Hur gör ni med städningen?
Ni som har bebis/barn, hur gör ni med städningen?
Jag har börjat inse att jag inte hinner med någonting hemma längre och kommit fram till att jag förmodligen gör fel.
Sedan min lille kille föddes för snart 7 månader sedan så har vårt hem förfallit totalt. Jag är verkligen ingen pedant. Redan innan jag fick barn kunde det gå upp till två veckor mellan gångerna jag dammsög, men så som vi har det nu fungerar inte längre och jag oroas för att det kommer att bli värre ju äldre pojken är.
Det ligger saker framme överallt och hela tiden, trots att den inte lille stökar till särskilt mycket (mer än när han sitter i gåstolen och droppar leksaker på golvet lite här och där eller får tag i en tidningshög som han drar ner på golvet) - det är ju vi vuxna som strör saker omkring oss utan att jag förstår hur det går till.
Köket ser oftast ut som en katastrof, trots att jag försöker att få undan det värsta precis när han har ätit (torkar av bord och golv och sätter in så mycket som får plats i vår lilla diskmaskin) Pojkens kläder hamnar överallt eftersom jag flera gånger om dagen måste byta kläder på honom (på grund av kräk, spillt vatten, matkladd som runnit innanför haklappen etc.) och när jag byter kläder på honom så känns det som att jag inte hinner plocka undan de gamla direkt så de hamnar i soffan eller på skötbordet.
Tvätten lyckas jag ALDRIG med. Vi har egen tvättmaskin och jag har börjat göra så att jag slänger in kläderna direkt i tvättmaskinen för att hinna med att tvätta - och det gör jag - men jag hinner inte tömma tvättmaskinen eftersom jag inte har hunnit tömma torksträcket och så plötsligt inser jag att kläderna har legat blöta i maskinen under två dygn och måste tvättas om.
Jag somnar oftast när pojken sover, eller så måste jag ställa mig och laga mat då, så jag hinner inte med någonting av det andra. Den senaste tiden har jag klivit upp mitt i natten och plockat undan det värsta för att jag över huvud taget skall stå ut när vi kommer upp på morgonen. Det känns som att jag plockar, plockar, plockar och plockar men inte kommer någon vart. Nu har jag inte dammat i vardagsrummet på fem (!) veckor eftersom jag, när det väl ser hyfsat ut i vardagsrummet, måste fixa någon annanstans, umgås med den lille eller gå och lägga mig.
Hur gör folk för att hinna? Hur delar ni upp allt under dagen som måste göras? Och hur tusan hinner man med när man sedan måste börja jobba igen?