Lång restid...
Jag tycker att ni som arbetar på företaget borde prata med facket och kräva förändringar, t.ex. att resandet är på arbetstid och inte på helgerna.
På mitt förra jobb så fick man komp (timme mot timme) för restid och företaget bestämde sig för att ändra till lika regler som ni verkar ha vilket de fick ändra tillbaka då det helt enkelt blev uppror hos personalen. Vissa började se till att boka sina restider till att enbart vara på arbetstid, d.v.s var det 4 timmar restid till en kund åkte man 8 och var hos kunden 4 timmar och sedan hotell och nästa dag 4 timmars arbete och sedan hem. Andra vägrade ta kunder mer än 1 timme bort (de flesta kunderna var betydligt längre bort än det) och andra hotade med massuppsägningar. Jag var i gruppen som tänkte säga upp sig (flera hann också göra det).
Hos oss så var det relativt låga löner för branschen på grund av att företaget stoltserade med bra arbetsvillkor. Det blir ju skillnad om det är så att man har en högre grundlön för att kompensera för resandet. Vet också företag som har restiden med i den bonusgrundande tiden. D.v.s. restiden ersätts som er men ligger också med i beräkningen av bonusgrundande tid och kan leda till högre bonus.