• BandAnna

Vem äger sakerna?

Jag ska snart flytta ihop.
    Dock har blivande sambon kommit på att han ska lägga sitt överskott av pengar p sina befintliga tekniska prylar istället för att bidra med pengar till möbler. Vilket i praktiken innebär att om vi ska ha några möbler så får jag bekosta dem. Irriterande JA!

Men jag orkar inte tjafsa om det utan tänker att fine, jag kan väl betala. Dock vill jag var säker på att de kommer tillfalla mig om det är så att vi någon gång (hemska tanke) bestämmer oss för att flytta isär.
    Så låt säga att jag köper möblerna nu innan någon av oss är skrivna på adressen, och jag skriver mig på den först, kommer då möblerna anses vara mina om vi skulle flytta isär?

Och alla kommentarer om min sambos val tänker jag ignorera. Besvara bara mina frågor så är jag glad.

• Svar på tråden Vem äger sakerna?
  • lilly

Om möblerna är tänkta för att användas gemensamt vid inköpet så ska de delas enligt sambolagen. Vill du inte det-skriv samboavtal.

• Mandel

Vill han ha hälften av möblerna så ska du ha hälften av teknikprylarna!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Soffan
    lilly skrev 2015-01-22 17:43:41 följande:

Om möblerna är tänkta för att användas gemensamt vid inköpet så ska de delas enligt sambolagen. Vill du inte det-skriv samboavtal.

Precis så är det!
  • EnGladPingvin

Grundregeln är att bohag som är inköpt för gemensamt bruk vid samboskap delas lika vid en bodelning oavsett vem som köpt dem. Till bohag räknas den huvudsakliga bostaden (inte fritidshus), möbler o.dyl. T.ex. bil och cykel räknas inte dit. Tekniska prylar kan räknas dit, men det är inte säkert. T.ex. en dator som den ena parten använder som sin räknas inte dit. Jag har lite svårt att förstå varför du går in i ett samboförhållande med någon som ställer de kraven, men om du gör det se till att skriva samboavtal.

• Rafael90
    lilly skrev 2015-01-22 17:43:41 följande:

Precis. Kan du bevisa att du köpte dem för ditt personliga bruk så delas de inte, men det lär bli svårt att bevisa. Skriv avtal.
  • Aniiee

Varför ska du ha ett hem gemensamt med någon som inte har intresse att skapa ett gemensamt hem, undrar jag.....

Men, som de andra sagt, skriv avtal om du bekostar alla möbler, så du inte blir av med de om ni går isär senare.

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • BandAnna

Ja det kan ni ju fundera på.

Tack för de seriösa svaren (och i somliga fall delarna av dem). Då vet jag vad jag behöver göra.

• Kjell2

Köper du möblerna innan ni blir sammanboende ingår möbler inte i en bodelning.
    Köper du möbler till ert gemensamma hem när ni är sammanboende ingår det i en bodelning.

Vill du slippa risk för trassel vid en bodelning och bråk om exakt när möblerna köptes, när ni blev sammanboende, så skriv ett samboavtal.

• ploffsan

Tveksamt om du kommer att gilla hans egoistiska beteendet så att det håller för samboskap.

• BandAnna
    ploffsan skrev 2015-01-25 12:04:32 följande:

Tveksamt om du kommer att gilla hans egoistiska beteendet så att det håller för samboskap.

Är du inte läskunnig eller?

Svar på tråden Vem äger sakerna?