• Fool

Jag är en reko man och far. Men nu är jag värd att älska med nån annan.

Tänk att man alltid tycker alla andra är så himla tråkiga och fyrkantiga när de inte vill samma sak som man själv vill... Drömmer

Kan man verkligen kalla ett övervägande som man gör med sig själv om ert gemensamma förhållandes gränser och framtid utan att involvera din partner för ... moget? Jag tycker det snarare låter som egoistiskt och egoism är väl knappast moget?

Livet är fullt av risker... ja tänk va lätt det är att ta risker med ANDRAS välmåenden? Jag menar det är ju inte du själv som kommer drabbas av ditt svek det är din fru och dina barn...

Hela din trådstart dryper av klyshor och dåliga ursäkter.... du är självklart fri att göra som du vill (det kommer du antagligen göra oavsett vad någon säger) men låt oss vara ärliga. Nej du har ingen som helst rätt att bedra din fru oavsett hur duktig du än anser dig vara och hur mycket du än anser att du är värd det. Den enda som kan avgöra om det är ok eller inte ok att du knullar andra är din fru inte du, om du nu väljer att göra det ändå bakom hennes rygg så är du inget annat än en fegis (du går hellre bakom ryggen än tar en konflikt) , en bedragare (du sviker era överenskommelser) och en lögnare (du döljer ditt svek för din fru). Sen är det det är upp till dig att avgöra vilken slag man du vill vara.

• Fool
    Anonym (Viva kärlek och bra sex) skrev 2015-01-23 16:02:08 följande:

Ärlighet är en gråskala. INGEN är helt ärlig i något sammanhang, den som säger det är en hycklare. Barn ljuger för föräldrar. Lärare ljuger för barn. Du ljuger för chefen och chefen ljuger för dig. Och du ljuger redan idag för din partner.

Mitt syfte är självklart inte att såra någon och jag gör allt som står i min makt för att undvika detta.

Som barn klättrade jag högst upp i en tall som stod i en skogsdunge. Jag kände en svindlande känsla när jag kom upp. Jag gjorde det enbart för min skull och jag har aldrig haft behov av att berätta om det för någon. Det hade bara blivit bannor från föräldrar och lärare. Jag kunde ha dött. Jag kunde ha blivit rullstolsbunden. Men JAG klarade av mina egna rädslor när jag tog mig upp. Jag lever med minnet att jag klättrade upp och det har stärkt mig i vissa situationer i livet.

Det här är exakt samma sak. Exakt.

Alltså du är verkligen ett unikum i att kläcka ur dig klyshor TS....

Ärlighet är en gråskala... vilket kvalificerat skitsnack...vem och varför man ljuger spelar väl ingen roll, poängen är väl snarare ATT man ljuger.

Mitt syfte är inte att såra... ja det är väl ganska självklart att syftet inte är att såra, ditt syfte är att knulla.... men likt förbannat så kan det mycket väl leda till att du sårar både din fru och dina barn... så vad spelar det för roll vilket syfte du har när konsekvenserna för andra likt förbannat innebär att de blir sårade?

Att du gör allt i din makt för att undvika det är ännu en lögn, vaddå ALLT i din makt? Det står väl i din makt att ge fan i att vara otrogen, men det tänker du vara ändå, så hur kan du då påstå att du gör ALLT i din makt..?

Om du vill klättra upp i en tall för att känna vinden är upp till dig , då tar du bara risker med ditt eget liv och det är ingen annan än du som drabbas om du trillar och bryter nacken, men i detta fall så är det inte ditt eget välmående du spelar ett högt spel med utan din frus och dina barns... det är inte du som kommer lida av ditt svek , det är dem.... så nej det är absolut inte samma sak.

• Fool
    Anonym (Tja...) skrev 2015-01-26 09:22:34 följande:

Men fattar ni inte, alla "hobbyfeminister"? Vi män har av kvinnorörelsen anklagats för att vara egoistiska drumlar som inte deltar i hemarbete och familjeliv utan bara jobbar och sen ägnar oss åt oss själva på fritiden, och orsaken till att kvinnorna inte velat ha sex är att de inte orkat efter att ha skött hela Familjen AB ensamma.

När nu männen har ändrat sig och är ansvarstagande familjefäder som tar sin del i allt som rör familjelivet och hushållsarbetet så faller det argumentet, men likförbannat kvarstår problemet att kvinnor tappar lusten till sex inom äktenskapet. (Ja, jag vet att det finns undantag, men problemet finns i massor av relationer, vanligare så än det motsatta.)

Vi män som verkligen har velat lösa problemet enligt regelboken åker ständigt på bakslag. Det kan bli bättre under en tid, men sen är man snart tillbaka på ruta 1. Till slut blir man frustrerad och söker andra lösningar. Javisst, lösningen borde vara att separera och leva loppan på egen hand. Men vi som också gjort så, hittat en kvinna som verkar ha motsvarat ens ideal på sexfronten, och efter ihopflyttning efter ett tag funnit sig sitta i samma sits igen, tappar tron på att det går att lösa detta enligt regelboken.

Varför skilja sig och träffa en ny när det ändå blir det samma? OK, man borde iofs då leva solo och bara träffa kvinnor för sex, och det är det jag skulle göra om jag separerade från min sambo nu (vilket börjar framstå som det enda möjliga). Men det finns så mycket som talar emot att man ska separera som barn, ekonomi, umgänge etc.

Ni som säger att det otrohet alltid kommer fram vet inte vad ni pratar om, för den otrohet som ni inte kommer fram finns ju inte med i statistiken. Och det förekommer en hel del! Tro mig, jag vet! Jag har sett relationer där otroheten har fungerat som den borde: som en ventil under en svår period och sen har paret hittat tillbaka igen. Sånt förekommer faktiskt.

Svek? Tja... men vi män som verkligen velat förstå varför kvinnan inte vill ha sex, som har gått i familjeterapi, egen terapi för att försöka fatta vad det är för fel en själv, i praktiken skött hela hushållet på egen hand för att kvinnan ska få förverkliga sig själv och vila upp sig osv. osv. men ändå blir inget bättre. Tror ni inte att vi känner oss svikna? Och att vi tappar tron på äktenskapet som institution?

Jag tycker att exklusiv sex är överskattat. Man sätter sex på en piedestal som nåt heligt. Vi skulle leva i en mycket lyckligare värld om sex var avdramatiserat och man kunde få ha sex med den man ville och det vore lika självklart som att ta en fika med nån man vill umgås med. Svartsjukan, behovet att äga en människa, ställer till med en massa elände i världen.

Du kanske inte varit tillräckligt tydlig med att du vill knulla andra än din partner när du gått in i nya förhållanden, jag menar det är ren skitsnack att sitta och påstå att det inte går att lösa detta enligt regelboken när det enda du behöver göra är att öppna käften och berätta för en eventuell partner att monogami inte är din grej och att du föredrar att ha sex med andra än din partner så får personen själv välja om hon vill eller inte vill vara med på det.

Det här är typisk skitsnack som många otrogna ägnar sig åt, först går man sjävmant med på ett sexuellt exklusivt förhållande, när saker och ting inte riktigt blir som de önskat sig så går man bakom ryggen på sin partner. Då kan man fråga sig, om man nu inte har för avsikt att leva monogamt, varför går man då in i ett monogamt förhållande öht? Ok visst en gång kan man förstå det , men du verkar ha gjort detta flera ggr? Är det inte dags att byta taktik och köra med öppna kort redan från början om vilket slags förhållande du vill ha istället för att springa omkring och bedra folk till höger och vänster? Om du inte är monogam varför låtsas du vara det?

Sen har du missuppfattat saker helt och hållet, det är inte exklusiv sex man sätter på pedistal, det är ärlighet. Du kanske borde prova på det någon gång, dvs vara ärlig med vad för slags förhållande du vill ha, stå för den du är, helst redan från början så kanske du slipper känna dig "ägd" eller "missförstådd". Om du inte är monogam så ska du väl kanske undvika att gå in i ett monogamt förhållande?
  • Fool
    Anonym (Tja...) skrev 2015-01-26 11:35:27 följande:
    Nu är det du som snackar skit eftersom du inte vet nåt om hur mina förhållanden sett ut. I det första gick jag in på samma premisser som alla unga människor gör, med sexet satt på en piedestal. I det andra var jag extremt noga med att berätta om mina preferenser och diskuterade öppet förhållande etc. Men när det brände till visade det sig att hon inte lyssnat/inte trott jag menade allvar osv. (Har inte tid just nu att brodera ut med detaljer, men det är inte alls så enkelt som du försöker beskylla mig för.)

Allt utgår ifrån att vi har en alldeles för snäv syn på sex och när och med vem det är OK att ha det. Hela samhällets normer lägger en våt filt över det och är det som orsakar problem i relationer. Både kvinnor och män kontrolleras genom regler kring sex.
    Fast du verkar ha gjort samma misstag flera ggr... eller iaf mer än en gång.
    Viss en gång kan man förstå, människor och förhållanden förändras med tiden. men varför går du in i ett nytt exklusivt förhållande om du är medveten om att det inte är din grej?

Om du kanske sagt till din nya partner det du sitter och skriver nu, redan från början så hade du kanske sluppit hamna i samma situation igen? Om du inte är monogam (vilket du inte verkar vara av det du skriver om sexuell exklusivitet) varför går du då in i ettt monogamt förhållande öht? Och hur kan du då i efterhand sitta och gnälla om att du känner dig ägt och missförstådd om du inte redan från början sagt att du inte ville ha ett monogamt förhållande?

Jag menar din partner gick in i ert förhållande i tron att det var ett exklusivt förhållande eftersom det var det du gav sken av att vilja ha, att du sen i smyg verkar vilja leva på andra sätt än vad du sagt kan du väl knappast klandra din partner för?

Och varför sitter du och skyller din oförmåga att våga stå för vilket slags förhållande du vill ha på din partner , samhället, etc... det är väl knappast samhällets fel att du inte vågar stå för vilket slags förhållande du vill ha redan från början?
  • Fool
    Anonym (Viva kärlek och bra sex) skrev 2015-01-26 23:33:34 följande:
    Om nu ärlighetens altare är så heligt. Du hänvisar till det ständigt och ganska tjatigt. Varför skriver du under signatur och inte med ditt fulla namn? Dina inlägg är de mest kontraproduktiva jag mött. Du är antingen en hycklare eller en gycklare. Välj själv.
    INGENTING som du skrivit har givit mig någon insikt. Jag öppnar upp, du spjärnar emot och låser in med Elisabethanska drag. 
    Troligen kommer ingenting som någon skriver ge dig någon insikt eftersom du gett dig fan på att du ska ha det du vill ha till varje pris (med ditt äktenskap och dina ungars trygghet som insats). Tror faktiskt ingen här har några större förhoppningar om att få dig att tänka om, snarare finner nog många dina ursäkter och bortförklaringar stötande och det är kanske snarare det man argumenterar emot.

Inlindat i en tjockt lager med bortförklaringar som att du på nåt sätt gjort dig förtjänt av att bedra din fru helt enkelt genom att vara en make och pappa, ungefär som om det finns något slags bonusystem för sånt (10 års felfri papparoll ger dig 5 knull, 20 år ger dig 10 knull).....eller att du bara är en människa... ja det stämmer och din fru och barn är oxå människor... Så finns en ganska simpel förklaring, du vill knulla andra, det får du inte för din fru, men då du är för feg för att bryta upp och alldeles för egotrippad för att låta bli så ska du bara ha din vilja igenom...punkt slut. Det handlar alltså om ren sandlådeegoism , du vill något som din fru inte vill alltså gör du som du vill ändå fast i smyg... inte alls komplicerat.

Jag blir mest förundrad över all tid och energi du lägger ner på bortförklaringar och ursäkter. Varför inte bara skriva som det är ?
  • Fool
    Anonym (Viva kärlek och bra sex) skrev 2015-02-06 15:46:10 följande:

Hej alla mysiga och härliga medmänniskor!

Jag startade den här tråden då jag trodde att min avsikt kunde ge insikter om hur det kan se ut för en del i det här samhället idag i Sverige. Min ambition var inte att omvända, mer att ventilera. Att kunna prata kuddsnack i ett nätforum. Jodå, av alla debattinläggen som publicerats har nog säkert tio stycken varit nyfiket framåtlutade och lyssnande. Resten har - enligt mitt förmenande - varit fast  normer som sannolikt är på väg att upplösas. Människor som använder varje elakt ord som finns i deras vokabulär för att nagla mig och mina tankar.

Jag avfärdar er som rädda. Ni skulle sagt nej till hjulet. Till teglet. Till elden. Till kon. Till....

Innan ni repeterar allt en gång till. Läs detta noga:
    - Ja, jag har erbjudit min hustru att göra samma sak. Kom igen nu alla ni med redan färdigt tänkande. Är ni förutom trångsynta även analfabeter? (inlägg #92)
    - Jag har inte gjort detta för att svika mina barn. Är du knäpp eller? Jag har gjort det här för att mina barn är värd en glad pappa. Sluta moralisera så mycket.
    - Ja, jag har försökt att prata med min fru om det. Många gånger. Hennes val är att inte prata om det. Jag känner henne mycket väl. Bättre än alla er fördömare tillsammans faktiskt. Sluta att lägg saker på henne som inte finns där.
    - "Hur skulle du säga om min dotter blev behandlad så här?". Vadå behandlad? Är allt i livet enbart att sträva efter hur barnen ska tycka? På riktigt? Grannar? ICA-personal? Presumtiva arbetskamrater? Hallå?
    - Signaturen "Sårad man". Jag är ledsen för din skull. Jag har avvägt dina bokstäver. Jag vet för lite för att kunna låta ditt livsöde styra mitt handlande. Jag lever idag. Jag är död i morgon. Jag mår bra över att ha knullat en annan sexuellt utsvulten kvinna. Hennes historia är lik min. Hon ville bara ha en skön stund. Hon älskar sin man och den tillvaron hon har med honom.
    - Jag har även blivit kallad "kallt cynisk", "snuskgubbe", att jag är ute efter en "ung puma". Detta är skrivet av - i mitt tycke - rädda människor som tror att äktenskapslöften är den enda livbojen man kan förhålla sig till. Jag är ledsen. Jag tror inte som ni. Öppna upp. Prata fritt. Släpp bojorna.

Viva knullet! Ett knull är bara ett knull, oavsett vad många här i tråden väljer att ladda det med.

Tja, om ett knull bara är ett knull, varför vågar du inte säga till din fru vad du gjort? Jag menar om det nu är så ofarligt så borde det väl vara lugnt att berätta det för henne?

Du motsäger dig själv TS...
  • Fool
    Anonym (Viva kärlek och bra sex) skrev 2015-02-07 22:30:42 följande:
    Du gör skäl för den signatur du valt att skriva under. "It will never fly Orville"
    Och det var det bästa du kunde åstadkomma?

Oavsett vad mitt nick är så är det du och inte jag som springer omkring och blåser frugan, gömmer dig bakom en rad patetiska ursäkter och är för feg för att stå för det du gör inför henne.
  • Fool
    Anonym (Viva kärlek och bra sex) skrev 2015-02-09 00:10:21 följande:

Hej allihopa!

Här nedan har jag samlat en del citat från den här tråden. 

Det som vissa skribenter alltså hoppar sig alldeles jättearga för är det faktumet att jag inte berättar för min fru. Detta blir man jättearg över utan att känna min fru. 

Jag tror mig veta hur min fru vill ha det. Hon vill absolut inte skiljas, det vet jag med säkerhet. Hon vill inte bli lämnad. Hon har ett bra liv med mig och det vi gör med vänner och släkt. 

Hon vill inte heller ha sex särskilt ofta, inte med mig i alla fall. 

Detta har jag accepterat under flera år. Ett ganska vitt äktenskap. 

Men nu vill jag ha sex med någon annan. Bara sisådär. Alla såren som jag skulle skapa med att skilja mig tror jag att min hustru och barn skulle lida av.

Jag vill heller inte vara den snuskgubbe jag blivit utmålad som. Mina sexuella fantasier ligger hos kvinnor som är äldre än mig och med viss rondör. Kvinnor som även dom bara vill ha det skönt en stund utan alla andra förpliktelser. Alltså "jaga lammkött" är verkligen inte jag.

Är jag verkligen så gräslig? Är äktenskapslöftet om evig trohet det viktigaste vi har i den värld som vi skapar? Jag är så förundrad över ert hat. 

----------

Jaha? Du vågar alltså inte berätta för din fru vad du gjort?

Tja, om ett knull bara är ett knull, varför vågar du inte säga till din fru vad du gjort? Jag menar om det nu är så ofarligt så borde det väl vara lugnt att berätta det för henne?

?så är det du och inte jag som springer omkring och blåser frugan, gömmer dig bakom en rad patetiska ursäkter och är för feg för att stå för det du gör inför henne.

?svarar du bara helt enkelt på frågan. Går väl snabbare än att ducka på det viset du gör nu.

Är du "värd det"? Ha då lite värdighet och kommunicera detta med din fru så att hon också får fatta ett eget beslut om hon tycker att det är VÄRT eller inte.

Rätt stor skillnad mellan att komma överens om att ha sex med andra och att gå bakom ryggen, som TS?

Så oerhört feg du är.

Jag tycker det är fruktansvärt fegt att gå bakom ryggen på sin partner för att EN sak i förhållandet inte funkar. Är sexet viktigare än partnern, gör partnern den tjänsten att göra slut istället. Man är ingen reko make o far om man inte är ärlig.

Problemet är inte att du vill ha passion utan att du vill ljuga för din fru. Hade du skrivit att du vill ha passion och berätta om dina planer för din fru så hade du sannolikt fått helt andra svar.

Alltså du är verkligen ett unikum i att kläcka ur dig klyshor TS.... Ärlighet är en gråskala... vilket kvalificerat skitsnack...vem och varför man ljuger spelar väl ingen roll, poängen är väl snarare ATT man ljuger.

Skilj dig och knulla runt om du vill, men gå inte bakom ryggen på någon som du LOVAT trohet och lojalitet till. Det är bara fult och ett stort svek. 

Oavsett hur mycket du vill rationalisera det så är det fortfarande fult, illojalt och smutsigt. 

Antingen så gör du det schysst och skiljer dig från din fru eller så efterlever det löfte du lovade henne i kyrkan.

Ett knull betyder ingenting jämfört med det ni redan har och kan få med lite arbete. Du kan inte äta kakan och ha den kvar.

Jag anser att det enda schyssta du kan göra mot din fru är att säga någonting i stil med: "Om inte du vill förändra vårt sexliv så måste jag få ligga med andra eller så vill jag lämna dig (om det är det du vill hellre än att fortsätta ha det som ni har det)". Det är aldeig okej att bedra någon som du älskar oavsett anledning.

Nu blir det läskigt känner jag...är det en ny Göran Lindberg vi har att göra med?

Igen - problemet är inte att du skulle vilja eller kunna vara nära en eller en flera kvinnor. Du måste ju bara vara ärlig med det, det är vad det handlar om.

Verkar vara ett väldigt omständigt sätt att slippa svara på en enkel fråga...om det du gör är så oskyldigt varflör vågar du inte stå för det inför din fru?
  • Fool
    Anonym (ms) skrev 2015-02-09 12:08:17 följande:

Intressant tråd. Dubbelt ämne, det finns så otroligt mycket förutbestämda regler och normer för hur man ska leva sitt liv i tvåsamhet. Själv i ett långvarigt äktenskap, vill inte lämna det liv vi har. Det är tryggt och bekvämt, vi har ganska kul ihop och ger varandra stor frihet med egentid osv. Har ALDRIG varit otrogen eller ens petat på andra män på dessa 20 år. Jag älskar min man på gott och ont, men det finns dagliga små irritationsmoment som är svåra att bortse ifrån. Inga stora grejer kanske men....passionen är borta och min sexlust är tyvärr på ett minimum. 

Har inget behov av att leta aktivt efter andra på samma sätt som du enbart för att ha sex. För mig har det med kemin till den specifika personen att göra, skulle inte kunna söka random sexpartners bara för att stilla ett behov, då attraktion för mig gäller personen och måste uppstå först innan jag känner lust, det går liksom inte att lägga åt sidan. Uppstår inte den kemin eller passionen uppstår heller inte lusten till sex. 
    Som någon skrev i tråden, "passion är inget man kan bestämma sig för att man ska ha, passion förutsätter starka känslor och det är inget som kommer på beställning. Det är något som händer en, som drabbar en utan förvarning".
    Nåt sånt hände för ett tag sen. Träffade på en man som fullkomligen svepte mig av banan. Vi känner inte varandra, träffades kort och tillfälligt och har inte ens pratat särskilt ingående. Men den kemin och passionen som jag upplevde (och han också) var extremt stark. Det ledde inte till sex men jag kan självklart inte låta bli att undra hur fantastiskt det hade kunnat vara med den kemin....
    Vi har inte haft kontakt därefter. Han har också ett förhållande. Jag är ledsen för jag inser att jag förmodligen aldrig någonsin kommer att få känna samma otroliga känsla igen (eftersom jag inte gör det med min man längre, även om jag älskar honom på andra sätt).
    Det är alltså en enda annan person på alla dessa år som påverkat mig så starkt (och det vet han inte ens om själv). Hur kan det vara så att bara någon enstaka person kan ha en så stark effekt på en, medan 99% går spårlöst förbi? 
     Blev kallad slampa i en annan tråd när jag bara ville få utlopp för min frustration, men det är så långt ifrån den jag är även om jag självklart förstår att det jag kände och gjorde inte är ok enligt de moraliska normer som gäller i samhället. Jag var förvisso inte ensam slampa i den situationen, vi var två.....  
    Det var helt oväntat och oplanerat, det bara hände och det var otroligt omtumlande att känna den där starka känslan. Nu har jag en lång och tung väg att gå för att komma över det suget som han väckte, det var nåt helt nytt för mig. Vill inget hellre än att få se honom igen men inser att det inte kommer att ske. 

Jag tycker det är modigt att ta upp såna här tabubelagda ämnen. Kan också tycka det är märkligt hur man kan ösa skit och okvädesord och döma andra när man inte känner personerna i fråga (dig och din fru). Ni måste vara fria att leva ert liv som ni vill. Att känna attraktion och lust till andra personer betyder inte att man inte kan älska, respektera och vilja leva ett liv tillsammans med en viss människa. Att känna attraktion och lust till andra borde bara betyda att man är ganska sund och normal i huvudet, det borde vara ett grundläggande behov hos människan.
    Därmed naturligtvis inte sagt att man alltid måste agera på sina lustar.....Jag ogillar hur alla "rättskaffens människor" moraliserar över detta och tabubelägger instinker och grundläggande behov och känslor, och förstår att vi aldrig någonsin kommer att kunna få en annan syn på detta i Sverige. Titta på Sydeuropa t ex. Där skiljer man sig mindre men det finns en tyst acceptans i samhället att både män och kvinnor skaffar sig älskare eller älskarinnor. Familjelivet är untouchable, kärlekslivet inte lika heligt... 

Sorry men du har alldeles fel, det finns en enda gyllene regel kring förhållande av alla slag och det är ÄRLIGHET.... det som kritiseras (det du kallar för att moralisera) inte inte vad man känner utan att man anser sig ha rätten att gå bakom ryggen på sin partner, att man anser sig ha rätten att själv sätta gränserna för det gemensamma förhållande lite som det passar en själv för tillfället pga att man fick känslor.

Mao, det som ifrågasätts är INTE om ens känslor är ok eller inte utan om dessa känslor ger dig rätten att gå bakom ryggen på din parter. Du får känna vad du vill, men det ger dig inte rätten att blåsa din partner. Svårare än så är det inte
  • Fool
    Anonym (ms) skrev 2015-02-09 15:34:02 följande:

Nej, du har rätt i det du skriver. Självklart har man inte rätt att blåsa sin partner.

Men en enstaka oväntad händelse som kvävs i sin linda kanske inte är värd att riskera ett långvarigt förhållande för och såra den andra personen. Det var inte bra att det hände, det är jag den första att fatta, men det gjorde det och det var totalt oväntat och planerat. Vi har som sagt inte haft nån mer kontakt. Det är naturligtvis en helt annan sak om man inleder en relation. Men man utgår väl från sig själv, hade motsvarande hänt min man så hade jag helst inte velat veta om det var en enstaka händelse. Jag vet att 99% anser att detta är en svart och vit fråga, själv tillåter jag en liten gråzon på den övriga procenten. Det är inte alltid så jäkla enkelt att leva i tvåsamhet. 

Fast nu ser du återigen allt från en enda synvinkel vilket jag anser att man inte kan göra så i ett gemensamt förhållande. Som singel kan man kanske resonera så men så fort man är två personen som ska samsas om något, tex ett förhållande så är det bådas synpunkter som gäller inte bara ens egna. Man kan tycka vad man vill om sina handlingar men det är fortfarande upp till båda att avgöra om man vill eller inte vill fortsätta samarbetet.

Det är inte upp till dig att avgöra hur allvarligt ett snedsteg är för ert förhållande det är upp till er båda

Det är inte upp till dig att avgöra vad din partner bör eller inte bör få veta det är upp till honom själv

Du utgår hela tiden ifrån vad du själv tycker och ignorerar att din partner inte är du utan en egen individ med egna tankar och egna känslor som du anser dig ha rätten att strunta i baserat på vad du själv tycker.

Du anser att det finns gråzoner alltså är det självklart att din partner kommer tycka likadant?

Du skulle inte vilja veta om en enstaka händelse alltså gäller det även din partner?

Jag tycker inte man kan resonera så i ett förhållande, har man svårt att acceptera andra människors egna vilja så bör man kanske hellre vara singel
  • Fool
    Fool skrev 2015-02-09 16:01:01 följande:
    Fast nu ser du återigen allt från en enda synvinkel vilket jag anser att man inte kan göra så i ett gemensamt förhållande. Som singel kan man kanske resonera så men så fort man är två personen som ska samsas om något, tex ett förhållande så är det bådas synpunkter som gäller inte bara ens egna. Man kan tycka vad man vill om sina handlingar men det är fortfarande upp till båda att avgöra om man vill eller inte vill fortsätta samarbetet.

Det är inte upp till dig att avgöra hur allvarligt ett snedsteg är för ert förhållande det är upp till er båda

Det är inte upp till dig att avgöra vad din partner bör eller inte bör få veta det är upp till honom själv

Du utgår hela tiden ifrån vad du själv tycker och ignorerar att din partner inte är du utan en egen individ med egna tankar och egna känslor som du anser dig ha rätten att strunta i baserat på vad du själv tycker.

Du anser att det finns gråzoner alltså är det självklart att din partner kommer tycka likadant?

Du skulle inte vilja veta om en enstaka händelse alltså gäller det även din partner?

Jag tycker inte man kan resonera så i ett förhållande, har man svårt att acceptera andra människors egna vilja så bör man kanske hellre vara singel
    Postade innan jag var klar... fortsätter här.....

Som Johan75 är inne på så finns det stora olikheter mellan ditt resonemang och TS, Du verkar anse att det inte är ok att bedra sin partner men att det är förståeligt varför folk trillar dit ibland.. TS däremot verkar anse att han har all rätt att bedra sin partner pga alla anledningar han radat upp sen trådstarten, han verkar heller inte se något fel i det han gör och alla som inte håller med honom lever tråkiga liv och är inte lika modiga som honom, han verkar anse att just han är den som sitter på sann levnadsglädje trotts att det innebär att han bedrar sin partner......  .

Möjligen finns det likheter i de känslomässiga bitarna hur TS kom till den punkten han är som du känner igen dig i, men i övrigt verkar ni resonera väldigt olika.

Avslutningsvis vill jag ge dig en eloge för sättet du hanterade din situation på när det begav sig, det är långt ifrån alla som har den styrkan.... tex TS..
  • Fool
    Anonym (Viva kärlek och bra sex) skrev 2015-02-11 08:34:50 följande:
    Självklart har jag handlat omoraliskt enligt de gängse normerna. Det trodde jag framgått. Men nu handlar tråden om att vi kanske ska överväga att släppa lite på den enorma laddningen som finns just kring sex. Att - inte minst för din skull - ändra på moraluppfattningarna.

Ponera att du - när det kom fram att din fru haft en skön stund - skulle valt att inta förhållningssättet "å vad roligt för henne att hon haft en härlig stund". Och sedan välja att inte ladda det mer med tunga moraluppfattningar. Jag vill inte förringa din smärta, men någonstans har valet varit ditt att du är ett offer. För om du har rätt i det du framhållit i den här tråden. Om ditt rätt är allas rätt. Då skulle även din hustru tycka exakt som du. Exakt.

Japp dåliga-ursäkts-festen fortsätter ser jag....

självklart är det ju inte ditt fel att du var otrogen, det är din fru som borde skärpa sig och anamma en annorlunda inställning till din otrohet... så måste det ju vara... jag menar om jag snor din plånbok så är det ju inte jag som är dum utan du som inte tar det med en klackspark.....party on....viva la vida loca.....

Men ang din frus inställning, förutsätter inte det att hon öht är medveten om vad du gör? Hur ska hon annars kunna anamma en annan inställning till att du har "sköna stunder" med andra?
  • Fool
    Anonym (Svammel) skrev 2015-02-11 10:31:15 följande:
    Precis. Förstår inte varför TS förvägrar sin fru att vara lycklig för hans skull nu när han har fått ha en "skön stund". Varför TS? Varför vill du inte låta din fru dela din glädje?
    Därför att TS är en kallhamrad narccissist utan någon som helst känsla för empati eller skuldkänslor. Men eftersom TS inte gärna vill se sig själv i det ljuset så hittar han på den ena efter den andra ursäkten som på något magiskt sätt rättfärdigar det han gör, tar allt ansvar ur hans händer och lägger det på någon eller något annat.

Detta är något TS har gjort sen trådstarten och kommer antagligen fortsätta göra tills han blir påkommen (om han blir det) eftersom hans välmående och hur han ser på sig själv hänger på att han kan upprätthålla bilden av en "reko man" för sig själv. Klassisk rationalisering, TS råkar bara vara väldigt duktig på det Flört

Lite så tror jag det är....
  • Fool
    Anonym (följare) skrev 2015-02-11 21:25:57 följande:
    Tro ska man göra i kyrkan och inte i ett forum där det förs en diskussion. Jag har bytt ord och tankar med många gifta män. De flesta är nyfikna på hur det vore att ha ett förhållande vid sidan om, men när det kommer till kritan så vill de inte riskera något. Trots att de inte fått älska med sin fru på flera år, trots att de bjuder till med resor, presenter men framförallt gentlemannabetende. Det slutar med att de tackar för bekantskapen och är stolta över att de motstått frestelsen. Så låt nu TS komma fram till vad han vill själv och inte vad Du tror är bäst för honom. Jo jag har läst att han har varit med någon, men det kanske var för att provocera dig och moralisterna ytterligare.
    Om TS skriver att han varit med någon så utgår jag från att han varit med någon och inte att han skriver det för att provocera... som du själv skriver, tro kan man göra i kyrkan... eller var det inte så?

Vad andra män du träffat sagt får stå för dem, jag utgår ifrån vad TS skriver, och det han skrivit sen trådstarten är en enda lång radda med bortförklaringar, rättfärdigande och självförhärligande, utan någon som helst samvete eller empati, utan att ens kunna svara på enkla frågor. dvs långt ifrån dessa tacksamma stackars gentlemen du träffat på....

"Låt TS komma fram till vad han vill själv" ....hmmm jag tror TS gjort det ganska glasklart för alla vad det är han han vill... debatten har väl snarare handlat om inte kan stå för det han gör inför sin fru eller ens sig själv?
  • Fool
    Anonym (Viva kärlek och bra sex) skrev 2015-02-12 18:43:37 följande:
    Ni hatare är lika sega i huvudet som i bromsförmåga. Likt en gigantisk supertanker i backläge tuggar ni på trots att bromsen (jag har berättat för min fru) sändes ut för flera inlägg sedan. Hon vet! HON VET! 

Ni 4-5 stycken hatare lyckades att trasha tråden till oläslighet. Ni vann. 

Alla är glada nu. Ska vi sjunga en låt till - nåt från er kyrka? Vi tar väl nåt i moll? I kören: Fool, MaryM, Bedragen man, Hjortron.

Töser, jag bara retas med er. 

För er som vill läsa tråden utan deras bombmattor och som har funderingar kring detta så borde väl FL ha en funktion när man kan stänga av inlägg från dessa. Gör det. Sen kan du läsa med någorlunda behållning.
    Anonym (Viva kärlek och bra sex) skrev 2015-02-12 21:18:48 följande:
    Andra människor kontaktade mig och gav dig och dina mörkersystrar det epitetet.

Vi har idag väldigt spännande diskussioner som du aldrig kommer att få reda på. Du har nämligen aldrig släppt sargen och släppt tanken fri. Förhoppningsvis är du ung eftersom livet kommer ge dig perspektiv. Om ett antal år kommer du att inse vad jag försökte att ventilera och diskutera om. Du kommer sannolikt inte att hålla med, men du kommer då att prata om rätt saker. Förlåt att jag har varit dryg och raljerande, men jag blir bara matt kära MaryM. Jag har måhända klumpat ihop er, men ni har också valt att klumpa ihop er. I din gegga ev gelikar har det förekommit ganska starka ord emot mig. Om du inte håller med om det beklagar jag dig. Och då får dina medsystrar väl be för dig.

OBS! Andra som vill veta vad vi pratar om kan citera mig i denna tråden. Ni kommer att bli inbjudna till det samtalet i ett hemligt forum som är kärleksfullt och hänsynstagande. Men ni blir utknuffade om ni inte tillför något.
    Ah. ser att du fortsätter i samma bana ... du (och de få som ger dig medhåll) sitter på sanningen, sann levnadsglädje , vishet,  osv... alla som inte gör kullerbyttor och klappar i takt är dystra moralister...och då du inte blev nöjd med svaren du fick så ska tråden såklart censureras, medhåll smakar ju alltid bäst.

Dock har det hänt lite positiva saker oxå, om det du säger stämmer så har du berättat för din fru vilket jag måste erkänna var väldigt starkt gjort av dig. Vem vet det kanske kommit lite gott ur tråden ändå, trotts kritiken....

Sköt om dig TS....
  • Fool
    Anonym (Viva kärlek och bra sex) skrev 2015-02-13 11:02:17 följande:
    Jag delar upp mitt svar på dina tre inlägg i två:

1. Låt oss prata om dig som sitter iklädd i din offerkofta. Varför blev du sårad just för detta? Varför var detta sveket så stort? Var det för att du underpresterade när det gällde vissa saker? Och att eftersom vi män är det vi gör så var det en attack emot ditt ego, snarare än familjebilden? Vad var det egentlligen som var så farligt? Jag tycker att du ska jobba med det så att du inte har taggen kvar. Valet är ditt hur du väljer att se på ditt liv. 
    Förutom att du låter bitter och så jävla kränkt (vilket är ditt val) så är du ganska tjatig och inkrökt. Jag börjar känna allt mer sympati för ditt ex och tro mig förstå hennes bevekelsegrunder att lämna dig på ett gement sätt (jag kunde inte låta bli, du utmanar mig hela tiden med samma trista tjat).

2. Visst hoppas jag att min fru, mina barn och till och med du får växa upp i ett samhälle där inte just bara denna del (sex) är omgärdad av så mycket böböbö (klassisk orgelmusik i moll). 

Kom låt oss dansa nakna i snön och ta ett uppfriskande vinterbad. Livet är nu. Sex är roligare än inget sex. YOLO som vissa säger. 
    Bland det löjligaste jag läst på länge.... så typiskt att försöka lägga ansvaret för andras pissiga beteende på den som drabbas av deras pisiga beteende.

Enligt ditt eget resonemang så borde vem som helst kunna göra vadsomhelst mot dig och du ska ta allt med ett leende eftersom du väljer ju själv hur du ska ta det.

Att du dessutom själv inte kan leva som du lär när du känner dig så himla kränkt och illa behandlad av vad folk skriver här, till den milda grad att du funderar över att göra en ny sluten tråd där du bara släpper in fansen så du kan gotta dig åt medhåll gör ju dethela ännu mer komiskt.

Jag menar om man nu ska applicera din egen filosofi på dethela , varför blir du så upprörd över det folk skriver här TS? Varför funderar du på att öppna en hemlig tråd för att slippa få kritik när allt du behöver göra är att själv välja hur du ska ta kritiken...det är ju ditt eget val?

Och på tal om offerkoftor så verkar din egen kofta vara ganska fin den med när du beklagar dig så mycket över samhället som inte accepterar att du kan doppa snorren lite var du vill trotts att du lovat din fru trohet en gång i tiden.... jag menar självklart är det ju samhällets och universums fel att just du inte kan hålla dina löften... så måste det ju vara. Jag tycker mig höra orgelmusik från ditt håll med....

PS! Du vet väl att det går alldeles utmärkt att leva i ett samhälle där sex inte är omgärdat av en massa böböbö redan nu, finns massor med folk som lever så, allt du behöver göra är att vara ärlig med vad för slags förhållande du vill ha redan från början och ge fan i att ge löften du inte har för avsikt att hålla....hade du tex sagt till din fru redan från början att... "den dagen vi slutar ha sex eller då sexet inte blir som jag vill ha det så kommer jag knulla första bästa kvinna jag får tag på".... så hade du antagligen inte suttit här och citerat yolo....
  • Fool
    Hustru skrev 2015-02-13 12:04:28 följande:
    Men inte sprack det pga att du kom på henne, det sprack ju minst lika mycket av alla de andra skälen.
    Jag har kommit på min man med otrohet, jag är inte överförtjust med om det spricker så beror det mer på vi inte har samsyn på andra saker. Just vårt sexliv är uselt, men intresset för barnen, samhällsdebatten, resorna, åsikterna, vardagen håller ihop oss. Också lödtet vi gav att vi skulle stötta varandra in "good and bad  time". Men sexet är en isolerad händelse.
    Min man har inte kommit på mig och skulle han göra det skulle han bli ledsen men att sklijas kommer han inte att vilja. Jag är en alldeles för bra hustru för det!

Men vem säger att äktenskapet inte kan spricka för att man inte har samsyn kring trohet?

Du skriver att ert äktenskap inte sprack pga otrohet och om det skulle spricka så skulle det vara pga att ni inte är överens om andra saker som ni kanske anser vara viktigare än trohet. Men det gäller ju bara er.... varför skulle inte andra människor  kunna skilja sig just pga att man anser att man inte har samsyn på just trohet för att de anser att just det är viktigt?
  • Fool
    Hustru skrev 2015-02-13 13:07:06 följande:
    Enligt diverse statistik påstås det att närmare 50 % av både män & kvinnor varit otrogna, sedan vet jag inte var dessa har dragit gränsen för otrohet. Men erfarenheten av bekanstskapskreten så är det inte otrohet som gör att de skiljs. Utan det har mer med dagens i-landsproblem att göra och att man vill hinna uppleva mer och att vi har råd att sklija oss. Dessutom blir människor äldre och lever inte längre med sin storfamilj. I denna diskussion undantar jag misshandel och missbruk som anledning till seperation. För mig är annan trohet viktigatre än sexuell, men inte för dig. jag respekterar det, men det vore bra om du kunde respektera min åsikt.
    Ja, fast enligt liknande statistik så framgår det även att ca 90% av befolkningen anser att otrohet är fel och att en stor andel av de som är otrogna inte skulle acceptera samma beteende från sin partner, mao verkar det handla inte bara handla om vilken syn man har på otrohet utan även om en hel del dubbelmoral, man gör saker man själv anser är fel och aldrig skulle acceptera från sin partner, man förväntar sig att ens partner ska förlåta något man själv aldrig skulle förlåta. Statistiken visar oxå på (precis som du skriver), att de allra flesta ger sin partner en andra chans, endast 22% (om jag  nu minns rätt) lämnar rakt av, däremot såg det klart dystrare ut för hur många som sen klarar av att fortsätta tillsammans trotts tappra försök. En ganska stor andel av paren där det förekommit otrohet skiljer sig några år senare.

Jo jag respekterar din åsikt, jag säger bara era preferenser gäller bara dig och din partner, andra har kanske andra preferenser och anser otrohet absolut är en god anledning att skiljas. Det lät lite på dig som att det på något sätt skulle varit fel av Anonym (Sårad Man) att skilja sig pga hans frus otrohet. Jag tycker inget av valen (förlåta eller skiljas) är mer rätt eller fel.
  • Fool
    Hustru skrev 2015-02-13 14:22:31 följande:

Min man och jag är nog inga unikum, men det är möjligt att vi är en minoritet. Att paren sklijer sig flera år efetr otroheten behöver inte bero enbart på otrohet. För att du skulle få fakta och statistik kanske det borde lämnas med ett formulär vid skilsmässan där paren fyllt i anledning. Otrohet, leda, sjukdom med mera. Tänk då hade vi fakta och ändå hade jag inte litat på den.

Nej ni är nog inga unikum, som sagt endast 22% lämnar rakt av.
    Ja det är en intressant fråga, är det otroheten som sänker förhållandet eller är det dåliga förhållandet som ger upphov till otroheten. Hönan eller ägget.

Jag personligen tror att ett förhållande aldrig blir sig likt efter en otrohet, möjligen kan man kanske bygga upp ett nytt bra förhållande ur askorna av det gamla men det är nog ingen lätt uppgift med tanke på hur många som misslyckas.

Sen bör man kanske oxå ta hänsyn till hur bra förhållandet är, bara för att man fortfarande är tillsammans 10 år efter en otrohet så betyder det inte nödvändigtvis att det varit bra år, många håller ihop pga barnen, pga tryggheten, pga det materiella, pga ekonomi, etc... inte för sin partners skull. Då kan man fråga sin om det är värt det? Om det inte hade varit bättre att börja om med någon annan istället.
  • Fool
    Anonym (Viva kärlek och bra sex) skrev 2015-02-13 17:42:36 följande:
    1. Ja, du väljer faktiskt själv hur du vill uppleva saker. Du formulerar det som att en kärleksakt är riktad MOT någon. Så när du älskar gör du det inte FÖR någon, varje samlag är en krigshandling. Kul för dig. Du tjatar samma klagovisor hela tiden. 
    2. Jag känner mig inte kränkt. Var har du fått det ifrån? Jag tycker att dina och dina klostersystrars inlägg är tråkiga och tjatiga. Ert horisontperspektiv ligger i kant med dina stortår. Synd om dig.
    3. Om du på något plan hade tillfört något nytt än dina inledande litanior hade jag läst och lärt. Men dina ständiga "på stället marsch" sliter bara på folks näthinnor.

Du kunde inte skriva ett enda inlägg utan att berätta hur jag ska leva mitt liv. Och hur min hustru känner sig. Vad tråkigt att det finns sådana som du.

Vad du menar med "... och citera yolo" förstår jag inte.

Låt mig gissa att ditt inlägg som svar på detta kommer att inledas med "Du är det obehagligaste kräket som jag någonsin mött." Sådan är din retorik.
    1) Japp den är riktad MOT någon eftersom det är någon du bedrar, om du däremot är singel eller har fått tillåtelse att få knulla andra DÅ är det inte riktat mot någon.... som vanligt verkar du inte riktigt vilja kännas vid att sexakten har konsekvenser för andra när man valt att vara i ett monogamt förhållande och fokuserar enbart på sexakten i sig.... du slingrar dig som en ål... som vanligt.

2) Ja det är klar du tycker det, du tycker ju allt utom medhåll och stående ovationer är blä....

3) Svårt att tillföra något nytt när allt du gör är att komma med nya löjliga ursäkter... det enda nytt du åstadkommit sen trådstarten var att påstå att du berättat för frugan... DET var en nyhet, resten är bara en enda lång radda med rättfärdigande och utlägg om vilken reko och levnadsglad filur du är när du bedrar frugan...

Som jag tidigare skrev så är inte poängen att få dig att ändra din sk levnadsstil utan snarare att ha synpunkter på dina ursäkter, undanflykter, etc....

Du ser.... inlägget började inte med ""Du är det obehagligaste kräket som jag någonsin mött."  Drömmer
Svar på tråden Jag är en reko man och far. Men nu är jag värd att älska med nån annan.