• Johan75

Jag är en reko man och far. Men nu är jag värd att älska med nån annan.

Anonym (Tja...) skrev 2015-01-26 09:22:34 följande:

Jag tycker att exklusiv sex är överskattat. Man sätter sex på en piedestal som nåt heligt. Vi skulle leva i en mycket lyckligare värld om sex var avdramatiserat och man kunde få ha sex med den man ville och det vore lika självklart som att ta en fika med nån man vill umgås med. Svartsjukan, behovet att äga en människa, ställer till med en massa elände i världen.

Möjligt - men ett samlag mellan en man och en kvinna har i princip alltid potentialen att mynna ut i en avkomma. Helt nya frågor och problem skulle behöva besvaras och lösas. 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Anonym (Tja...) skrev 2015-01-26 11:30:23 följande:
    Jo, men det ligger ju mer på teknikalitetsnivån. Det finns gott om saker vi gör i vardagen som vi "utsätter oss för" som riskerar att få livslånga konsekvenser, med det hindrar oss inte från att göra dem ändå.

Sätter du dig i bilen riskerar du att skada dig själv eller nån annan med men för livet, eller t.o.m. döda. Sånt händer varje dag.

När du eldar i din kamin, tänder ett stearinljus eller röker i sängen riskerar du att bränna ner ditt hus och kanske andras. Händer också alldeles för ofta.

osv. osv. Vi sätter alltså sex på en piedestal jämfört med annat i livet.
    Tja, eller så kanske vi sätter avkomman på en pidestal? 

Teknikaliteter vet jag inte riktigt om jag håller med om då det i grund och botten är väldigt mycket känslor inblandade. Om du får ett eller flera barn med dina "kaffekompisar" - hur ska du förhålla dig till det barnet? Hur påverkar det barnet vilken tid du kan lägga ner på nuvarande familj? Ska eventuellt arv från dig delas lika mellan alla möjliga avkommor? Vad kan det nya barnets mamma förvänta sig av dig när det kommer till uppfostran? Ska du vara pappaledig med det nya barnet och därmed minska din nuvarande familjs inkomst? Ska du försörja eventuella barn som din sambo får med de män som hon finner intressanta för stunden? Vilka rättigheter har barnet att veta vem som är pappa - och hur efterlever man de rättigheterna?

Sen kommer den där biologiska skillnaden mellan kvinnor och män. Medan män i princip kan skaffa barn på löpande band så kan en kvinna endast skaffa barn med en man, åtminstone en åt gången. 

Men visst - nog värdesätter jag mina barn, min partner och mitt sexualliv mer än bilkörning. 

Sen hoppas man väl även att antalet personer som röker i sängen 2015 är väldigt lågt. 
  • Johan75
    Anonym (Tja...) skrev 2015-01-27 08:12:29 följande:
    Du missförstod mig nog. Jag menar att huruvida man blir med barn eller inte är en teknikalitet, på samma sätt som om man krockar osv. Man kan skydda sig väldigt långt, men risken finns alltid eftersom man inte helt kan styra sin tillvaro.

På samma sätt riskerar man ju att välja fel partner och medvetet skaffa barn med. Det kan innebära ett livslångt lidande.

Jag anser att man i grunden fortfarande värderar just sexet mycket högre än allt annat i livet, och det är bara en social konstruktion med starka historiska kopplingar. Det finns exempel på samhällen där man uppfostrar barn gemensamt och där vem som är barnens biologiska föräldrar är av underordnad betydelse, för att ta ett exempel. Det fungerar där och skulle kunna fungera här. Men tack vare vår historia där vikten av att veta blodsbanden är så stark, och hur hela vårt ekonomiska system är uppbyggt så skulle det i praktiken vara extremt svårt att genomföra, det håller jag med om. Och det skulle ta generationer. Fast vi tar steg efter steg i den riktningen, där skola och dagis tar allt större ansvar i uppfostran, där kärnfamiljen är en krympande del av familjebildningarna och samhället tar ett allt större ekonomiskt ansvar för att ensamstående föräldrar ska klara sig osv.

Om man ser på det så är vi nog redan på god väg mot ett samhälle där vem som är föräldrar till ett barn spelar allt mindre roll. Hörde också på radion att nu kommer en ny lagstiftning initierad från EU som ska bryta upp vår arvslagstiftning och göra det möjligt att beröva sina barn även laglotten.

Små, små steg. Rätt vad det är lever vi i ett helt annat samhälle. På gott och ont.
    Ok, då är jag med. 

De samhällen där gemensam uppfostran går att finna på det sätt du beskriver är ytterst, ytterst få - och de kännetecknas väl även av en, i princip, avsaknad av privat egendom? Med privat egendom och ägande + arv så kommer kontroll över avkomman som ett brev på posten. Klart vi kan försöka avskaffa privat ägande - men det känns långsökt. 
  • Johan75
    Anonym (ms) skrev 2015-02-09 15:34:02 följande:

Nej, du har rätt i det du skriver. Självklart har man inte rätt att blåsa sin partner.
    Men en enstaka oväntad händelse som kvävs i sin linda kanske inte är värd att riskera ett långvarigt förhållande för och såra den andra personen. Det var inte bra att det hände, det är jag den första att fatta, men det gjorde det och det var totalt oväntat och planerat. Vi har som sagt inte haft nån mer kontakt. Det är naturligtvis en helt annan sak om man inleder en relation. Men man utgår väl från sig själv, hade motsvarande hänt min man så hade jag helst inte velat veta om det var en enstaka händelse. Jag vet att 99% anser att detta är en svart och vit fråga, själv tillåter jag en liten gråzon på den övriga procenten. Det är inte alltid så jäkla enkelt att leva i tvåsamhet. 

Jag tycker du beskriver, och skriver, bra om det du var med om. Du funderar och problematiserar. Du ser svårigheter och misstag. Det är det som skiljer dig från TS. TS ser inga egentliga problem (förutom möjligen rent praktiska). Han problematiserar inte. Han ser inga misstag. Allt TS gör är rätt och riktigt. Alla som inte tycker som TS är rädda och vågar inte LEVA. TS vågar LEVA och är rosa medan alla som inte tycker han verkar fantastisk är grå människor som inte har fattat det TS har fattat. VIVA TS! (Eller VIVA MIG SJÄLV, om man nu ska se det ur TS perspektiv)

Sen är det detta med gråskalorna. Det verkar onekligen som att många lyckas befinna sig just precis på rätt sida sin egen gräns på denna gråskala. Alla som gjort mer borde berätta för sin partner, men just jag känner just min partner - och hen skulle absolut inte vilja veta just precis det jag gjorde. Annat kanske hen skulle vilja veta, men inte just det jag råkade göra.
  • Johan75
    Hustru skrev 2015-02-13 13:07:06 följande:
    För mig är annan trohet viktigatre än sexuell, men inte för dig. jag respekterar det, men det vore bra om du kunde respektera min åsikt.
    Och för mig är flera sorters trohet viktig, inklusive den sexuella. Och när det gäller respekt så är det väl ändå viktigast att respektera hur någon förhåller sig till deras eventuella livskamrats åsikt?
Svar på tråden Jag är en reko man och far. Men nu är jag värd att älska med nån annan.