• Anonym (Trötter)

Lamotrigin och folsyrabrist? Vanligt?

Jag började med Lamotrigin för ett halvår sedan. Är ej bipolär, men läkaren ville testa och se om de hjälpte vilket de inte gjorde så nu har jag slutat.

Hur som helst så började jag må jättedåligt under tiden jag åt de, sökte läkare och då hade jag folsyrabrist. Nu äter jag Folacin varje dag.

Någon som råkat ut för detta?

Är livrädd att detta nu ska påverka min chanser att kunna bli gravid då jag vet att det är viktigt att ha bra nivåer av folsyra.

• Svar på tråden Lamotrigin och folsyrabrist? Vanligt?
  • aster

Det är viktigt att du har bra nivåer av folsyra innan du blir gravid, för barnet kan få ryggmärgsbråck av folsyrabrist. 
    Skydda dig tills du har kunnat ta ett prov och sett att värdet ligger bra igen och sen fortsätter du med folsyra i flera år.
    Ingen kan säga om du hade brist på folsyra redan innan du började med lamotrigin.

• Anonym (Trötter)
    aster skrev 2015-01-24 13:33:29 följande:

Det är viktigt att du har bra nivåer av folsyra innan du blir gravid, för barnet kan få ryggmärgsbråck av folsyrabrist. 
    Skydda dig tills du har kunnat ta ett prov och sett att värdet ligger bra igen och sen fortsätter du med folsyra i flera år.
    Ingen kan säga om du hade brist på folsyra redan innan du började med lamotrigin.

Ja precis, kanske har haft bristen länge och att det blev Lamotriginet som spädde på., läkaren sa att man kan bli deprimerad av den bristen.

Hoppas jag får upp värdet snabbt, någon som har erfarenhet av hur lång tid det kan ta? Så här dåligt orkar man ju inte må länge alltså...
Svar på tråden Lamotrigin och folsyrabrist? Vanligt?