• baraje­nny
    Äldre 24 Jan 11:09
    3161 visningar
    12 svar
    12
    3161

    blödningar, för litet foster men ett hjärta som slår. hjälp?

    Okej, Hej allesammans!

    Jag är helt ny här, men innan har jag givetvis googlat och hamnat på FL ett flertal gånger.

    Min historia här då, jag och min sambo blev gravida första gången innan vi hann blinka. Överlyckliga och spralliga över plussat på stickan, det skulle blivit ett sommarbarn. Men knappt en vecka efter blev drömmen krossad. Jag fick missfall. Brutalt var det. Men allt gick relativt smidigt, så smidigt ett missfall kan gå vill säga. Jag var i vecka 6. Detta var november 2014.

    Vi hade en mens emellan. Och sen var jag lyckligtvis gravid igen. 3 januari plussade jag, till vår stora lycka. Sambon var bortrest sammanlagt en månad i Thailand, o lyckan att tajma in äl precis innan var ju stor.

    Men samma dag kom de små blödningar, noll tolerans efter att haft missfall. Så jag var förberedd till de värsta. Men de verkade faktiskt bara vara ett liten oskyldig blödning. Två veckor efter kom nästa blödning, neeeej, åkte till gynakuten och där kunde dom inte se vart blödningen kom ifrån eller varför jag hade sån extrem värk. Lättblödande slemhinnor och svullna tarmar såg man. Men hjärtat slog. Tacksam o glad åkte jag hem. Knappt en vecka till kom en ny ganska stor blödning, gynakuten igen. Hjärtat slog fortfarande, men fostret var alldeles för litet. Jag borde vara i vecka 8, men enligt läkaren var fostret o storlek med 6 veckor (5+nåt) så fick en tid för återbesök om 10 dagar. Och storlek kan inte stämma med tid alls, varken med äl, mens, o när jag plussade..

    I samband med blödningar har jag varit ute på långpromenad, och så sätter dom igång. Varför?!

    Men min fråga, är de någon som varit med om liknande situation? Vad hände? Jag utgår som sagt i mitt huvud det värsta.

    Tack snälla!

    Kram Jenny

  • Svar på tråden blödningar, för litet foster men ett hjärta som slår. hjälp?
  • baraje­nny
    Äldre 24 Jan 13:07
    #1

    Ingen?

  • Äldre 24 Jan 15:03
    #2

    Du kan som sagt inte vara i v.6 enligt dig själv och dessutom är det sällan hjärtslagen syns så tidigt. Så att hjärtat slagit tidigare är ju bevis på att du är längre gången. VUL är dessutom ingen exakt vetenskap. Så tidigt kan det visa fel storlek utan att det är det. Vissa får blödningar av oklara skäl,men eftersom du märker att det blir värre av ansträngning så ta det lite lugnt. Undvik sex också ett tag till.

  • baraje­nny
    Äldre 24 Jan 17:00
    #3

    Tack snälla för att du tog dig tid att svara ?

  • baraje­nny
    Äldre 24 Jan 17:02
    #4

    Det skulle inte vara ett frågetecken, utan en smiley. Har du varit i samma situation?

  • Äldre 24 Jan 20:00
    #5

    Så länge hjärtat slår finns det liv. Jag håller alla tummar jag kan för att er bebis stannar kvar. Och håller med ovan att ta det lugnt om du märker att du börjar blöda vid ansträngning.

  • baraje­nny
    Äldre 24 Jan 22:16
    #6

    Tack snälla!

  • fiskar­naihav­et
    Äldre 25 Jan 08:18
    #7

    Läkaren kanske räknade på fostrets exakta "ålder" då... men när man räknar som barnmorskorna och som alla graviditetsuträknare så läggs det ju på 2 veckor... Det betyder att när befruktning sker, då räknas du redan vara i 2:a veckan, trots att du är på dag ett när det gäller fostrets/embryots "ålder"...

    Sedan så är det ju kanske möjligt att du fick ett väldigt tidigt missfall och sedan hade en ny ägglossning... Finns ju de som ibland ägglossar flera gånger samma månad... Spermier kan också leva upp till en vecka innan de befruktar ett ägg... Allt är möjligt ;). Hoppas på det bästa när det gäller barnet.

  • Äldre 30 Mar 22:49
    #8

    Hur gick det för dig?:/

  • Äldre 30 Mar 22:56
    #9

    När jag var i vecka nio med mitt ena barn så sa läkaren på UL att fostret var alldeles för litet och hade inte växt som det skulle, jag fick komma till baka för ett till UL två veckor senare och då var allt som det skulle och fostret visade sig vara så stort som det skulle, jag har fortfarande inte fått något svar på varför det blev som det blev på första UL men i dag har jag en glad och pigg 21 åring....hoppas allt går lika bra för dig/er <3

  • Äldre 30 Mar 23:02
    #10

    Jag hade blödningar av och till med första barnet till v12, vi hade gjort IVF så jag fick några extra VUL pga dessa blödningar, redan från start sa de att pyret var litet, 7-10 dagar mindre tror jag att de sa, hon föddes dock på BF, vägde 3,5 kg... Ändå sa de på alla koller inkl RUL att hon var liten...jag visste ju dock hela tiden när befruktning skett. Hoppas att det gått bra!!

  • Äldre 9 Sep 14:02
    #11

    Verkar som taget från det som hänt oss. Dock utan tidigt missfall och värk. Började få blodblandade flytningar igår morse och idag är det något rikligare och rödare, dock aningen brunare än mens. Var otroligt orolig igår och grät, samma idag när jag åkte till gynakuten för att kolla läget. Enligt sista mensen ska jag gå in i vecka 9 idag (8+0) men när vi gjorde ett VUL sa läkaren flera gånger att det inte kunde vara i vecka 8 utan storleken var ju mer vecka 5-6. Hon såg också något som antagligen var hjärtslag också. Ska få gå på återbesök om 2 veckor också oavsett missfall eller ej då blödningarna kunde bero på ett påbörjat sådant. Men hur gick det för dig Jenny? Vill gärna veta... Också från andra som varit med om samma/liknande.

  • Äldre 9 Sep 20:16
    #12

    Puffelipuff

Svar på tråden blödningar, för litet foster men ett hjärta som slår. hjälp?