• IMHO

BF sep-okt med första barnet

Jag kör styrketräning med lättare vikter. Byter löpning mot cykel. Tror egentligen det är ok med löpning i början. För att stärka rygg och rumpa inför förskjutning av kroppens tyngdpunkt ska jag börja använda rodd- och stakmaskiner. När jag inte mår illa alltså. Just nu ligger jag i sängen.

Mira14 skrev 2015-01-25 20:03:53 följande:

Grattis till alla vi dom plussat, vilket äventyr vi ska få vara med om <3

Hur gör ni med träningen? Trappar ner, kör på som vanligt?

Jag brukar köra högintensiva 75-minuterspass (militärträning), det vågar jag inte köra längre... Tror ni jag kan? Har sedan jag plussat kört spinning och Bodypump och det funkar bra fast jösses vad jag blir trött fort redan!

• IMHO
    gomsan skrev 2015-01-26 15:52:50 följande:

Har ni börjat äta vitaminer för gravida?När jag ringde bm förra veckan så rekommenderade hon mig att börja med det så det inhandlades omedelbart:)

Vet ni vad?Jag är lite oroad över det här med att gå upp för mycket i vikt under graviditeten..alltså självklart så går man upp i vikt och det måste man för barnets skull men jag vill inte gå upp massor med kilon som man sedan måste slita med efter graviditeten..

Anledningen till min oro inför detta är säkert pga att jag varit väldigt överviktig men har lyckats gå ner mycket i vikt och är i dag normalviktig..

Men sedan så vet jag också att det handlar om sunt förnuft, bara för att man är gravid så ska man inte äta för två. Och givetvis så ska man fortsätta att motionera även om man kanske inte kan köra fullt så tuffa pass som före graviditeten. Är det någon mer än jag som har tankar gällande vikt och graviditet?

När det är inskrivning hos bm kan du få en prognos för rimlig viktuppgång för dig. På så sätt märker man successivt om man drar iväg för mycket. Jag har också kämpat mig ner från övervikt och känner också att det är viktigt både för mig och fostret (eller embryot just nu) med en hälsosam viktuppgång.
  • IMHO
    Lazmi skrev 2015-01-26 17:18:45 följande:

Åh ! Jag vill verkligen börja köpa saker nu nu nu men samtidigt är det kanske dumt att göra det för tidigt, ska försöka vänta åtminstone till vecka 12.. hoppas verkligen att pyret stannar kvar i magen! :)

Tänker likadant. Vågar inte ta ut segern i förskott, liksom. ...och det är ju ingen stress även om det är så mysigt att dras in i bebisbubblan. Att hänga på FL talar väl sitt tydliga språk
  • IMHO
    Juli-a skrev 2015-01-27 11:07:20 följande:

Hej allihop!

Jag hoppar också gärna in här, för jag plussade i morse!  Är i v5 nu.

BF 3 Okt, enligt gravidappen, så nästan samma som Oldy!

Är 32 år, bor i Sthlm, och det här är första gången i mitt liv som jag är gravid. Min sambo och jag har försökt i totalt 17 månader, och har äntligen lyckats nu tack vare IVF.

Har svag molande värk långt ner i buken, brösten började spänna för några dagar sedan och jag har kännt mig lite "yr" de senaste 2 veckorna.

Tar Folsyra, Magnesium/Kalcium, D-vitamin, och äter mkt blodpudding och spenat :)

Jag brukade gå på ordentligt pulshöjande träningspass 3-4 ggr/v förut, men nu vågar jag bara gå på yoga-aktiga pass.

Mira14 och IMHO: När ni kör spinning så förmodar jag att ni får upp pulsen ganska ordentligt, eller tar ni det lite lugnare än vanligt? Vågar ni ge er på sit-ups?

Jag håller verkligen tummarna för oss alla nu!

Max 60 min och max 160 i puls. I början av graviditetet kan man både stå och sitta, men eftersom fogarna i bäckenet utsätts för mycket kraft under senare graviditet ska man undvika ståcykling då. Lyssna på kroppen och läs gärna detta: www.iksu.se/wp-content/uploads/2010/03/traninggraviditet.pdf
  • IMHO
    ronja111 skrev 2015-02-22 13:23:41 följande:

Hej tjejer,

Är det någon mer som är orolig i magen?

Är så nojig över detta så måste få fråga. Börjar ju tänka skräcksenarior att jag skulle fått nån bakterieinfektion typ salmonella som kan skada barnet...

Tacksam för synpunkter/erfarenheter.

Kan det vara normalt med orolig mage?

Oroa dig inte. Tarmfunktionen förändras för många gravida pga hormonerna. Försök få i dig fibrer så minskar risken för att du blir hård i magen. Lite mer gasbildning har jag också upplevt. Det finns bra kostråd på Livsmedelsverkets hemsida.
  • IMHO
    Korvstroganoff skrev 2015-03-10 09:59:29 följande:

Hur gick det?? Ska göra kub-ul nästa vecka!

Jag har också KUB-UL nästa vecka. Är då 13+4.
  • IMHO

Åh, så skönt att vara på andra sidan KUB, må bra flera dagar i veckan och börja jobba igen. Dessutom hann livet ljusna medan den ljusa våren satte guldkant på promenaderna till jobbet. Ny BF också, fem dagar tidigare.

Korvstroganoff, är du på andra sidan KUB nu också? Hoppas det gick bra.

• IMHO
    villbildafamilj skrev 2015-05-25 11:52:54 följande:

Hejsan! :)

hur har det gått för alla? :) Mår ni bra? Hur långt gånga är ni? :) 

Är i vecka 24 nu. Är trött och ska kolla järnet på torsdag, annars mår jag och lillan gott.
  • IMHO
    villbildafamilj skrev 2015-05-26 21:35:36 följande:

Härligt att höra! :) Hoppas du får bukt på tröttheten bara! :) 

Tack! Idag lyckades jag iaf gymma och köpa barnvagn efter jobbet. Sedan sov jag några timmar och nu ska jag fortsätta med det för natten. Hur har du det själv?
  • IMHO
    villbildafamilj skrev 2015-05-26 21:35:36 följande:

Härligt att höra! :) Hoppas du får bukt på tröttheten bara! :) 

Hb låg bra när jag var hos BM i morse, så hon trodde inte jag skulle behöva järn alls. Skönt på ett sätt eftersom tarmarna knappast behöver mer motstånd.

Tröttheten är väl hormonell då, eller så får jag göra som hon (och kollegorna och cheferna och svärmor och syrran) sa, och dra ner på tempot. Problemet är bara att jag HATAR att vara en belastning för andra och jag ÄLSKAR att få mycket gjort och ha mycket på gång. Skolavslutningen är en musiklärares paradgren, och jag kommer inte ens att orka montera högtalarna och mixerbordet.

Darn, det verkar som att jag helt måste byta personlighet.
Svar på tråden BF sep-okt med första barnet