Inlägg från: nåldyna |Visa alla inlägg
  • nåldyna

BF sep-okt med första barnet

Hej!

Jag väntar mitt första barn, beräknad förlossning i mitten av september. I morgon går jag in i vecka 13, skönt att ha kommit över den mest kritiska tiden. 
    Om några veckor är det dags för ett besök hos barnmorskan igen för att diskutera provresultat från inskrivningen. Längtar så otroligt efter ultraljudet! 

Har dock redan blivit lite hysterisk och köpgalen Skrattande
    Har fyndat en superfräsch Emmaljunga-vagn och en spjälsäng. Båda delarna fick jag larvigt billigt så tänkte att det var lika bra att slå till. Skulle något gå snett så har jag ju grejerna till senare. 

• nåldyna
    Silverguld skrev 2015-03-02 22:53:40 följande:

Jag har sedan ungefär en vecka tillbaka märkt att det är obekvämt/gör ont att ligga på rygg.. Jag är i vecka 10. Någon som känner igen sig? Har det med graviditeten att göra eller är det kanske något annat?

Jag har också fått problem med ryggen senaste veckan. Gick in i vecka 13 idag. 
    Får som mest ont när jag har legat en stund så att gå upp på nätterna är inte skoj alls, får också ont om jag suttit stilla lite längre. 
  • nåldyna
    Missma01 skrev 2015-03-05 11:48:37 följande:

Hej! Hoppar in i tråden jag med. Jag och sambon väntar vårt första barn och har fått så olika bf uträknat på olika sidor på internet men 14-18 oktober någon gång verkar det som det är :) Jag är i v8 (7+6) idag och det är lika roligt varje gång det blir ny vecka, undra om man kommer sitta klistrad och kolla på utvecklingen för varje ny vecka, troligen :) Men har tvingat mig själv att jag inte får tjuvkika på nästa vecka innan den har kommit, om ni förstår? :P

Haha jag tjuvkikar varje vecka! Och har tjuvkikat flera veckor framåt, men det är på grund av en utlandsresa i maj. Försöker förbereda mig på hur kroppen och pyret kommer att vara då :) 
  • nåldyna
    Missma01 skrev 2015-03-09 07:57:48 följande:
    Åh så härligt, vart ska du? Jag ska iväg till USA och åker samma dag som jag går in i v12, men har inte vågat kika ändå :P
    Jag ska till Fuerteventura i två veckor :) När jag åker går jag in i vecka 23, när jag kommer hem går jag in i vecka 25 :) 
    Mitt största bekymmer just nu är att komma på en lösning på hur jag ska kunna ligga på mage. På stranden går det ju att gräva en grop till magen, men hur jag ska bete mig i en solstol vet jag inte :P 
  • nåldyna
    Mijjan skrev 2015-03-09 08:44:18 följande:

Syns det på er än? Ökat nåt i vikt?? :) Här syns ingenting men än så länge tycker jag det är skönt att vår hemlis är bara vår :) V 12 nu

Jag tycker att det syns, men ser bara fet ut. Syns inte att det är en gravidmage. Är uppsvälld och plufsig :( 
    Går in i vecka 14 i morgon. 
  • nåldyna
    Missma01 skrev 2015-03-09 13:31:52 följande:
    Men åh så härligt! Då har du en fin lite kula också :) haha ja du får ligga på sidan mot solen annars eller ha överkroppen på en solstol och benen på en annan och magen mellan dem :P
    Ja då går det inte att missa att jag är gravid :)
    Funderar på om man kanske kan köpa typ en badring att ligga på annars, som magen får plats i. Men att ligga på sidan har jag helt klart tänkt på :) 
  • nåldyna

Så avundsjuk på er som får göra ett ultraljud innan det "rutinmässiga" runt vecka 18. Här erbjuds bara det ultraljudet. Jag gick in i vecka 14 nu så måste vänta en månad till innan jag får se pyret. Sista veckan har jag fått en massa knepiga tankar också, tänk om barnet har dött där inne och jag inte börjat blöda ut det än. Och tänk om något är fel. Känns riktigt jobbigt nu när man inte känner något och inte får se ännu, hade känts lite bättre om jag åtminstone kände att nåt rör sig där inne. Men men, bara att bita ihop några veckor till och hoppas på att lilla pyret snart ger sig till känna :) 

• nåldyna
    Mira14 skrev 2015-03-10 19:52:10 följande:
    Det är därför jag gör KUB och betalar 1500 kr för det. RUL är inte inbokat förrän i vecka 20 så det är ju verkligen en evighet dit.. Är i vecka 11 nu och ska göra KUB om två veckor!

Många verkar verkligen få göra VUL ofta, tänk att det skiljer sig så mycket åt i vårt avlånga land. Eller betalar ni och går privat?

Räknar man med KUB så kommer vi att få se skrutten totalt 3 gånger innan hen tittar ut. Om det inte krävs fler undersökningar förstås.
    Här blir vi inte ens erbjudna KUB om man är under 35 år vad jag vet, inte ens om man betalar det själv. Och så är det en resa på 19 mil enkel väg så det känns inte heller speciellt lockande. Närmaste privata klinik, om det finns någon, är även den lika långt bort. 
  • nåldyna
    carrolinea skrev 2015-03-22 08:32:29 följande:

Är det någon som har köpt någonting ännu?

Vi har börjat att titta lite på barnvagn vilket märke och sort vi vill ha samt färg osv. Det är ju en djungel att försöka ta sig igenom allt.

Jag kunde inte låta bli att börja handla, redan innan vecka 12. Tänkte liksom att om nåt går illa så har jag ju grejerna till sedan iaf. Fick tag på en otroligt fräsch Emmaljunga-vagn begagnat till bra pris så slog till på den. Spjälsäng, madrass, täcken och sängkläder är inhandlade och även en del kläder :) 
  • nåldyna

Jag är i vecka 25 nu. Varit till barnmorskan idag och kollat hb, tagit sf-mått och lyssnat på hjärtljud. Allt ser bra ut, har dock gått upp mer i vikt än jag vill då jag redan sedan innan är överviktig. Det bekymrar mig :( 
    Har sedan vecka 17-18 haft eländig foglossning, svårt att både gå och sitta och ligga. Nätterna är värst. Har köpt ett foglossningsbälte så det är ju lite mer uthärdligt med det :) 

Svar på tråden BF sep-okt med första barnet