga att det stämmer helt det du skriver om personligheten. Det är fruktansvärt att tvingas se effekterna av dessa mediciner/droger.

Svar på tråden Går det att anmäla läkaren som skriver fortsätter skriva ut narkotikaklassat?