Anonym (Tja...) skrev 2015-01-26 11:30:23 följande:
Jo, men det ligger ju mer på teknikalitetsnivån. Det finns gott om saker vi gör i vardagen som vi "utsätter oss för" som riskerar att få livslånga konsekvenser, med det hindrar oss inte från att göra dem ändå.
Sätter du dig i bilen riskerar du att skada dig själv eller nån annan med men för livet, eller t.o.m. döda. Sånt händer varje dag.
När du eldar i din kamin, tänder ett stearinljus eller röker i sängen riskerar du att bränna ner ditt hus och kanske andras. Händer också alldeles för ofta.
osv. osv. Vi sätter alltså sex på en piedestal jämfört med annat i livet.
Tja, eller så kanske vi sätter avkomman på en pidestal?
Teknikaliteter vet jag inte riktigt om jag håller med om då det i grund och botten är väldigt mycket känslor inblandade. Om du får ett eller flera barn med dina "kaffekompisar" - hur ska du förhålla dig till det barnet? Hur påverkar det barnet vilken tid du kan lägga ner på nuvarande familj? Ska eventuellt arv från dig delas lika mellan alla möjliga avkommor? Vad kan det nya barnets mamma förvänta sig av dig när det kommer till uppfostran? Ska du vara pappaledig med det nya barnet och därmed minska din nuvarande familjs inkomst? Ska du försörja eventuella barn som din sambo får med de män som hon finner intressanta för stunden? Vilka rättigheter har barnet att veta vem som är pappa - och hur efterlever man de rättigheterna?
Sen kommer den där biologiska skillnaden mellan kvinnor och män. Medan män i princip kan skaffa barn på löpande band så kan en kvinna endast skaffa barn med en man, åtminstone en åt gången.
Men visst - nog värdesätter jag mina barn, min partner och mitt sexualliv mer än bilkörning.
Sen hoppas man väl även att antalet personer som röker i sängen 2015 är väldigt lågt.